Groszek Opublikowano 25 Października 2020 Udostępnij Opublikowano 25 Października 2020 Cześć, za nieduże pieniadze można kupić system monitorowania ciśnienia i temperatury powietrza w oponach. Ciekawy gadżet, ale zastanawiam się czy ktoś może testował coś takiego w warunkach torowych? jedna rzecz, która mnie niepokoi to cężar czujników nakręconych na wentyle. Przy prędkościach obrotowych koła może stanowić problem? mam na myśli coś w tym styluhttps://allegro.pl/oferta/tpms-careud-m3-m3wi-czujnik-cisnienia-motocykl-7940847455?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aquery&bi_c=ODEwOWJmZGUtNTU2Mi00NGZmLWFmODAtNzI3ODJhYzdjZGNhAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=834d4240-e080-4b93-addf-1ecbca31c08e podobnych ofert jest sporo, wiem że z chin można taniej, i nawet xiaomi ma coś takiego w podobnej cenie, z tym, że do aut, na 4 koła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marci1N Opublikowano 25 Października 2020 Udostępnij Opublikowano 25 Października 2020 1. Skoro na torze będzie problem to na dzodze również go odczujesz 2. Ile czasu zajmuje zdjęcie tego gadżetu z 2 kół? Tyle co od kręcenie 2 naktetek z wentyla. Zdejmij na torze, powietrze nie ucieknie 3. Wyważ koło razem z czujnikami i po problemie Cytuj -> Zostań żołnierzem Rzeczypospolitej <- Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PiotrEm Opublikowano 25 Października 2020 Udostępnij Opublikowano 25 Października 2020 Ja doktoryzowałem się z tych chińskich TMPSów. Czujniki w różnych modelach mają albo 10 g albo 6 g (odpowiednio bateria jest większa/mniejsza i wystarcza na dwa lata albo na rok). Ja nie latam codziennie po torze, mam v-stroma, a na kołach mam naklejone 10 i 15 g. Uznałem, że dołożenie 10 g zakrętki ma znaczenie, więc pojechałem do pierwszej lepszej wulkanizacji i dostałem za darmo 4 ciężarki po 5 g i nakleiłem je naprzeciwko wentyla. Dokładniej i tak się nie wyważa. Inna sprawa, że lepiej jest kupić wewnętrzny - instalacja oczywiście jest upierdliwa (zdjęcie opony i wyważenie koła), ale robisz to raz na dwa lata (bo kiedyś trzeba zmienić baterię, więc od razu wstawiłbym nową dobrej marki, a tę chińską wyrzucił), a później możesz na żywo monitorować ciśnienie podczas dobijania i upuszczania powietrza, czego z zakrętkami nie zrobisz. Mój pierwszy TMPS leży bezużyteczny - zakrętki przepuszczają na gwincie wentyla, z opony nadmuchanej do 2,5 bar w pół godziny robi się 1,6. Widocznie kupiłem za tanio (ok. 73 zł) albo miałem po prostu pecha. Czekam na dostawę drugiego, takiego jak podałeś w linku, z zakrętkami 6 g. I też nakleję po 5 g na koło i będzie git. Oba oczywiście kupowane z ChRL, nie na aledrogo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Groszek Opublikowano 26 Października 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Października 2020 O widzisz, dziękuję! To jest konkretna odpowiedź. W takim razie wygląda na to że i ja wrzuciłem w błoto prawie stówkę, bo zamówiłem z Azji i pewnie przyjdzie coś podobnego do tych Twoich bezużytecznych. W tych, które zamówiłem nawet nie było napisane ile ważą te czujniki. W innych, które rozpatrywałem było napisane że 8g, podejrzewam że to te 10-tki, o których piszesz. A wydały mi sie ciekawe, bo można monitorować ciśnienie na bieżąco. Czujnik pomiaru ciśnienia, którego używam normalnie też wskazuje tylko z dokładnością do dziesiątej części bara, więc podejrzewam że te działają podobnie, tyle że można w dowolnej chwili zweryfikować bez podłączania cisnieniomierza. Faktycznie, jak słusznie zwrociles uwagę, dużą wadą jest to, że regulacja ciśnienia wymagac bedzie odkręcenia tego czujnika. Pod tym względem lepsze byłyby takie montowane od wewnątrz, w wentyl, ale tamte są droższe, więc do zabawy i eksperymentowania tak średnio, a i obawiam się że później przy zmianie opon, szczególnie w warunkach torowych może taki zostać uszkodzony. W dokładność pomiaru temperatury i użyteczność termometru bardzo wątpię, choć po cichu liczyłem że może się miło rozczaruję. Bo co on może pokazać - co najwyżej temperaturę końcówki wentyla? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PiotrEm Opublikowano 26 Października 2020 Udostępnij Opublikowano 26 Października 2020 Ja najpierw kupiłem konkretnie ten: https://www.aliexpress.com/item/4001227758336.html Nie lubię pstrokatych gadżetów. Szkoda, że zakrętki są nieszczelne. Ale nawet gdyby, to on ma jeszcze jedną wadę, niestety poważną - w okresie używania (bo już odłożyłem do lamusa) zauważyłem, że o ile ekran wybudza się od najlżejszego szturchnięcia, to aktualizacja wartości ciśnienia z czujnika jest, no nie wiem, tak co 5 minut albo tylko przy gwałtownym spadku ciśnienia. Taka sytuacja: napompowałem koła w nocy (2,2 i 2,5 bara), rano wyjeżdżam i dopiero gdzieś po 4 km czujnik alarmuje, że ciśnienie w tylnym kole 1,8 bara. I tyle faktycznie było! Mam butelkę 1,5 l, której w zakrętkę wstawiłem wentyl i tak sobie mierzę: pompuję do 3 barów, nakręcam czujnik i czekam - nic się nie dzieje, cyferki ciągle takie same, a wiem, że czujnik przepuszcza. Dopiero jak odkręcę i zakręcę czujnik (wywołam skok ciśnienia), to pomiar się aktualizuje. W trasie podobnie było - zerkam co jakiś czas i widzę, że ciśnienie wzrasta, bo opony się nagrzewają. Podczas jazdy nie gapię się na monitor non stop, tylko na drogę, to interwał 5 minut może i jest wystarczający (może w ten sposób oszczędza baterię?), ale ja oczekiwałbym powiedzmy za 15s. Tym bardziej, że sam sposób pomiaru wymaga, aby wentyl był cały czas otwarty i nigdy nie wiadomo, kiedy to chińskie g. się rozszczelni (przedni czujnik na początku był szczelny, ale szybko poległ). Ciekawe, czy ten drugi zamówiony będzie lepszy. Ludzie z forum v-stroma nie obserwowali takiego opóźnienia w swoich urządzeniach. A co do pomiaru temperatury., to masz rację - plus/minus 3 stopnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Groszek Opublikowano 1 Listopada 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Listopada 2020 kurczę, to chyba zamówiłem takie samo g... coś czuję, że będę go uzywał ...chyba co najwyżej w rowerze 😕 No ciekaw jestem na jakiej zasadzie działa ten wskaźnik temperatury. Podaje temperaturę jaką ma końcówka wentyla? to podejrzewam, że z temperaturą faktyczną opony ma niezbyt wiele wspólnego. Dokładność 3 stopni byłaby wystarczajaca, jeżeli na torze opona rozgrzeje się do 70-80 stopni, to te +-3 nie będą wielkim błędem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PiotrEm Opublikowano 2 Listopada 2020 Udostępnij Opublikowano 2 Listopada 2020 A do mnie w międzyczasie dotarł drugi TMPS - careud. Wykonałem na nim szereg testów i muszę powiedzieć, że może być. Nawet powolne zmiany ciśnienia pokazuje na bieżąco, nie zawiesza się, update mniej więcej co 12 sekund. Ale trzeba pamiętać, że jak monitorek jest uśpiony, to się tak jakby rozparowuje z czujnikami i po wybudzeniu tak samo jak ten tani badziew potrzebuje 3-5 minut żeby złapać nowy pomiar (coś jak zimny start GPSa - czeka na stabilne wyniki z satelitów), jak już złapie, to reaguje na bieżąco. Więc jak Ci ktoś w nocy w garażu wbije gwoździa, to dowiesz się o tym po 5 km 🙂 A do pomiaru temperatury to kup sobie termometr covidowy, popyt jest duży, powinny być tanie. I na pewno są dokładne, szczególnie w zakresie 36-42 st C 🙂 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.