Skocz do zawartości

Szkoła jazdy wg. mnie cz.3


vvv2
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Wreszcie znalazłęm troche czasu więc:

 

10.Ustawienia zawieszenia-(nie każdy motocykl je ma)

 

Zajmiemy sie na początku ustawieniem napięcia wstępnego sprężyny. Jest to zazwyczaj duża śruba na górnej części lagi(przod) oraz taka duża sruba z gwintem bezpośrednio na amortyzatorze tylnim. Zasada jest że stawiamy motocykl pionowo.(potrzebujemy kogoś do pomocy)

1.mierzymy w jakim stopniu wyciągniete są lagi tzn ile jest srebrnej rury (mierzymy centymetrem)

2 nastepnie siadamy na motocyklu i druga osoba mierzy dlugosc srebrnego :D po ugięciu przedniego zawieszenia. Róznica tych długości powinna wynosic ok.25% calkowitej dlugości(patrz pkt. 1) jeżeli jest to wiecej niż 25% należy utwardzic zawieszenie wkrecajac srube- aby utwardzic zawieszenie.

3. Podobnie postepujemy z tylnim zawieszeniem tylko roznica dlugosci powinna wynosic ok 30%. Pomiar wykonujemu np.od podnozka pasazera do ziemi

 

1.Nad gorze lagi,najczęściej w srubie regulacji napiecia wstepnego sprezyny. jest srubka(na srubokręt) najczesciej gdy ja kręcimy to słychać klikniecie.-jest to regulacjazawieszenia przy odbiciu. Sprawdzamy ile klikniec mozna wykonac i ustawiamy w środku.

2.Tuż przy osi koła jest śrubka regulacji tłumienia przy dobiciu(nie pomylić ze sruba spuszczenia oleju) i postepujemy analogicznie jak w pkt.1 i ustawiamy w pozycji srodkowej

3. Wybieramy sie na przejażdżke kręta drogą o róznych nawierzchniach mając ze sobą srubokret do wykonania regulacji.

Nastepnie doświadczalnie zmieniamy ustawienia i przy odbiciu i dobiciu. Jest to ograniczona ilosc kombinacji ale regulacja może zająć cały dzięń. Wybieramy to ustawienie przy którym czujemy się najlepiej ,a motocykl zachowuje sie stabilnie i pewnie na każdej nawierzchni.

 

Zawsze należy pamiętać o terminowej wymianie oleju w przednich lagach,bardzo poprawia to jego skuteczność.

Jeżeli chcemy aby nasz motocykl stał sie bardziej zwrotny i instynktownie wpisywał się w zakręty należy zwiększyc kąt glówki ramy przez wypuszczenie lag z półek tak aby wystawały troszke. Może to czasem bardzo poprawić zwrotność,ale może pojawiac sie często shimmi i może być utrata stabilności przy jeżdzie na wprost.

 

11. Wejście i wyjście z zakrętu

 

Przed wyjsciem w zakręt musimy sobie wyobrazić jak go chcemy pokonać(najczęściej trzeba jechać na 75% swoich możliwości aby mięc pewien margines bezpieczeństwa na niebezpieczeństwo.) i zastanowić sie czy mamy dostateczną widoczność i czy na zakręcie nie czai się gdzieś piaseczek. Dojeżdziamy do zakrętu i hamujemy, dobierając bieg na jakim chcemy pokonąc cały zakręt przy danych obrotach. Wjeżdżamy w zakret ze stałą prędkości (od obrotów i biegu na jakim wjeżdżamy bedzie zależeć dynamika wyjścia z zakrętu) i dojeżdżamy aż do jego połowy ze stałą prędkością (lub delikatnie hamująć -jeżeli zle oceniliśmy trajektorie i nasze możliwości) następnie gdy jesteśmy w połowie zakrętu widząć całą droge do końca zakrętu powoli!!! odkręcamy gaz tym samym troszeczke prostując maszyne i wyjeżdżamy z zakrętu zwiększająć powoli prędkość.

Pamiętajcie-wszystkie manewry - zwłaszcza na początku należy wykonywać bardzo delikatnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam swoje trzy grosze. Trzeba pamiętać o jednej sprawie - im zawieszenie jest twardziej zestrojone ( zarówno z powodu napięcia sprężyn jak i regilacji amorów) tym mniejsza jest rezerwa na błąd. Motocykl, czy samochód lepiej się prowadzi na torze czy równej drodze, ale maleje zakres graniczny, w którym sprzęt ostrzega właściciela o zbliżaniu się do maksa. Czasami nie ma co przesadzać z zaostrzeniem regulacji, bo to co nam się wyda super na naszym równym odcinku testowym może się okazać zgubne na nieznanym nam dziurawym zakręcie. Znany jest wszystkim przypadek Audi TT, na którym wiele osóbn się zabiło, bo zawieszenie było za dobre !!! Kostruktorzy musieli je trochę zepsuć, żeby auto stało się bezpieczne.

Nie odbierajcie tego co napisałem w ten sposób - twardo = niebezpiecznie, a miękko = bezpiecznie. Napisałem to w uproszczony sposób żeby zasygnalizować o co chodzi.

 

Czekamy na więcej na temat zakrętów !!!!

 

Pozrawiam, Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...