Gość Anonymous Opublikowano 11 Lipca 2004 Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2004 Przy budowaniu choppera ze starych cześci różnych motocykli pojawia się problem - czym to pomalować? Moi znajomi ( w tym i ja ) często zastanawiają się nad malowaniem proszkowym.Obecnie mamy szeroki wybór polskich i zagranicznych farb proszkowych, ale czy na pewno nadają się one do zastowania w motocyklu?Nie mówię że TAK, nie mówie ze NIE - niech każdy zadecyduje na własną ręke.Farby proszkowe nakładamy na materiał najczęściej metodą natrysku elektrostatycznego wtedy materiał jest tak spolaryzowany, że przyciąga cząsteczki farby. Następnie farba jest wygrzewana w piecu w temp. ok. 200 stopni przez ściśle określony czas, w zależności od farby i wielkości elementu. W wyniku działania wysokiej temperatury farba rozpuszcza i rozlewa po powierzchni tworząc gładką powłokę bez zacieków. Widziałam cały ten proces osobiście i dla mnie wygląda to niemal perfekcyjnie... Przed lakierowniam stosowany jest proces oczyszczania i odtłuszczania powierzchi.Z punktu widzenia zastosowania takiej farby w motocyklu interesuje nas oczywiście odporność na działanie benzyny (oraz promieni UV).Istnieje kilka rodzajów farb proszkowych:- epoksydowe - mają wysoką odporność na działanie czynników chemicznych, w tym dostateczną na działanie benzyny, jednak słabą na działanie promieni UV, traci wtedy barwę i połysk (więc odpada).- poliestrowe - odporne są na działanie promienie UV i większość chemikaliów, ale niestety ich odpornośc na benzynę może być niewystarczająca do zastosowania ich w motocyklu.- poliuretanowe - (najrzadziej spotykane) są odporne zarówno na działanie promieni UV jak i benzyny i ten rodzaj farby z pewnością można polecić do zastosowania w motocyklu. Problem polega jedynie na tym, że o ile w przypadku dwóch pozostałych rodzajach farb mamy duzy wybór kolorów (perłowych, antycznych i innych) tak w tym rodzaju wybór jest zdecydowanie mniejszy i zawsze te powłoki subiektywnie nie są ładne...Co w praktyce oznacza zastosowanie niewłaściwej farby (brak odporności na benzyne) - - Odporność farby zależy od rodzaju żywicy w farbie oraz od rodzaju utwardzacza i pigmentów. Jeden mój koleś przez dwa miesiące trzymał próbkę pomalowana farbą poliestrową w benzynie bezołowiowej i powłoka uległa zmiękczeniu (możliwośc zrobienia wgniecenia nawet paznokciem). Nie było natomiast zjawiska łuszczenia się farby, oddzielania się jej od powierzchni ramy czy powstawania pęcherzy. A to moze sie zdarzyc w przypadku np. przelania gażnika.Farba proszkowa ma jeszcze jedną wadę w stosunku do farb rozpuszczalnikowych. W przypadku powstania odprysku nie możemy zrobić zaprawki tak jak w tradycyjnym lakierze. Powstaje nam wtedy fragment nieosłoniętej powierzchni metalu. I w tym momencie należy powiedzieć, że przed malowaniem proszkowym należy zastosować fosforanowanie czyli zabezpieczenie przed korozją. Zanurzamy element w roztworze fosforanów żelaza, wtedy czasteczki fosforu wnikają w powierzchnię stali co umiemożliwia wniknięciu cząsteczkom tlenu. Jest to bardzo skuteczny sposób zabezpieczenia antykorozyjnego.Ponieważ farba proszkowa daje gruba powłokę może sie zdarzyć, że nieczytelne stana się numery ramy. W tym celu dobrze jest po fosforanowaniu nakleić pasek taśmy odpornej na wysoka temperaturę. Przed malowaniem koniecznie trzeba zabezpieczyć wszystkie otwory na osie, łożyska, szpilki i gwinty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kriss Karwacki Opublikowano 11 Lipca 2004 Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2004 Z tego co ja sie bawilem ostatnio to...Osie lozyka i tak dalej da sie spokojnie oczyscic swiezo po malowaniu, eee proszkowaniu? No w kazdym razie PO... przynajmniej jak tak zrobilem. Etke mam prysnieta w pralke - biala znaczy sie jest :banghead: ale problem jest z doprowadzeniem do zadowalajacej gladkosci powierzchni. Ciezko - oj ciezko, NO OK moj lakier w ogole nie chce sie szlifowac. Przy okazji nie chce lapac brudu od smarow - to jest jego wielki plus. Ale Ok poszedl temat to ja sie chetnie dowiem jeszcze cos wiecej.Interesuje mnie obrobka polerka takich lakierow. Jak jest z przygotowaniem do lakierowania - najczesciej idzie piaskowanie a pozniej podklad, ale jak ze szpachla? i to na przyklad natryskowa? No i wlasnie - jeszcze jedno! dostepnosc kolorow. Ja po doswiadczeniach z MZ to [jak na razie - czyli na moj obecny stan wiedzy] skazuje proszek na ramy wahacze i techniczne sprawy w moto. Ale moze czegos sie wiecej dowiem wiec pisz, bo ja chetnie wchlone troche wiedzy o lakierach ;)pozdro! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Administrator Dominik Szymański Opublikowano 11 Lipca 2004 Administrator Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2004 Interesuje mnie obrobka polerka takich lakierow. Jak jest z przygotowaniem do lakierowania - najczesciej idzie piaskowanie a pozniej podklad, ale jak ze szpachla? i to na przyklad natryskowa? No i wlasnie - jeszcze jedno! dostepnosc kolorow. Ja po doswiadczeniach z MZ to [jak na razie - czyli na moj obecny stan wiedzy] skazuje proszek na ramy wahacze i techniczne sprawy w moto. Ale moze czegos sie wiecej dowiem wiec pisz, bo ja chetnie wchlone troche wiedzy o lakierach pozdro! Jeżeli piaskowanie nie pomaga i trzeba szpachlować, wówczas przed lakierowaniem proszkowym nakłada się podkład cynkowy. Nie powinno byc śladu po szpalchowaniu. Co do kolorów - wybór jest ogromny. Malowałem zimą ramę w Ducati i miałem samego złotego koloru chyba z 10 rodzajów do wyboru. Generalnie lakiernik miał kilka katalogów z kolorami i tyko dzwonił do odpowidnich sklepów czy dany kolor mają na miejscu. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 12 Lipca 2004 Udostępnij Opublikowano 12 Lipca 2004 ....widzę,żę temat przypasował 8) o tak, dobry lakier to podstawa, taki który na lata starczy i zachwa swój kolor i połysk....Pozdrawiam :namoto: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.