magneto Opublikowano 9 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2009 witam serdecznie widze ze w tym dziale niewiele sie dzieje, jednak moze ktos jest w stanie mi pomoc. nawalila mi cewka zaplonowa w nissanie 300ZX z 1984 roku. to spowodowalo spalenie sie tranzystora mocy i unieruchomienie auta- brak iskry. cewke juz mam, jednak tranzystor to nie taka prosta sprawa. oznaczenie jego to "4101" i tyle. Ma ktos informacje lub chociaz moze mniej wiecej sie orientowac o parametrach takiego tranzystora? napiecia, rodzaj, prady i takie tam? jutro uderze do ASO Nissan i moze uda mi sie cokolwiek uzyskac, jednak szczerze w to watpie. pzdr:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Monter_ Opublikowano 9 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2009 Jest to wewnętrzne oznaczenie nadane przez nissana.Czyli coś w rodzaju numeru katalogowego. Tranzystory posiadają oznaczenia z literami. I tak w ogóle to, że ma trzy nóżki i wygląda jak tranzystor to nie znaczy, że nim jest.W nissanie czarno to widzę i to nawet może nie z braku chęci a braku dostępu do takiej informacji. Pozostaje Ci szukanie po forach lub używanej cewki. Cytuj lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383 prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1...i tak wszyscy umrzemy... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 9 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2009 Jeżeli nie dowiesz się niczego konkretnego, to spróbuj rozrysować na papierze najbliższe otoczenie tranzystora. Na podstawie takiego schematu wspólnymi siłami dobierzemy jakiegoś tranzystora :-). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Monter_ Opublikowano 9 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2009 Jeżeli nie dowiesz się niczego konkretnego, to spróbuj rozrysować na papierze najbliższe otoczenie tranzystora. Na podstawie takiego schematu wspólnymi siłami dobierzemy jakiegoś tranzystora :-). Owszem, można próbować ale z autopsji wiem, iż kupa z tego wychodzi. Druga sprawa, czy reszta jest opisana i trzecia sprawa, że metoda prób i błędów ma w opcji uszkodzenie innych elementów. A jest trochę asortymentu, który może tam pracować co sam przyznasz. Cytuj lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383 prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1...i tak wszyscy umrzemy... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
magneto Opublikowano 9 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2009 To jest tranzystor na 300%, mimo ze ma dwie a nie trzy nózki. Obudowa stanowi baze, jest tylko wyjscie emitera i kolektora. oto fragment serwisowki link http://wgrajfoto.pl/pokazfoto/img1209/300zxcfeb.jpg Cewke juz znalazlem do tego modelu, nadal brakuje mi tranzystora. Obudowa jest taka sama jak w wielu starych tranzystorach, ktorych to mnogość widzialem u siebie na pracowni w szkole, jednak srodek chyba ma tu najwieksze znaczenie. boje sie wlasnie kombinowac metoda prob i bledow, poniewaz czesci do tego samochodu sa raz ze pieknielnie drogie, to jeszcze dostepnosc jest zerowa, nawet za granica ciezko. mam dwa takie nissany, z ktorych chce poskladac jednego, jednak niestety oba cierpia na to samo- wada fabryczna :D pzdr:) aaaa, doszukalem sie informacji na forach, tyle ze po wlosku, ze w modelach tych nowszych gdzie sa trzy tranzystory mocy, napiecie wyzwalajace jest rzedu 6V a prad plynacy = 0,06A. Ale ile w tym prawdy to nie mam zielonego pojecia. pzdr:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 9 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2009 Owszem, można próbować ale z autopsji wiem, iż kupa z tego wychodzi. Druga sprawa, czy reszta jest opisana i trzecia sprawa, że metoda prób i błędów ma w opcji uszkodzenie innych elementów. A jest trochę asortymentu, który może tam pracować co sam przyznasz. Nie byłbym takim pesymistą, moduł i tak do wyrzucenia, a cewkę można co najwyżej przegrzać. Asortyment wbrew pozorom jest mały, albo tyrystor na 5A 600V albo bipolar na 5A 600V, mosfet raczej odpada ze względu na wbudowaną diodę. doszukalem sie informacji na forach, tyle ze po wlosku, ze w modelach tych nowszych gdzie sa trzy tranzystory mocy, napiecie wyzwalajace jest rzedu 6V a prad plynacy = 0,06A. Ale ile w tym prawdy to nie mam zielonego pojecia. pzdr:) Jeżeli to prawda to jest to darlington mocy NPN na minimum 400V i minimum 5A. Ideałem pewnie byłoby coś takiego: http://lc.fie.umich.mx/~ifranco/DATASHEET/...1008_BU941Z.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Monter_ Opublikowano 9 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2009 (edytowane) No to już jesteśmy bliżej prawdy. Fakt, że to z rocznika 1990. http://www.justanswer.com/view_image.aspx?..._transistor.jpg Edytowane 9 Grudnia 2009 przez monter75 Cytuj lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383 prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1...i tak wszyscy umrzemy... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
magneto Opublikowano 10 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2009 Ja pierdykam, nie chce chwalic dnia przed zachodem slonca ale Panowie jesteście boscy! :D kupilem podobny tranzystor na szrocie z czesciami do japoncow, ale nie daje mi spokoju rozgryzienie tego problemu, poniewaz chce miec satysfakcje z tego ze mozna cos naprawic nie wymieniajac caloego elementu. poza tym to co kupilem nie ma identycznej budowy, wtyczka ta sama, tez od nissana, tez od V6, ale to jednak nie to samo. NPN Darlingtona, ten model M03 jest identyczny jak ten moj, ktory wylutowalem z ukladu. Dane techniczne na logike powinny sie zgadzac, moze jestesmy w domu;) lece do elektrycznego, moze beda mieli cos w ten deseń. pzdr:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 10 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2009 Podaj symbol tego co zdobędziesz przed próbą generalną, przejrzymy dejtaszita pod kątem czy się nadaje. Jak kupisz zwykłego darlingtona to pasowałoby dodać do niego diodę zenera, ten co ci podałem jako przykład ma wbudowaną już w środek taką diodę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
magneto Opublikowano 10 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2009 Kupiłem BU323 0113 powiedzieli zebym daldiode porostownicza zeby napiecie sie nie cofalo w razie czego, ale mozliwe ze taka dioda juz jest w ukladzie. Ja jednak takowej nie widze w serwisowce:P tranzystor juz nawet wlutowany do zlaczki, jednak poczekam z proba na oko fachowca, czy sie nadaje;) moze dlatego nie bylo proby ze auto stoi 30 km ode mnie, ale juz bylem gotow tam jechac;) pzdr:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 10 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2009 Kupiłem BU323 0113 Jak najbardziej się nada, musisz tylko dodać diodę zenera na 350V która zabezpieczy ci tranzystor przed ewentualnym uszkodzeniem gdy obwód wtórny cewki będzie rozwarty. Bez tej diody możesz zrobić próby, ale musisz być pewien że wszystkie przewody wysokiego napięcia i świece są w 100% sprawne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
magneto Opublikowano 10 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2009 Dzieki serdeczne;) Jutro przeprowadze probe, jesli wszystko pojdzie zgodnie z planem to ekspluduje z radosci, stad nie dziwcie sie ze moge nie napisac jak sie proba udala. Jutro udam sie do elektronicznego po ta diode, zawsze dodatkowo zabezpieczyc nie zaszkodzi. pzdr:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 11 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2009 Możesz mieć problem z kupieniem diody zenera na tak wysokie napięcie, pamiętaj że możesz łączyć diody zenera w szereg i wtedy ich napięcia się dodają. Dobrze by było gdyby ta dioda miała co najmniej 1.3W Mała szklana dioda może nie wydolić mocowo. Diodę łączysz między kolektor tranzystora a bazę tranzystora, tak aby przewodziła w kierunku Baza-Kolektor. Sprawdź czy stary i nowy tranzystor miał takie same wyprowadzenia, na 90% powinno tak być ale kto wie? :-). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
magneto Opublikowano 12 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2009 problem z tranzystorem rozwiazany. Dziala. ale jak skutecznie- tego jeszcze nie wiem, bo... Pojawil sie natomiast inny problem. to nie cewka zaplonowa go uszkodzila, tylko modul sterowania. w momencie przekrecenia zaplonu pojawia sie staly sygnal wyzwalajacy ten tranzystor. nie impulsowy jak byc powinno tylko staly, co powoduje jego grzanie sie i w koncu przegrzanie. mam to traktowac jako awarie komputera? pzdr:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
_Monter_ Opublikowano 12 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 12 Grudnia 2009 Nie potrafię Ci odpowiedzieć na to pytanie ale metodą jest wsadzenie BU na porządny radiator. Potrzebna serwisówka abym mógł powiedzieć czy masz zwiędły sterownik silnika. Cieszę się, ze auto gada. Cytuj lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383 prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1...i tak wszyscy umrzemy... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.