Skocz do zawartości

Jawka i lepsze światła


Breżniew
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

a ja mam akumulaor pod bakiem :lol: zaruweczki swiecą jak w aucie, blysk w oczach, gdzies mam nawet schemat aleto duzo roboty przy tym ;/

wiec lepiej sie nie męczyc, ale jak sie zrobi to ......juz ja wiem co

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 lat później...

Teraz Odkop, ale szkoda by było zakładać nowy temat skoro kolega podał sprawdzone info, które się nie deaktualizuje.

 

Właśnie przywracam swojego Ogóra 200 do stanu nieprzerobionego. Poza elektryką. Kcem jeszcze kilka watów :)

Breżniew przewinął cewki drutem 0,95 po 120 zwojów, czyli zrobił nominalne ~6V. Czyli masz/miałeś połaczone szeregowo.

Jak wiadomo, Jawka ma 3 cewki. 2 "świetlne", trzecia zapłonowa. Skoro z jednego karaksu da się "wycisnąć" 20W to znaczy, że karaks cewki zapłonowej się marnuje, bo możnaby z niego parę watów wycisnąć. Tyle, że 3 cewek nie podepnie się w układze 2*2 szeregowo*równolegle, więc trzebaby zrobić 3 sztuki 12-woltowe. A to oznacza 2x więcej zwojów, ergo 2x mniejszy przekrój drutu. Policzony na szybko z Twojego 0,95mm dla przekroju /2 wyszedł drut 0,67mm, czyli trzebaby kupić 0,65mm, prawdopodobnie udałoby się nawinąć 240-kilka zwojów. I wtedy mamy 60W, z czego około 10 weźmie zapłon. Ale wtedy musi być zapłon tyrystorowy/CDI, np ten od Komara czy innych polskich Rometów:

zaplon1_m.jpg

Z tym, że rolę uzwojenia 2 oryg. cewki niskiego+wysokiego napięcia z Komara przejmuje trafok 15VA i kilka zapłonów takiej konstrukcji jeździ po kraju, a jeszcze więcej po kraju na południe od nas.

 

 

Cewkę zapłonową możnaby też inaczej stuningować. Otóż jeśli ktoś się decyduje na zapłon CDI, ale bez trafo, moznaby całkowicie przewinąć cewkę świetlną, żeby dawała 2 napięcia przy znacznie niższej wydajności prądowej. Przedstawiony powyżej układ działa zasilany napięciami od ok. 5/100V, co uzyskuje się wstawiając trafo np. 230/6V.

Żeby zrobić taką cewkę, trzeba nawinąć ją drutem 0.1mm. Tylko zastanawiam się, czy wystarczyłaby jedna cewka z odczepem po 200 zwojach (takie autotrafo), czy na nieco krótsze uzwojenie w.n. nawinąć 200 zwojów n.n. osobno. Raczej 200 zwojów w.n. nie zrobi różnicy (taka cewka i tak musiałaby zawierać kilka tysięcy), tak jak napięcie zasilające CDI nie jest aż tak newralgiczne - ten sam układ chodzi na 60V z trafoka, chodzi i na 400V, kiedy się użyje oryg. cewki w.n. w Komarze.

 

Breżniew, można prosić jakieś uwagi do powyższych wypocin, jeśli masz? Niektóre przekroje DNE mam w domu, inne musiałbym kupić, a nie chciałbym, jeśli to by była kombinacja nie warta zachodu.

Edytowane przez c64club

www.grzegorski.net - witrualny kącik mojego warsztatu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...