Skocz do zawartości

Srzynia biegów w Junaka/zapłon elektoniczny


viader
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam...

 

Grzebię w Junaku tzn. składam go od podstaw... mam w silniku skrzynię biegów... której ja nie skłądałem... podobno jest złożona poprawnie, ale nie jestem tego pewien... słuyszałem że w junaku nie wolno zmieniać biegów gdy silnik niechodzi... ale jak zakładałem zmieniacz biegów, to należy ustawić wałem na 1 bieg a resztę zakładać wedle nacięć... tak też zrobiłem... tylko teraz pytaniko, czy spokojnie można szukać luzu?? ja próbowałem wyszukać luz... z niepowodzeniem... zębatki muszą pracować aby to zrobić? czy raczej nastawiać sie na źle złożoną skrzynie??

 

druga sprawa to zapłon elektroniczny... czytałem głównie że fajnie to działa... pytanko, gdzie można to kupić?? i czy wtedy pomija siecałkowicie oiskrownik??

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co niapisałeś to posiadasz starszy typ zmieniacza albion ze sprężynami płaskimi. Otóż nie jest trudno go założyć , faktycznie to trzeba ustawić skrzynie na 1 bieg czyli do oporu w przeciwną stroni niż wskazówki zegara , teraz tylko założyć tak półksiężyc zębaty by oznaczony kreską ząb półkisięzyca pokrył się z wcięciem oznaczonym kropką na wałku wodzików. Jeśli dobrze założysz to automat musi pracować poprawnie.

Natomiast jak chcerz niezależnie sprawdzić skrzynie biegów czy poprawnie działa to wystarczy złąpać wałek wodzików obcążkami i przekręcać go przy równoczesnym wciskaniu kopaka (uwaga! sprzęgło musi być wówczas rozkręcone lub odłączone od wału) I tak drugie wcięcie na wałku wodzików to luz... reszta to już same biegi , ruszanie kopaka porusza wałkiem głównym sprzężonym na stałe z koszem sprzęgłą natomiast przełożenie biegów bezpośrednio na zębatke zdawczą. Na 1 biegu zębatka zdawcza porusza się znacznie wolniej niż kosz sprzęgła , na czwartym przełożenie jest 1:1 a po wrzuceniu luzu , zdawcza powinna niezależnie się obracać od kopaka (nie powinno być większego oporu).

Jeśli wszystko wchodzi bez większych oporów i zgrzytów a wałek główny(kosz sprzęgła) na luzie może się obracać niezależnie od zębatki zdawczej to raczej wszystko ze skrzynią jest wporządku.

Natomiast jeśli chodzi o moduł zapłonowy Dzik 5 do junaka to sam go posiadam , jest naprawde dobry i całkowicie niezależny od iskrownika , zresztą można poczytać o jego zaletach ...http://www.prameti.webpark.pl/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

dziekuję za odpowiedź. Co do zmieniacza biegów to mam ten drugi, tam są tylko 2 sprężynki, które podtrzymują cały mechanizm w jednym położeniu... to raczej powinienem mieć poskładane dobrze... mam wątpliwości co do poprawności złożenia skrzyni biegów... mam silnik już poskładany... i obawiam się że znów będę musiał rozkręcać... bo niemogę znaleść luzu :/

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie sprężyny agrawkowe ... to znaczy że posiadasz nowszy automat z regulacją. Ale przejdźmy do biegów... luz jak już wcześniej wspomniałem jest na drugim wcięciu od prawej strony wałka wodzików , i raczej nie widze możliwości by nie mógł wejść , spróbuj bez automatu kręcić wałkiem wodzików , co innego jeśli luz wszedł a mimo to wałek zdawczy kręci się , jeśli zębatka nie stawia większego oporu , czyli da się ją lekko obracać przy stojącym w miejscu wałku głównym (kosz sprzęgłowy) to znaczy że wszystko OK natomiast jeśli opór jest zbyt wielki to może oznaczać 2 rzeczy ... albo podczas składania wałęk zdawczy został lekko wepchnięty w głąb skrzyni i wywiera zbyt wielkie tarcie na pierścień oporowy , albo poprostu sam pierścień jest zbyt szeroki przez co wałek główny jest zbyt ciasno spasowany. Radą na pierwsze jestnajzwyklej puknięcie w wałek główny od strony zmieniacza młotkiem tak by zdawczy wepchnął na miejsce , natomiast jeśli pierścień jest zbyt szeroki (obecnie produkowana replika z naddatkiem do spasowania , bądź kartery były szlifowane ) to niestety trzeba rozbierać skrzynie :) i albo lekko splanować pierścień , albo podłozyć odpowiednią podkłądke pod dekiel skrzyni i odpowiednie dystansowanie wszystkiego. By sprawdzić ile należało by splanować pierścienia (ewentualnie jak grubą podkładke zastosować... należy wybebeszyć skrzynke pozostawiając tylko wałek zdawczy i główny , teraz powoli wciskamy dekiel skrzynki sprawdzająć czy jeszcze można obracać niezależnie wałkami. Jak już dojdzie do zblokowania to należy zmieżyć jak głęboko dekiel wszedł... a następnie pomiar ponowić już bez wałków , dokonać różnicy i wiemy ile trzeba zebrać z pierścienia. Pamiętaj że luz pomiędzy tymi wałkami nie powinien przekraczać 0,1-0,3 mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...