sebastian440 Opublikowano 8 Maja 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2011 (edytowane) 17.04.2011Poniżej przedstawiam Nasze dzisiejsze zakupy. Po otrzymaniu telefonu o wyścigowym skmie i mtx pojechaliśmy z bratem po odbiór wcześniej umówionego towaru. Po przywitaniu się z gospodarzem pierwszy szok. Motocykle są w takim stanie jak w roku 1990 zjechały z toru, oryginalne i kompletne. Ogólnie jestem przyzwyczajony do kupowania gó... w stanie rozkładu stąd szok. Motocykle przez cały czas od zakończenia kariery stały w biurze zakładu, dzięki czemu zachowały się w super stanie. Stan jest na tyle dobry, że zastanawiamy się czy po prostu ich nie przejrzeć i pozostawić w takim stanie jakim są. Biały motocykl to MTX 250 chłodzony cieczą na stawidle obrotowym. Moc podobno ok 50 KM. Waga 97 kg. Prawdziwy demon wśród wyścigówek z tamtego okresu. Czerwona 125 to podobno prototyp Metalexa 3-02 z bardzo niskim numerem ramy. Półki zawieszenia jeszcze frezowane podobnie jak miało to miejsce z niektórymi elementami w pierwszych perkozach. Stan ogólny naprawdę super. Wszystko kompletne i niezniszczone. Zapłon motoplat. I na koniec prawdziwa perełka wyścigowy Promot junior 250. Zmodyfikowany zbiornik i zawieszenie. Przód półki Ceriani ze stabilizatorem. Silnik 513, 250 cm3 z membraną i motoplatem. Ciężar jakieś 120 kg. Zakupy uważam za bardzo udane, biorąc pod uwagę, że do dziś zachowane tego typu motocykle można policzyć na palcach. Jakiś czas temu nawiązałem również kontakt z Włodzimierzem Kwasem i Wojciechem Topolskim, zawodnikami motocyklowymi w latach 80. Oboje jeździli w tamtych latach Mtxami i opisali mi swoje wspomnienia na temat tych motocykli. Oto ich @ : Włodzimierz Kwas:Jest to motocykl wyścigowy Metalex (w skrócie MTX) 125 produkowanymało seryjnie w Czechosłowacji w latach około 1980 - 1990 przez prywatnąfirmę o tej właśnie nazwie. Firma była związana z tzw. Svazarmem -odpowiednik Ligi Obrony Kraju w Polsce. Adres firmy (oczywiście pewnie jestjuż nieaktualny): 261-02 Pribram VI, Revolucni 168, wtedy CSSR. W sumiewykonano około 200 sztuk. Polski Związek Motorowy zakupił w latach 1981 -1986 około 30 - 40 tych motocykli. Firma produkowała też MTX-y 250 z których6 sztuk trafiło do Polski (z przerobionym silnikiem z jednego z nich wpodwoziu własnej konstrukcji zdobyłem jeden z tytułów mistrza Polski). MTXprodukował też podwozia do samochodów wyścigowych i ze 20 z nich równieżsprowadził PZM. MTX 3-02 nie jest to numer ramy, lecz oznaczenie typu. Zezdjęcia wynika, że jest to MTX 125 w który montowany był silnik z crossówkiCZ 511 (125 cm3) - później montowano nowsze silniki z crossówek CZ 516 (też125 cm3). Motocykl na zdjęciu ma nieseryjne przednie zawieszenie (półki sąoryginalne) - oryginalnie górne golenie były krótsze (skracane od crossówki511), a dolne golenie były wykonane w firmie MTX z elektronu (stop magnezu zaluminium). Z elektronu były wykonane również 5-szprychowe koła 1,8 cala x18 cali, dwutłoczkowe zaciski hamulcowe (po jednym na przód i tył). Tarczehamulcowe na początku MTX robił z żeliwa (pękały), a później ze stali.Wszystkie elementy z elektronu, choć anodowane na żółto, szybko korodowałyi w wielu z tych maszyn mogły się nie zachować. Wszystkie pozostałe elementy(choć zdjęcie jest niewyraźne) wyglądają na oryginalne, włącznie z czarnymtylnym błotniakiem. O dziwo zachowały się nawet gumy w uchwytach od owieweki silentblocki w mocowaniach konsoli podnóżków. Tyłzbiornika chyba jestlaminowany (naprawiany) bo tam przecierał się od nóg zawodnika. Tylne teleskopy stosowane z crossówek CZ też są oryginalne. MTX125 był wzorowany na włoskim motocyklu wyścigowym AMB 125 (Aermacchi,Morbidelli, Benelli) królującym w Grand Prix 125 na przełomie lat 70. i 80.. Więcej na ten temat mógłby powiedzieć Mirosław z Warszawy -startował na MTX-ach 125 i zdobywał tytuły - jeszcze parę lat temu miał zetrzy te motocykle i furę części. Niestety, obecnie nie mam z nim kontaktu. WWarszawie było około 10 - 12 MTX-ów 125. O częściach CZ 511 - 516 dużo wiekomentator Eurosportu Sławek, który niedawno taką crossówkę sobieskładał. Wojciech Topolski:Cześć Kolego,Przypadkiem znalazłem Twoje zdjęcia n/t MTX-a którego odbudowujesz..Kiedyś startowałem na takim sprzęcie, więc chętnie pomogę informacjami. Oryginalnie był tam montowany silnik CZ 511- ten chłodzony powietrzem z mniejszym cylindrem. Później oczywiście wszyscy zakładali 516, ale oryginały z pierwszej dostawy były z 511-ką. Silnik 516 nie był wiele mocniejszy, tyle tylko że miał trochę lepsze chłodzenie. Oryginalna pierwsza dostawa do polski to było chyba w 1980 albo 1981 i były na 511. W tej partii były sztuki modelu 3-02. Potem doszło jeszcze kilka 4, modelu 3-03. Ten był na silniku 516 i z innym podwoziem - inna rama, inne przednie teleskopy (z regulacją) i centralny tylny teleskop z regulacją.Średnio 1/3 startujących nie kończyła wyścigu z powodu różnych awarii.. . Najczęściej sprzęty się zacierały, zacierały się albo urywały korbowody, zdarzało się zatarcie skrzyni biegów, rozlatywały się (otwierały) kosze sprzęgła. Często też odkręcała się nakrętka zębatki zdawczej na wale. To w silniku. Ja brałem na wyścigi zawsze silnik na zapas i jeszcze kupę części. Chociaż wtedy wszyscy na torze byli kolegami i wzajemne pożyczanie sobie części było normalne.W podwoziu pękały wydechy i czasem ramy. Obowiązkowo na zawodach był spawacz i zwykle była do niego kolejka..Ja później jeździłem na 3-03 w klasie 125 a w ramę 3-02 miałem włożoną 513-kę i jeździłem tym w klasie 250. Ale nie wkładaj tam silnika 250 chociaż wchodzi i jest to możliwe. To już nie będzie oryginał.Poszukam gdzieś może jeszcze coś do tego motocykla znajdę. Wydaje mi się że widziałem gdzieś w piwnicy tą oryginalną zakrętkę do mocowania owiewki (na zdjęciu widziałem że masz oryginalne wsporniki z gumami. Gdybym znalazł to miałbyś wzór. Zdjęć (nadających się do czegoś) niestety nie mam. Skąd pochodzi ten motocykl? Po kim jest? Raczej na 100% powinienem znać.. Pozdrawiam i POWODZENIA! Motocykle na dzień dzisiejszy są już w częściach. Silniki w poniedziałek idą do remontu. 125 będzie remontował Henryk Wróblewski z poznania, znakomity zawodnik i mechanik. 250 idzie do K. Krawczyka z Częstochowy dobrego mechanika zajmującego się tuningiem i remontami silników kartingowych. 08.05.2011Czesia stoi już o własnych siłach. Zdystansowane są koła, wypiaskowana i pomalowana rama wraz z kołami i zawieszeniem. Łożyska w kołach, wahaczu i główce ramy są nowe, co by ten czeski wynalazek nie pogubił kół w pierwszym zakręcie. Nadwozie pozostaje jak na razie w oryginalnym malowaniu. Może nie każdemu się podoba ale według mnie nadaje mu charakteru. Silnik pomału się remontuje, zdobycie i załatwienie wszystkich części do Cezetki nie jest takie łatwe jakby się wydawało. Uszkodzone były dwa koła zębate w skrzynce biegów i to ich zdobycie zajęło sporo czasu. Opony tylna założona jest nowa o rozmiarze 110/80/18. Seryjnie montowano oponę i dętkę na obręcz. Dzięki wypolerowaniu rantów obręczy można było zastosować opony bezdętkowe. W najbliższym czasie zajmę się hamulcami i wykończeniem zawieszenia. Do zacisków hamulcowych udało zdobyć się już reperaturki i jeśli dobrze pójdzie "może" w przyszłym tygodniu ogarnę temat. Poprzedni właściciel zmienił też kąt owiewki, podciągając ją na przednim mocowaniu ok. 4 cm w górę. Teraz wszystko wróciło na swoje miejsce i w końcu jestem w stanie zmieścić dłonie pod owiewką. Podsumowując. Idzie powoli, ale do przodu. Więcej info wkrótce. Ps. JEŻELI POSIADAŁEŚ, BĄDŹ POSIADASZ MOTOCYKL WYŚCIGOWY (Z EPOKI) LUB CZĘŚCI DO TYCH MOTOCYKLI DAJ ZNAĆ NA ADRES: [email protected] lub napisz o tym w komentarzu pod spodem tekstu. http://mr16bp.blogspot.com/2011/04/trzy-nowe-wyscigowki-z-ekopki-metalex.htmlhttp://mr16bp.blogspot.com/2011/05/metalex-juz-na-koach.html Edytowane 8 Maja 2011 przez sebastian440 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rozek Opublikowano 9 Maja 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2011 Piękna kolekcja. Macie zamiar się tym ścigać ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MOC Opublikowano 13 Maja 2011 Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2011 Piekna kolekcja, gratuluje :lalag: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.