Skocz do zawartości

Metalex Mtx Cz 3-04 250 wyścigowy


sebastian440
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

17.04.2011

Poniżej przedstawiam Nasze dzisiejsze zakupy. Po otrzymaniu telefonu o wyścigowym skmie i mtx pojechaliśmy z bratem po odbiór wcześniej umówionego towaru. Po przywitaniu się z gospodarzem pierwszy szok. Motocykle są w takim stanie jak w roku 1990 zjechały z toru, oryginalne i kompletne. Ogólnie jestem przyzwyczajony do kupowania gó... w stanie rozkładu stąd szok. Motocykle przez cały czas od zakończenia kariery stały w biurze zakładu, dzięki czemu zachowały się w super stanie. Stan jest na tyle dobry, że zastanawiamy się czy po prostu ich nie przejrzeć i pozostawić w takim stanie jakim są. Biały motocykl to MTX 250 chłodzony cieczą na stawidle obrotowym.

 

Moc podobno ok 50 KM. Waga 97 kg. Prawdziwy demon wśród wyścigówek z tamtego okresu. Czerwona 125 to podobno prototyp Metalexa 3-02 z bardzo niskim numerem ramy. Półki zawieszenia jeszcze frezowane podobnie jak miało to miejsce z niektórymi elementami w pierwszych perkozach. Stan ogólny naprawdę super. Wszystko kompletne i niezniszczone. Zapłon motoplat. I na koniec prawdziwa perełka wyścigowy Promot junior 250. Zmodyfikowany zbiornik i zawieszenie. Przód półki Ceriani ze stabilizatorem. Silnik 513, 250 cm3 z membraną i motoplatem. Ciężar jakieś 120 kg. Zakupy uważam za bardzo udane, biorąc pod uwagę, że do dziś zachowane tego typu motocykle można policzyć na palcach.

 

Jakiś czas temu nawiązałem również kontakt z Włodzimierzem Kwasem i Wojciechem Topolskim, zawodnikami motocyklowymi w latach 80. Oboje jeździli w tamtych latach Mtxami i opisali mi swoje wspomnienia na temat tych motocykli. Oto ich @ :

 

Włodzimierz Kwas:

Jest to motocykl wyścigowy Metalex (w skrócie MTX) 125 produkowany

mało seryjnie w Czechosłowacji w latach około 1980 - 1990 przez prywatną

firmę o tej właśnie nazwie. Firma była związana z tzw. Svazarmem -

odpowiednik Ligi Obrony Kraju w Polsce. Adres firmy (oczywiście pewnie jest

już nieaktualny): 261-02 Pribram VI, Revolucni 168, wtedy CSSR. W sumie

wykonano około 200 sztuk. Polski Związek Motorowy zakupił w latach 1981 -

1986 około 30 - 40 tych motocykli. Firma produkowała też MTX-y 250 z których

6 sztuk trafiło do Polski (z przerobionym silnikiem z jednego z nich w

podwoziu własnej konstrukcji zdobyłem jeden z tytułów mistrza Polski). MTX

produkował też podwozia do samochodów wyścigowych i ze 20 z nich również

sprowadził PZM. MTX 3-02 nie jest to numer ramy, lecz oznaczenie typu. Ze

zdjęcia wynika, że jest to MTX 125 w który montowany był silnik z crossówki

CZ 511 (125 cm3) - później montowano nowsze silniki z crossówek CZ 516 (też

125 cm3). Motocykl na zdjęciu ma nieseryjne przednie zawieszenie (półki są

oryginalne) - oryginalnie górne golenie były krótsze (skracane od crossówki

511), a dolne golenie były wykonane w firmie MTX z elektronu (stop magnezu z

aluminium). Z elektronu były wykonane również 5-szprychowe koła 1,8 cala x

18 cali, dwutłoczkowe zaciski hamulcowe (po jednym na przód i tył). Tarcze

hamulcowe na początku MTX robił z żeliwa (pękały), a później ze stali.

Wszystkie elementy z elektronu, choć anodowane na żółto, szybko korodowały

i w wielu z tych maszyn mogły się nie zachować. Wszystkie pozostałe elementy

(choć zdjęcie jest niewyraźne) wyglądają na oryginalne, włącznie z czarnym

tylnym błotniakiem. O dziwo zachowały się nawet gumy w uchwytach od owiewek

i silentblocki w mocowaniach konsoli podnóżków. Tyłzbiornika chyba jest

laminowany (naprawiany) bo tam przecierał się od nóg zawodnika. Tylne

teleskopy stosowane z crossówek CZ też są oryginalne. MTX125 był

wzorowany na włoskim motocyklu wyścigowym AMB 125 (Aermacchi,

Morbidelli, Benelli) królującym w Grand Prix 125 na przełomie lat 70. i 80.

. Więcej na ten temat mógłby powiedzieć Mirosław z Warszawy -

startował na MTX-ach 125 i zdobywał tytuły - jeszcze parę lat temu miał ze

trzy te motocykle i furę części. Niestety, obecnie nie mam z nim kontaktu. W

Warszawie było około 10 - 12 MTX-ów 125. O częściach CZ 511 - 516 dużo wie

komentator Eurosportu Sławek, który niedawno taką crossówkę sobie

składał.

 

Wojciech Topolski:

Cześć Kolego,

Przypadkiem znalazłem Twoje zdjęcia n/t MTX-a którego odbudowujesz..

Kiedyś startowałem na takim sprzęcie, więc chętnie pomogę informacjami.

Oryginalnie był tam montowany silnik CZ 511- ten chłodzony powietrzem z mniejszym cylindrem. Później oczywiście wszyscy zakładali 516, ale oryginały z pierwszej dostawy były z 511-ką. Silnik 516 nie był wiele mocniejszy, tyle tylko że miał trochę lepsze chłodzenie. Oryginalna pierwsza dostawa do polski to było chyba w 1980 albo 1981 i były na 511. W tej partii były sztuki modelu 3-02. Potem doszło jeszcze kilka 4, modelu 3-03. Ten był na silniku 516 i z innym podwoziem - inna rama, inne przednie teleskopy (z regulacją) i centralny tylny teleskop z regulacją.

Średnio 1/3 startujących nie kończyła wyścigu z powodu różnych awarii.. . Najczęściej sprzęty się zacierały, zacierały się albo urywały korbowody, zdarzało się zatarcie skrzyni biegów, rozlatywały się (otwierały) kosze sprzęgła. Często też odkręcała się nakrętka zębatki zdawczej na wale. To w silniku. Ja brałem na wyścigi zawsze silnik na zapas i jeszcze kupę części. Chociaż wtedy wszyscy na torze byli kolegami i wzajemne pożyczanie sobie części było normalne.

W podwoziu pękały wydechy i czasem ramy. Obowiązkowo na zawodach był spawacz i zwykle była do niego kolejka..

Ja później jeździłem na 3-03 w klasie 125 a w ramę 3-02 miałem włożoną 513-kę i jeździłem tym w klasie 250. Ale nie wkładaj tam silnika 250 chociaż wchodzi i jest to możliwe. To już nie będzie oryginał.

Poszukam gdzieś może jeszcze coś do tego motocykla znajdę. Wydaje mi się że widziałem gdzieś w piwnicy tą oryginalną zakrętkę do mocowania owiewki (na zdjęciu widziałem że masz oryginalne wsporniki z gumami. Gdybym znalazł to miałbyś wzór. Zdjęć (nadających się do czegoś) niestety nie mam. Skąd pochodzi ten motocykl? Po kim jest? Raczej na 100% powinienem znać..

Pozdrawiam i POWODZENIA!

 

Motocykle na dzień dzisiejszy są już w częściach. Silniki w poniedziałek idą do remontu. 125 będzie remontował Henryk Wróblewski z poznania, znakomity zawodnik i mechanik. 250 idzie do K. Krawczyka z Częstochowy dobrego mechanika zajmującego się tuningiem i remontami silników kartingowych.

 

08.05.2011

Czesia stoi już o własnych siłach. Zdystansowane są koła, wypiaskowana i pomalowana rama wraz z kołami i zawieszeniem. Łożyska w kołach, wahaczu i główce ramy są nowe, co by ten czeski wynalazek nie pogubił kół w pierwszym zakręcie. Nadwozie pozostaje jak na razie w oryginalnym malowaniu. Może nie każdemu się podoba ale według mnie nadaje mu charakteru. Silnik pomału się remontuje, zdobycie i załatwienie wszystkich części do Cezetki nie jest takie łatwe jakby się wydawało. Uszkodzone były dwa koła zębate w skrzynce biegów i to ich zdobycie zajęło sporo czasu. Opony tylna założona jest nowa o rozmiarze 110/80/18. Seryjnie montowano oponę i dętkę na obręcz. Dzięki wypolerowaniu rantów obręczy można było zastosować opony bezdętkowe. W najbliższym czasie zajmę się hamulcami i wykończeniem zawieszenia. Do zacisków hamulcowych udało zdobyć się już reperaturki i jeśli dobrze pójdzie "może" w przyszłym tygodniu ogarnę temat. Poprzedni właściciel zmienił też kąt owiewki, podciągając ją na przednim mocowaniu ok. 4 cm w górę. Teraz wszystko wróciło na swoje miejsce i w końcu jestem w stanie zmieścić dłonie pod owiewką. Podsumowując. Idzie powoli, ale do przodu. Więcej info wkrótce.

 

Ps. JEŻELI POSIADAŁEŚ, BĄDŹ POSIADASZ MOTOCYKL WYŚCIGOWY (Z EPOKI) LUB CZĘŚCI DO TYCH MOTOCYKLI DAJ ZNAĆ NA ADRES: [email protected] lub napisz o tym w komentarzu pod spodem tekstu.

 

http://mr16bp.blogspot.com/2011/04/trzy-nowe-wyscigowki-z-ekopki-metalex.html

http://mr16bp.blogspot.com/2011/05/metalex-juz-na-koach.html

 

mtxmetalexwycigowycz250.th.jpg

Edytowane przez sebastian440
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...