Skocz do zawartości

Oględziny motocykla przed zakupem


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Moj kolega przymierza się do zakupu bandita i poprosil mnie o obejrzenie egzemplarza z tego linku: http://www.otomoto.pl/index.php?sect=show&id=M869729

 

Czy ktos juz go ogladal? A moze macie jakies sugestie, co sprawdzic przy takim motocyklu? Wszelkie konstruktywne uwagi mile widziane, gdyz mimo, ze mam ten sam model z podobnego rocznika to oglednie mowiac moje doswiadczenie motocyklowe w tym momencie nie powala ;)

 

Na razie przygotowalem sobie check liste jak ponizej (staralem sie, zeby byla w miare uniwersalna). Co mozna w niej poprawic?

 

Ogólne wrażenie na temat sprzedającego:

• Nie szukamy cwaniaczków ani ludzi nad wyraz uczynnych i miłych ;)

• Dlaczego właściciel sprzedaje? Zmienia na coś większego/innego? Urodziło mu się dziecko? :biggrin: Może ma więcej motocykli i z tego rzadko korzysta?

 

Dokumenty:

• czy sprzedający jest jedynym właścicielem?

• dowód rejestracyjny, OC, inne ubezpieczenia?

• do kiedy jest OC i przegląd?

• karta pojazdu jeśli z zagranicy

• czy jest umowa k/s z poprzednim właścicielem? Jak długo motocykl jest w posiadaniu obecnego właściciela? Najlepiej, żeby jeździł nim przynajmniej 1 cały sezon.

 

Stan wizualny ogólny:

• Czy motocykl jest czysty jakby dopiero był umyty? Czy silnik jest aż za bardzo czysty? Powinien wyglądać jak po normalnym użytkowaniu.

• Czy silnik został rozgrzany przed oględzinami? Powinien być zimny.

 

Wiejski tuning:

• Czy są jakieś nieseryjne elementy? Kierownica, podnóżki, lusterka, wydech, ciężarki kierownicy, malowane elementy, dekle silnika, dziwne plastiki (błotniki, pługi itp.)

• Inne elementy mogące wskazywać na to, ze motocykl był naprawiany po wypadku lub maskowane są wady.

 

Szukamy śladów przewrotek(Sprzedawca powinien się z tego dokładnie wytłumaczyć):

• obtarcia lakieru, rysy, wgniotki.

• nieoryginalne malowanie, nalepka na baku na lakierze a nie pod jedna z warstw.

• nieseryjne elementy lub nowe, które rzucają się w oczy na tle innych elementów, których wiek pokrywa się z wiekiem motocykla (innymi słowy wybiórcza wymiana elementów na nowe).

• obtarcia tłumika, wygięcia podnóżków, ślady na ciężarkach kierownicy, lusterkach, kierunkowskazach, setach podnóżków (np. spawane), klamkach, dźwigniach nożnych, bardzo nowe manetki.

 

Rama (wada ramy jak dla mnie dyskwalifikuje motocykl)

• czy główka i spawy wyglądają na seryjne? nie ma pęknięć, wgnieceń, malowania, dziwnych spawów, wygięć?

• czy kierownica z przednim kołem w powietrzu kreci się bez problemu?

• czy ograniczniki kierownicy są na swoich miejscach (czy kręci się w obie strony w prawidłowym zakresie nie uderzając o ramę)?

 

Silnik:

• czy nie ma wycieków, nie poci się na deklach, pokrywie zaworów?

• Jak wygląda chłodnica? Czy nie jest uszkodzona/naprawiana? Czy nie ma wycieków? Jaki jest poziom płynu?

 

Zawieszenie:

• czy lagi nie są krzywe i nie maja rys?

• czy lagi są suche?

• czy półki nie noszą śladów naprawy?

• czy nie ma żadnych wygięć, wycieków, rys, spawów, śladów kombinowania?

• czy zawieszenie z przodu normalnie pracuje gdy zwiesimy się na kierownicy? czy nie wpada do końca?

• czy tylni amortyzator nie ma wycieków? czy nie był myty przed oglądaniem motocykla?

• czy po zajęciu pozycji na motocyklu nie jest zbyt nisko?

 

Kola:

• czy przednie i tylne kolo kręci się równomiernie bez oporów?

• czy felgi nie mają śladów wypadków?

• czy tarcze są w dobrym stanie (płaskie, bez rowków, grube, bez głębokich rys)?

 

Ogumienie:

• jaki jest bieżnik? głębokość na środku i po bokach

• jaki wzór bieżnika - czy nie wyglądają na przedpotopowe, czy opony nie są pocięte, jaki jest ogólny stan, czy nikt nie dorabiał w nich bieżnika?

• czy opony nie są starsze niż 3 lata? Spytać sprzedawcy a potem sprawdzić samemu

• czy opona tylnia jest pozamykana? jak wyglądają podnóżki?

 

Hamulce:

• jaki jest stan klocków hamulcowych

• jak wyglądają przewody? czy nie są stare? może maja jakąś datę produkcji? czy pokrywa się z wiekiem motocykla?

• czy klamka i nóżka hamulców nie są zbyt miękkie? czy pracują gładko w całym zakresie?

• czy poziom płynu jest ok? Spytać sprzedawcę kiedy był wymieniany.

 

Napęd:

• czy łańcuch i zębatki są markowej firmy?

• czy łańcuch i zębatki są w dobrym stanie?

• czy łańcuch jest naciągnięty? ile jeszcze zostało skali?

• czy jest nasmarowany? Czym? Czy nie przesadzono ze smarowaniem? Jeśli tak, to felga i okolice łańcucha powinny być pobrudzone. Czy nikt tego nie wyczyścił przed oględzinami?

 

Praca silnika:

• przy odpalaniu zimnego silnika zrobić to 2-3 żeby sprawdzić czy odpala bez problemu i czy akumulator nie jest padnięty.

• niech trochę pochodzi i się rozgrzeje. Czy obroty są ok? Czy nie faluje na jałowym biegu? Nie krztusi się?

• spytać kiedy był wymieniany akumulator. Potem zdjąć siedzenie i sprawdzić wiek oraz markę.

 

Jazda próbna:

• czy kierownica jest prosta

• sprawdzić wszystkie światła i klakson

• przejechać się sprawdzić jak pracuje skrzynia biegów, czy biegi wchodzą ok, czy biegi nie wyskakują przy dużym obciążeniu, jak przyspiesza, czy jedzie prosto, czy dobrze hamuje, jak zachowuje się zawieszenie przy hamowaniu, przyspieszaniu, skręcaniu.

• po powrocie postawić na centralnej stopce i po jakimś czasie sprawdzić poziom oleju

• później zobaczyć jak odpala na rozgrzanym silniku i jak się wkręca na obroty

 

Jakie bonusy sprzedawca che przekazać razem z moto (to wskazuje, że koleś nie jest handlarzem):

• na jakim oleju jeździ motocykl? Czy ma zapas w butelce na ewentualną dolewkę?

• zabezpieczenia motocykla (łańcuch, disclock)

• pokrowiec na moto

• Spray do łańcucha?

• Kask, kurtka, rękawice?

 

Co jest nie tak:

• jaka jest historia serwisu? kontrola i regulacja zaworów? jakie wymiany? (świece, olej, filtry oleju i powietrza, łańcuch i zębatki, akumulator, klocki.) Co trzeba zrobić?

• Jak nie ma książki to ciężko w to ufać. Przebieg na poziomie 28kkm po 8 latach?!?!

• jaki jest wiek przewodów hamulcowych

• zawieszenie jest juz miękkie i trzeba coś z tym zrobić.

• zdjąć siedzenie i podnieść bak, czy widać coś niepokojącego?

• wiek opon

• czy gaźników nie trzeba będzie regulować/synchronizować? jak pracuje silnik?

• kosmetyka do zrobienia

Edytowane przez PeKaWu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...