
Artii
Forumowicze-
Postów
23 -
Rejestracja
-
Ostatnia wizyta
Informacje profilowe
-
Lubię
szerokie
-
Skąd
Prochowice
Osiągnięcia Artii

NOWICJUSZ - macant tematu (8/46)
0
Reputacja
-
Przy paleniu z prostownika trzeba uważać, szczególnie jeśli kopiemy duży rozrusznik z jakiegoś marketowego pudełeczka. łatwo w ten sposób załatwić sobie prostownik ;) Chodzi tutaj głównie o prąd rozruchu, jaki jest pobierany. Istnieją specjalne rozruszniki awaryjne ( do dużych aut ciężarowych ), popularnie zwane " matką ". Nie mylić z prostownikami z " funkcja rozruchu"!! Miałem kiedyć takie "coś" ( czyli właśnie prostownik z możliwością rozruchu) za ponad 600 PLN-ów i padło na aku od Passata... Teraz zrobiłem sobie samoróbkę wielkości spawarki, która ma tylko jedną wadę: stoi tam gdzie stoi i żaden diabeł jej nie ruszy :P [ Dopisane: 08-12-2005, 01:59 ] PS aby zobrazować sytuację dodam jeszcze, że użyłem stare trafo, a właściwie autotransformator ( to taki duży transformator o jednym rdzeniu ) i ruskie diody z trolejbusu o mocy 350 A :mrgreen:
-
EEEE!!! Chyba aż tak zakomleksiony nie jestem :D , tylko wkurzają mnie co niektórzy głupio-mądrzy ( to stwierdzenie nie jest do nikogo skierowane bezpośrednio ), zresztą pewnie inżynierowie staneli na wysokości zadania, lecz marketing stwierdził, że lepiej dużo sprzedawać niż zrobić coś trwałego :-D Już taki jestem... :oops: A propos pożądnej roboty, to stawiam w necie stronkę typu kupie-sprzedam i zaproponowałem temat " przy piwie". Rzecz nazywa się " Pomóżcie mi-pomogę Wam", więc jeśli macie coś do powiedzenia w temacie motocykli, to serdecznie zapraszam ;)
-
Akumulator kwasowy czy bezobsługowy(żelowy)?
Artii odpowiedział(a) na Avalon temat w Co, jak i gdzie kupić - dla motocykla
Jakby ktoś potrzebował info na temat aku, to proszę pisać :D Wprawdzie nie mam motocykla, ale miałej juz kilkadziesiąt autek, a zwykształcenia jestem chemikiem, wiec i trochę doświadczenia i teorii "zawieram" :roll: -
No to fajnie :? Żal im jednej diody za 5 groszy... Pozdrawiam Panów "INRZYNIERUW" [ Dopisane: 06-12-2005, 22:09 ] A czy nikt jeszcze nie wpadł na pomysł, by taką diodę sobie założyć???
-
MłodyVFR napisał:" jezeli Ah aku-dawcy> Ah aku moto, to aku-dawcy musi byc dobrze naladowne!!!!" To co napisałeś jest bardzo logiczne! Jednak ma zastosowanie tylko w przypadku regulatorów napiecia o delikatnie mówiąc " kiepskiej jakości " ( co nie znaczy, że takich urządeń jest mało na rynku). Każdy POPRAWNIE wykonany układ elektryczny tego typu zawiera zabezpieczenie przeciwprzeciążeniowe ( najprost. tego typu układ to " termik" w czajniku elektrycznym. Czyli zwykły bimetal, elektronika daje znacznie większe mozliwości ) Jedynie coś co nazywam " jakością marketową " jest wykonane z tandetnych materiałów i w sposób, który ma na celu głównie obniżenie kosztów produkcji, bez jakiejkolwiek dbałości o jakość.[/b]
-
Jeśli Twój aku jest całkowicie rozładowany, a przy próbie ładowania silnie się rozgrzewa ( prąd na prostowniku na maxa ), świadczy to o całkowitym uszkodzeniu akumulatora. Chodzi o to, że dwie ( lub więcej ) płyt wykrzywiło się, stykają się one z sąsiednią ( sąsiednimi płytami powodując zwarcie. Efekt takiego zniszczenia możemy w prosty sposób osiągnąć poprzez użytkowanie aku ze zbyt niskim poziomem elektrolitu, podobnie gdy ładujemy aku dużym prądem ( śpieszy nam się ładując prostownikiem, albo uszkodzony regulator napięcia ). Obu tych sytuacji należy więc unikać. Na marginesie dodam jeszcze, że do aku dolewamy wody destylowanej ( nigdy kwasu, czy elektrolitu!!!!! Było tak kiedyś w przypadku aku "suchoładowanych). Regeneracja tak uszkodzonego akumulatora polega na wymianie płyt, co praktykowano jakieś 30 lat temu ( zakładając nowe płyty lub robiąc jeden aku z 2 uszkodzonych ), ale wtedy górna pokrywa aku była montowana do wanny za pomocą smoły :) więc zarówno próbę rozbiórki, jak i ewentualnej próby naprawy Twojego aku możemy rozpatrywać jedynie w kategoriach teoretycznych :cry:
-
Jeśli odpalasz moto z dużego akumulatora samochodowego ( lub też z takiego jak są montowane w autach ciężarowych ) nic się nie stanie pod warunkiem że: - występuje zgodność napięć ( w tym ptzypadku 12V ) - w instalacji Twojego motocykla nie ma uszkodzeń w przypadku jakiegoś zwarcia, cała twoja instalacja pójdzie z dymem, aku samochodowe mają kopa do kilkuset amper przy rozruchu, a w przypadku zwarcia prąd ten bedzie jeszcze większy ( nie ma litości ). Jeśli cała instalacja jest sprawna, a rozrusznik nie jest na przykład zatarty na tulejkach, prąd jaki popłynie z akumulatora bedzie dokładnie taki jakiego potrzebuje Twój rozrusznik :) Jeśli jednak wirnik rozrusznika "zamarzł", to prąd w obwodzie będzie rosnąć do momentu w którym rozrusznik zakręci, lub obwód prądowy zostanie przerwany ( czytaj: spali się instalacja). Reasumując: możesz podłączyć każdy aku pod warunkiem, że masz sprawną instalację.
-
Akumulator kwasowy czy bezobsługowy(żelowy)?
Artii odpowiedział(a) na Avalon temat w Co, jak i gdzie kupić - dla motocykla
Do usług :) -
plamy i smługi podczas polerowania:(
Artii odpowiedział(a) na JAKI temat w Mechanika Motocykli Weteran
Do sporządzenia pasty będzie potrzebny dwuchromian amonu, można go kupić między innymi w sklepach z odczynnikami fotograficznymi. Ponieważ nie mam w tej chwili możliwości zamieszczenia na forum dokładnego opisu ( sprawa jest banalnie prosta) postaram się jutro zamieścić plik w formacie pdf. ( mojego autorstwa ), z dokładny opisem wykonania samej pasty, jak i innych info dotyczących polerowania. Oczywiście plik zamieszczę na serwerze, a na forum link :) [ Dopisane: 05-12-2005, 13:49 ] Zgodnie z tym co obiecałem podaję link do pliku na temat polerowania. http://www.webmaster.200.pl/auto-infor/poler_al_13.pdf Adres będzie dostepny do końca roku ( póżniej zmieniam domenę ;) ). Pasta podana w przepisie doskonale nadaje się do polerowania metali i tworzyw sztucznych, jest obojetna chemiczne itd. W razie pytań proszę pytać :mrgreen: -
Akumulator kwasowy czy bezobsługowy(żelowy)?
Artii odpowiedział(a) na Avalon temat w Co, jak i gdzie kupić - dla motocykla
:idea: Przeczytałem wszystkie Wasze posty dotyczące żelowych aku, i oto co mam na ten temat do powiedzenia ( jako chemik ). 1. Akumulatory żelowe są nowsze technologicznie od akumulatorów ołowiowych ( żelówki też są ołowiowe, choć mogą też być niklowe - czyli Edisona ). Aku żelowe są zdecydowanie lepsze, pod wzgledem bezpieczeństwa użytkowania, wygody ( całkowicie bezobsługowe ), posiadają wiekszą trwałość, większy prąd rozruchu ( " kopa" ) i szerg innych pozytywnych cech ( np. kwas się z nich nie wylewa i nie powoduje korozji ). 2. Akumulator zawsze dobieramy pod względem jego pojemności i wymaganej mocy rozruchowej ( patrz dane producenta ), a nie jego fizycznej wielkości ( gabarytów ) 3. Prawidłowo eksploatowany akumulator nigdy nie wymaga doładowania!! - wyjątkiem jest sytuacja, gdy często przeprowadzamy rozruch, przejerzdzając krótkie odcinki, podczas których aku nie zdąży się zregenerować ( powtórnie doładować) 4. O akumulator trzeba dbać, styki akumulatora i klemy czyścimy szczotką drucianą, następnie całość silnie skręcami i smarujemy wazeliną techniczna ( nie smarem grafitowym !!!), niezabezpieczone styki będą korodować, pokrywać się nalotem soli, zwiększenie oporów przepływu prądu elektrycznego ( ważne przy rozruchu ). Wykruszone kryształy soli, będą opadać na dno skrzynki i w połączeniu z wilgocią otrzymamy korozję :mrgreen: 5. Bardzo istotną sprawą jest napięcie ładowania! Wygląda to następująco: akumulator jest zbudowany z pojedyńczych ogniw połączonych ze sobą szeregowo. W przypadku aku 6V - jest to trzy ogniwa, w przypadku aku 12 V - 6 ogniw. Jak łatwo obliczyć jedno ogniwo posiada napięcie ok. 2 V. Dlaczego około 2 V, a nie dokładnie 2 ? Otóż mamy do czynienia z akumulatorem, czyli urządzeniem, które może być "naładowane", lub "rozładowane". Rozładowane ogniwo akumulatora charakteryzuje się napięciem ok. 1,7V, natomiast w pełni naładowane - 2,2V ( należy tutaj pamiętać, że napięcie akumulatora mierzymy " pod obciążenie ", pomiar bez obciążenia jest błędny). Ok! Ustaliliśmy już wysokość napięcia akumulatora rozładowanegi i w pełni naładowanego. Z prostego rachunku wynika, że akumulator 6V kompletnie rozładowany będzie miał napięcie 5,1V - natomiast naładowany 6,6V. Oczywiście analogicznie aku 12V będzie miał 10,2V lub 13,2V ( rozkład napięć w zależności od stopnia naładowania, najlepiej obrazuje wykres, którego tutaj z wiadomych względów nie mogę zamieścić). No tak, ale pewnie ktoś zapyta po co ja tutaj truję o jakichś napięciach?? Ano po to, żebyśmy mogli teraz wrócić do problemu regulatora napięcia. Chyba dla wszystkich jasną rzeczą jest to, że aby pokonać jakąś siłę, musimy użyć dokładnie takiej samej siły + coś jeszcze, czyli musimy tą siłę zrównowarzyć, a nastepnie poprzez choćby minimalne jej zwiększenie " postawić na swoim". Dokładnie tak samo działa regulator napięcia: jeśli jest on ustawiony, na to by wyłaczał się poniżej napięcia pełnego naładowania akumulatora - 6,6 V lub 13,2V- nasz akumulator będzie zawsze niedoładowany ( zasiarczy się ), natomiast jeśli zostanie wyregulowany np. na 8V lub16V, nasz akumulator będzie się gotować ( a żarówki będą się palić jedna po drugiej )Optymalnym napieciem ładowania w przypadku aku 6V jest 7,2V i odpowiednio w przypadku aku 12V - 14,4V. Proste prawda 8) -
plamy i smługi podczas polerowania:(
Artii odpowiedział(a) na JAKI temat w Mechanika Motocykli Weteran
-
Płyn do mycia silników......
Artii odpowiedział(a) na Złoty temat w Co, jak i gdzie kupić - dla motocykla
Tak się składa, że z zawodu jestem chemikiem i to "coś" co mogę wszystkicm polecić jako płyn do mycia silników nazywa się ( podam kilka nazw, dotyczących tej samej substancji ) : tetrachlorek węgla, czterochlorek węgla, lub poprostu "tetra". Wzór chemiczny CCL4 ( ta cyferka 4 jest malutka jako dolny indeks). Środek jest rewelacyjny! Kiedyś był stosowany do napełniania gaśnić p.poż. póżniej został wycofany ze względu na toksyczne opary ( z tym poziomem toksyczności jest tak jak z benzyną i innymi rozpuszczalnikami ). Tetra jest całkowicie niepalna ( gaśnice ;-), posiada wysoką temperaturę wrzenia, a jej pary są cięższe od powietrza. Do mycia silników należy kupić środek o czystości technicznej ( w skrócie tech.). Inne klasy czystości ( cz, czda, i pozostałe ) są dużo droższe ze względu na klasę czystości właśnie ;-) 8)