Witam  Chciałem się podzielić refleksja z rozmowy ze specem od motocykli    Zmieniłem oryginalne opony z mojej YPki na inne, nowe. Zauważyłem, że na tych starych jak przesuwa się dłonią po bieżniku, to można wyczuć nierówności na prawie każdym wycięciu bieżnika opony. Tzw. ząbkowanie.   Oczywiście z godną siebie upiedliwościa i głodem wiedzy zalałem gościa lawiną pytań o przyczyny nierównego wycierania się opon. To co się dowiedziałem zdziwiło mnie mocno   Dowiedziałem się, że ząbkowanie opon nie jest spowodowane wyłącznie niesprawnością amortyzatorów (choć w pewnych przypadkach też), czy też złym ciśnieniem w oponach.  Otóż niektóre typy opon są źle obliczone.!!!:) Wadliwie zaprojektowane zostały rzeźby bieżnika i wzór na nich dla danej średnicy koła. Rodzaj cięcia na oponie ich głębokość odległości od siebie rowków,itp.  Niektóre wzory bierznika, które sprawdzają się znakomicie na oponie 17"- na 12 czy 13' zaczynają pracować w niekontrolowany sposób.  Oczywiście skład mieszanki gumy i jej "świeżość" pewnie też nie jest bez znaczenia.    Jeżeli to prawda, to każda opona która jest poszarpana - powinna zostać oddana do reklamacji jako bubel, który firmy nam serwują, ba SPRZEDAJĄ za konkretną kasę.  I to zarówno producenci opon powinni się uderzyć w pierś i bardziej przyłożyć do projektowania a nie do ładnych kolorowych ulotek zachęcających do zakupu "tej jedynej najlepszej", jak i producenci skuterów, którzy zakładają jako pierwsze wyposarzenie  wadliwe  "gumki" na nasze wspaniałe coraz to drozsze maszynki. Tyle ode mnie.   Zobaczymy czy nowe opony DUNLOP GT301 okażą się dopracowaną i przemyślaną konstrukcją   ERMI Może by tak zrobić akcję i odesłać jakiejś firmie ich bubelki - ale by się zdziwili hehehe       Nadmienię, że Ypkę mam w 100% sprawną technicznie. i jestem gotów bić się z producentami opon - chyba że któraś z poważnych firm sie odezwie i jakoś sensownie wytłumaczy "dlaczego sprawny technicznie motor ząbkuje opony "