Skocz do zawartości

Mistzowska Szkoła Dziennikarstwa Motoryzacyjnego


a_szczodrak
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Jak zapewne wiecie Piotr R. Frankowski jest redaktorem naczelnym polskiej edycji miesięcznika „Top Gear”.

Z pewnością wielu z Was czytało też jego artykuły w „Motomagazynie”.

Wszystkich, którzy nie znają tej ważnej dla polskiej motoryzacji postaci zapraszam do przeczytania wywiadu: http://www.autogaleria.pl/wywiady/index.php?id=5

Udało mi się zainteresować Pana Piotra pomysłem warsztatów zatytułowanym "Mistrzowska Szkoła Dziennikarstwa Motoryzacyjnego".

"Mistrzowska Szkoła ..." to dziewięć niesamowitych spotkań wprowadzających w świat motoryzacji widziany oczami mediów.

Jeśli chcecie brać udział w tej inicjatywie już teraz zapraszam na facebook:

 

http://www.facebook.com/pages/Mistrzowska-...go/256275774660

 

Procedura jest następująca: jeśli nie jesteśmy jeszcze użytkownikami na facebooka- rejestrujemy się.

Zostajemy fanem "Mistrzowskiej Szkoły".

Piszemy ciekawostki motoryzacyjne, które przypomnieliśmy sobie lub znaleźliśmy. Pan Redaktor Frankowski przeczyta.

 

Do Was, Motocykliści specjalna prośba. Otóż poniższy program został opracowany przez samochodziarza. Nie można robić fajnego dziennikarstwa o autach nie wbijając czasem do głowy kierowcom samochodów by zwracali uwagę na Wasze potrzeby. Także spece od motorów niekiedy wsiadają w cztery kółka i cenna dla nich może okazać się wymiana doświadczeń z pasjonatami aut. Dlatego chcę by ten projekt integrował mających dziennikarskie zacięcie miłośników obu dziedzin motoryzacji. Warsztaty mają już potencjalnych inwestorów, a Wy dalej macie szanse na zostanie współautorami programu, i być może połączenie wspaniałej zabawy z zarabianiem.

 

 

 

 

 

Oto planowany program warsztatów:

 

Program warsztatów „Mistrzowska Szkoła Dziennikarstwa Motoryzacyjnego”

 

0. Prolog

"Szukaj i pokaż". Szukanie informacji to podstawowa umiejętność dziennikarza. Karierę w mediach zaczyna się zwykle od zawodu tzw. researchera- osoby, która gromadzi dokumentację. Dlatego w czasie przygotowań do prawdziwej jazdy mamy swoje miejsce, gdzie publikujemy znalezione przez nas ciekawostki związane z motoryzacją. Zapomniane prototypy, kojarzące nam się z właśnie wchodzącymi do produkcji samochodami, rocznice, o których większość nie pamięta, prace naukowe mogące zmienić motoryzację.

Obok ciekawostek jest to także miejsce na felietony oraz krótkie refleksje, które mogłyby znaleźć swoje miejsce w artykułach o pojazdach.

Wszystko to na jednej facebookowej tablicy. Pozycja za kierownicą, lusterka, pasy, światła. Ruszamy!"

 

1 „Mała ... lekcja fizyki. Omówienie podstaw teoretycznych techniki jazdy: siły działające na samochód i motocykl w zakręcie- opis i porównanie, optymalny tor jazdy, podsterowność, nadsterowność, wpływ różnych czynników (np. typ opon) na przyczepność (spotkanie na Politechnice Warszawskiej).

3 godziny(z przerwą)

 

2 „Pojazdy oczami dziennikarza”- spotkanie z dziennikarzami motoryzacyjnymi na torze wyścigowym (Tor Kielce)

Uczestnicy są zaproszeni z własnymi samochodami/motorami.

2.1 „Co trzeba umieć?”- wstęp do zawodu dziennikarza motoryzacyjnego (Kawiarnia przy torze):

-wymogi formalne, które musi spełniać dziennikarz motoryzacyjny

-zalecane lektury na temat techniki jazdy i budowy pojazdów.

1 godzina

2.2 Jazdy (Tor)

2.2.1 Kierowcy samochodów robią po dwa okrążenia wspólnie z dziennikarzem/dziennikarzami:

2.2.1.1 za kierownicą swojego samochodu

2.2.1.2 jako pasażer innej osoby.

2.2.2 Każdy z motocyklistów wykonuje po jednym okrążeniu. W czasie okrążenia za motocyklistą podąża dziennikarz na drugim motorze.

5-6 godzin

Zadanie: Krótki tekst o własnym samochodzie/motocyklu.

 

3 „Lekcja stylu bez bezy”- wykład + ew. rozmowy z pracownikami redakcji- gatunki dziennikarstwa motoryzacyjnego, omówienie wymagań językowych, wskazówki z jakich zainteresowań warto czerpać inspiracje do porównań (na Politechnice Warszawskiej bądź w redakcji)

2-3 godziny

 

4 „Dawno, dawno temu” (wizyta w muzeum motoryzacji)

4.1 Zwiedzanie muzeum

4 godziny (na dwie godziny dołącza dziennikarz)

4.2 Omówienie wizyty w muzeum oraz prezentacja źródeł, z których warto czerpać wiedzę o pojazdach zabytkowych.

2 godziny

 

5 „Najnowsze trendy w technice motoryzacyjnej” (wykłady na Politechnice Warszawskiej)

5.1 „Od pierwszych silników gaźnikowych do Multi Air i TSI, od pierwszych diesli do Common Rail ”

3 godziny (z przerwą)

5.2 Skrzynie pełne niespodzianek- krótkie omówienie ewolucji skrzyń biegów (CVT, tiptronic, skrzynie dwusprzęgłowe)

1 godzina

5.3 „Na czym stoimy, na czym jeździmy- historia zawieszeń samochodowych i motocyklowych”

2 godziny

 

6 „Używane a zużyte”- spotkanie z rzeczoznawcą motoryzacyjnym, ocena kilku pojazdów (Giełda)

3 godziny

 

7 „W nieznane”

7.1 Ścieżka samochodowa: „Marsz na cztery czwarte”- (spotkanie na torze do jazdy terenowej)

7.1.1 Omówienie właściwości terenowych samochodów (kąt natarcia, zejścia, kąt rampowy, wykrzyż osi), technik jazdy oraz wyposażenia dodatkowego potrzebnego w terenie (obiekt przy torze)

2 godziny

7.1.2 Jazdy z instruktorami

4 godziny

7.2 Ścieżka motocyklowa: „Enduro znaczy wytrzymały”

(spotkanie na torze motocyklowym przeznaczonym do jazdy terenowej)

7.2.1 Technika jazdy enduro, charakterystyka motocykli i pojazdów ATV (trike, quady itp.) pod kątem jazdy terenowej

1,5 godziny

7.2.2 Pokaz jazdy enduro

1,5 godziny

7.2.3 Jazdy z uczestnikami (jeśli będą wśród nich posiadacze motocykli enduro)

3 godziny

 

8 „Niech wygląda tak, jakby jechał” (Tor Kielce)

8.1 Praktyczne wprowadzenie do fotografii motoryzacyjnej (prowadzenie: dwóch fotografików- samochodowy i motocyklowy)

3 godziny

8.2 Warsztaty z rysownikiem

8.2.1 Część I- teoretyczna- Jak oceniać rysunki, cechy dobrego rysownika

1,5 godziny

8.2.2 Część II-praktyczna, dla zainteresowanych- jak uczyć się rysowania pojazdów

2 godziny

 

Zadanie: zdjęcie lub szkic na podstawie zdjęcia „szpiegowskiego”- do wyboru.

 

9 „Nadążyć za najszybszymi”- warsztaty z kierowcami sportowymi oraz dziennikarzami na torze (Tor Kielce):

9.1 Kawiarnia przy torze:

9.1.1 Omówienie prac praktycznych uczestników, wybór najlepszych.

1 godzina

9.1.2 „Czego oczekuje sportowiec od dziennikarzy”

9.1.2.1 Ścieżka samochodowa: Rozmowa z uczestnikiem rajdów/wyścigów samochodowych

1,5 godziny

9.1.2.2 Ścieżka motocyklowa: Spotkanie z zawodnikiem wyścigów motocyklowych oraz sędzią żużlowym- omówienie sportów motocyklowych, opis specyfiki żużla.

1,5 godziny

 

9.1.3 Ścieżka samochodowa: Jazdy z kierowcą wyścigowym. W przypadku dużej liczby uczestników jazdy odbywają autorzy najlepszych artykułów na temat samochodów.

3 godziny

9.1.4 Ścieżka motocyklowa: Prezentacja motocykli wyścigowych i żużlowych. Wręczenie nagród dla autorów najlepszych artykułów o motocyklach: biletów na wystawę motocykli oraz na mecze żużlowe.

1.5 godziny

 

Program objęty jest prawem autorskim. Nie może być wykorzystywany bez zgody autorów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...