Skocz do zawartości

Zimowanie, serwisowanie


misiol1
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

otwieram temat jak przygotować się do sezonu, jakich materiałów użyć. Sztuki i sztuczki.

 

Dla niewprawnych opisze jak wymienić olej oraz jak dobrać świece. (VN 800).

 

Jeśli ma ktoś potrzebę czytania podobnych - dajcie znać - mogę opisać wymianę płynów - hamulcowego i chłodniczego (polecam co sezon). Inne - bardziej skomplikowane i mniej standardowe - na życzenie - pisz jakby co.

 

1) Olej.

 

1.1. Zakupy.

a) olej (10W/40) nie nazbyt nowoczesny, nie może mieć nazbyt dużego poślizgu (sprzęgło tego by nie wytrzymało). Ja wybrałem Castrol GP, ale to dlatego że mam mały przebieg. Im bardziej "jeżdzony" silnik tym "gorszego" oleju używaj. Ogólnie w oznaczeniach S-litera - im wyższ litera tym nowocześniejszy olej. Kawasaki zalcea SE, SF lub SG. Wbrew temu wlewam SH - więcej środków myjących itp.

Ale przy dużych przebiegach - proponuję schodzenie w dół w tej skali. Czasem lepiej niech stary nagar zostanie nieodmyty tam gdzie jest (uszczelnianie np). Tak czy inaczej Olej MOTOCYKLOWY (!!!) półsyntetyczny.

Oleje samochodowe sie nie nadają kompletnie - mogą uszkodzić sprzęgło - są zbyt "śliskie".

b) śruba miski olejowej (polecam wymianę- śruba z magnesem - ułatwia usuwanie brudów z silnika) rozmiar - M 12 X 1,5 .

c) lejek (żeby życie było prostsze)

d) klucz do filtra

e) klucz nasadowy do śruby spustowej- zakładam że masz gdzieś w piwnicy czy garażu 12-tke

f) dla totalnych fanatyków - klucz dynamometryczny.

g) miseczka na zuzyty olej (poj. nie mniej niż 4 litry)

f) (dla wygodnickich) konewka - taka jak do podlewania kwiatków (ja mam).

 

1.2. Jak to zrobić

a) rozgrzej silnik, zgaś go potem oczywiście.

b) ustaw motor tak, by mieć łatwy dostęp do śruby spustu oleju.

c) podstaw miseczke pod śrube spustu (jest pod motorem - od spodu), na pewno poznasz.

e) odkręć śrube spustu oleju (nie parząc się przy tym)

f) odkręć wlew oleju (od góry)

g) poczekaj aż całość spłynie (to dłuuuugo)

h) odkręć filtr (nie poparz sie, nie usmaruj się, nie usmaruj motoru).

i) oczyść (z oleju) gwint mocowania filtra

j) wkręć nowy filtr (UWAGA - wymiana oleju bez wymiany filtra jest bez sensu)

k) dokręć filtr 18Nm (1,8 kg x m) - czyli z taką silą jakbyś na 1 metrowej dźwigni postawil mniej niż 2 kg odważnik. To znaczy dokręć dość mocno ręką - nie żądnym kluczem - i to będzie to.

l) wkręć nową śrubę spustu oleju (jeśli taką masz) - nie zapomnij o podkładce. (moment siły dokręcania - 20 Nm)

m) wlej około 3 ltr oleju (rób jak chcesz - ja nadal uważam ze najwygodniejsza jest konewka do podlewania kwiatków)

n) pozostaw całość na dłuższy czas - w międzyczasie powycieraj dookoła filtra, pozbieraj zużyte elementy (śruba, filtr), przelej zużyty olej do jakiegoś pojemnika - oddaj go do punktu skupu/utylizacji - w 80% będzie przerobiony na nowy olej - nie tylko dbasz o środowisko, ale i obniżasz cenę zakupu nowego oleju ;)

o) sprawdź poziom oleju wskaźnikiem (mam nadzieje że wiesz jak).

p) w miarę potrzeb uzupełnij do poziomu "max".

q) ciesz się z poprawnie wymienionego oleju.

 

2) Świece

 

2.1. Przed zakupami.

a) wykręć świece (opis jak - poniżej)

b) obejrzyj - dobrze dobrana świeca ma żółto-brązowy pasek na ceramicznym korpusie. jeśłi jest biała - bez przebarwień lub sczerniała - dobierz inną z typoszeregu - cieplejszą lub zimniejszą - sprzedawca powinien Ci w tym pomóc.

Standardowa świeca dla VN 800 to NGK CR7E, ale powtarzam - sprawdź przebarwienia na ceramicznym korpusie - może trzeba będzie dać CR8E lub inne.

Odstęp elektrod - 0.7-0.8mm. Ale i tak polecam wymianę co sezon.

 

2.2 Zakupy

Kup odpowiednie świece

klucz do świec 16mm

 

2.3.

a) zdejm siedzenie

b) zdejm "kapturki" ze świec

c) wykręć świece

d) zamontuj nowe - nie zgub, nie zapomnij podkładek -

e) dokręć momentem 18Nm (czyli nie za mocno)

f) pozakładaj kapturki i siedzenie.

g) gotowe.

 

Pozdrawiam Was Serdecznie i życzę szczęśliwego nowego roku.

Edytowane przez misiol1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

2.3.

a) zdejmij siedzenie

b) zdejmij "kapturki" ze świec

...

 

aa) zdejmij zbiornik paliwa

.

.

.

f) pozakładaj kapturki, zbiornik paliwa i siedzenie

 

pzdr

Edytowane przez Igor

Znawcy mówią, że znacznie zabawniej jest najpierw się kochać, a potem zadawać pytania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.

 

 

***WYMIANA PŁYNU CHŁODNICZEGO.***

 

kilka ogólnych uwag - ZAWSZE odłączaj akumulator (odłączaj najpierw minus) gdy cokolwiek demontujesz w motocyklu - nie chcesz przecież uszkodzić elektryki lub nieoczekiwanie "zakręcić" rozrusznikiem.

 

Zawsze zabezpieczaj demontowane elementy przed kurzem i pyłem - każda drobina w silniku - to zmiejszeie jego żywotności.

 

płyn hamulcowy jest żrący - nie polej się - a jak już to szybko umyj ręce

płyn hamulcowy jest żrący - nie polej ramy

płyn hamulcowy jest agresywny w stosunku do gumy - nie polej opon - staną się śliskie i niebezpieczne.

 

 

1. Zakupy

- płyn do chłodnic aluminiowych czyli "zielony".

 

2. Demontaż zbiornika paliwa -

a) zdejmij siedzenie

b) odłącz akumulator

c) przekręć kranik w pozycję ON lub RES

d) zdejmij wężyki paliwowy i odpowietrzający (zaznacz który jest który - tak dla pewności)

e) zdejmij zestaw wskaźników.

f) Odłącz przewody i linkę prędkościomierza- odkładając cały ten element nie przechylaj, nie odwracaj "do góry nogami" - bo uszkodzisz.

 

punkty g,h można pominąć. jest dobry dostęp do wlewu płynu chłodniczego. Ale możesz przy okazji np wymienić świece - skoro i tak używasz dzisiaj motocykla zamiast klocków lego.

 

g) odkręć śruby mocujące zbiornik paliwa (dwie).

h) usuń zbiornik.

 

DALSZE KROKI TYLKO NA ZIMNYM SILNIKU

 

i) odkręć korek zbiornika pł. hamulcowego

j) podstaw miseczkę pod śrubę spustu płyny chłodniczego (pod blokiem silnika - prawa strona)

k) wykręć śrubę - i wypuść płyn

l) wyciągnij płyn ze zbiorniczka wyrównawczego (np strzykawką)

m) wkręć śrubę spowrotem na miejsce (11Nm) (wycierając wpierw wszystko dokladnie)

n) napełnij chłodnicę - do brzegu wlewu (na gorze - koło kierownicy). Nalewaj powoli - żeby płyn mógł wyprzeć powietrze z silnika i chłodnicy.

 

Na ogół płyn chłodniczy i woda dejonizowana 50/50 - 2.4 ltr łącznie - ale czytaj i tak co zaleca producent płynu.

 

o) wypełnij zbiornik wyrównawczy do poziomu "F" i zakręć go.

q) teraz skoro masz porozkładany motocykl możesz np wymienić świece...

r) poskładaj motocykl. Nie zapomnij o gumowych podkładach pod zbiornik paliwa, zaciśnij obejmy na przewodach paliwowych.

s) uruchom motocykl i rozgrzej (aż się włączy wiatrak)

t) zatrzymaj silnik

u) po wystudzeniu silnika - sprawdź poziom płynu na zbiorniku wyrównawczym

v) jeśli jest poniżej "L" - dolej. Nigdy jednak nie wlewaj powyżej "F".

 

- Voila! Gotowe.

 

 

 

 

.

 

///\\\WYMIANA PŁYNU HAMULCOWEGO///\\\

 

1. Zakupy

a) płyn hamulcowy DOT 4.

b) kawałek rurki igelitowej

 

2. Do dzieła !

 

a) ustaw motocykl tak, by zbiornik wyrównawczy (przy kierownicy) był w poziomie

b) zdejmij jego pokrywkę

c) zdejmij gumowy kapturek z zaworka na szczękach hamulca

d) załóż kawałek igelitowej rurki na końcówkę zaworka a drugi koniec do butelki gdzie wypuścisz zużyty płyn

e) napełnij zbiorniczek wyrównawczy świeżym płynem (tak wymieszaj stary i nowy płyn)

f) a teraz powtarzaj poniższą sekwencję dopóki nie zobaczysz jak świeży płyn wypływa z układu (przez igelitową rurkę)

- otwórz zaworek

- naciśnij hamulec i przytrzymaj

- zakręć zaworek

- zwolnij hamulec

- w razie potrzeby uzupełnij płyn w zbiorniczku wyrównawczym

 

UWAGA - pilnuj poziomu świeżego płynu w zbiorniczku wyrównawczym - żeby nie zapowietrzyć układu.

jakby co musisz przepłukać linię tak dugo aż wypuścisz z niej pęcherzyki powietrza (przepłukać płynem hamulcowym). tzn - zakręcony zaworek - "pompujesz klamką kilka razy aż jej opór wzrośnie. Wciskasz hamulec, szybko odkręcasz i zakręcasz zaworek, zwalniasz hamulec - i tak do skutku.

 

g) usuń igelitową rurkę

h) załóż pokrywkę na zbiorniczek wyrównawczy

i) dokręć zaworek - momentem 7,8 Nm (delikatnie)

 

Po wszystkim wypróbuj hamulce - ich siłę, pracę "klamki" itp.

Obejrzyj czy nie ma wycieków

 

aha...

j) nie zapomnij założyć kapturka na zaworek spustowy.

 

 

 

 

1.1. Zakupy.

a) olej (10W/40) nie nazbyt nowoczesny, nie może mieć nazbyt dużego poślizgu (sprzęgło tego by nie wytrzymało). Ja wybrałem Castrol GP, ale to dlatego że mam mały przebieg. Im bardziej "jeżdzony" silnik tym "gorszego" oleju używaj. Ogólnie w oznaczeniach S-litera - im wyższ litera tym nowocześniejszy olej. Kawasaki zalcea SE, SF lub SG. Wbrew temu wlewam SH - więcej środków myjących itp.

 

 

Zmieniłem zdanie - dałem SG (Castrol Grand Prix).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...