Witam wszystkich.
Mam pewien problem z instalacją elektryczną w silniku motocykla.
Jest to czterocylindrowy silnik Honda, tyle wiem.
Aktualnie sytuacja wygląda tak że występuje standardowa usterka - brak iskry.
Instalacja sprawdzona, aktualnie została tylko część zapłonowa.
Moduł zapłonowy po naprawie: wymiana tranzystorów (zamienniki) oraz kondensatorów.
Dwa obwody zabezpieczeń (stopka, wolny bieg, sprzęgło) połączone na krótko (pominięte).
Ponieważ nie posiadam oscyloskopu, stworzyłem sobie z białej diody LED i opornika (550 Ohm) prosty "tester poprawności działania modułu".
Kręcąc rozrusznikiem na przewodach obydwu cewek (od strony pierwotnej) widoczne miganie diody. Nie jest mocne, ale widać że miga.
Co do cewek, to tak jak napisałem wyżej, jest to silnik czterocylindrowy z dwoma podwójnymi cewkami zapłonowymi TEC(K) MP10.
- oporność, strona pierwotna: 2,6 / 2,7 Ohm,
- oporność, strona wtórna: 23,2 / 23,3 kOhm,
- fajki NGK SB05F 5kOhm, oporność: 4,6 / 4,6 kOhm,
- po poskładaniu wszystkiego (cewek, przewodów i fajek), oporność od strony wtórnej około 31 kOhm.
Dokonywałem prób w standardowy sposób, a więc przykładając jedną wykręconą świecę do obudowy silnika.
Próby były dokonywane na czterech cewkach (dwa różne komplety, parametry podobne) na czterech różnych świecach (świece nie są nowe, ale w dobrym stanie wizualnym). Zmieniałem również biegunowość przewodów na stronie pierwotnej cewek. Cały czas dioda migała, lecz po stronie wtórnej nie było iskry.
Cewki oczywiście przykręcone do obudowy, choć to służy chyba tylko zabezpieczeniu w przypadku przeskoku iskry.
Wiem że pierwsza rzecz to świece, mało prawdopodobne, ale zakupię jedną nową do testów.
Cewki, pomimo tego że ich rezystancja jest w normie, również mogą być uszkodzone, ale znów mało prawdopodobne że wszystkie cztery.
Kable i fajki zmierzone omomierzem, więc chyba można je również uznać za sprawne.
No i spotkałem się ze ścianą.
Czy w moim powyższym rozumowaniu jest jakiś bład i powinienem się przyjrzeć czemuś jeszcze raz?
Czy to że dioda podłączona do strony pierwotnej cewki zapłonowej mruga potwierdza poprawne działanie modułu zapłonowego i mogę być pewny że do tego momentu wszystko jest w porządku?