Widzę, że już wiele na ten temat napisano, ale może jeszcze dodam swoje 3 grosze, a właściwie jeden ciekawy link: http://www.hewland.com/svga/help.htm Ten manual dotyczy kłowych skrzyń Hewlanda do samochodów sportowych, ale w motocyklach są skrzynki podobne, więc i zasady takie same. W innym wątku, do którego znalazłem tu link, były wypowiedzi o próbach zmieniania biegów bez sprzęgła również w samochodzie. Oczywiście są bezcelowe, bo to zupełnie inne mechanizmy. W samochodzie im wolniej - tym lepiej. W motocyklu im wolniej - tym gorzej. Powolna zmiana bardziej zużywa skrzynię kłową tak czy siak (z- czy bez sprzęgła), jednak przy zwolnionym napędzie obciążenia kół są nieznacznie mniejsze. Więc słuszna wydaje się już wcześniej napisana rada jak zmieniać biegi: :arrow: gdy turystycznie/normalnie/powoli - lepiej z chociaż odrobiną sprzęgła, :arrow: gdy szybko - najlepiej dla skrzyni - bez sprzęgła. Natomiast wstępny nacisk na dźwignię warto wywierać zawsze.