
vvv2
Forumowicze-
Postów
11 -
Rejestracja
-
Ostatnia wizyta
Osiągnięcia vvv2

NOWICJUSZ - macant tematu (8/46)
0
Reputacja
-
Counter steering czyli przeciwskręt w najnowszym Świecie Mot
vvv2 odpowiedział(a) na Rocco temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
No wlasnie u nas z kursami na prawo jazdy jest bardzo roznie. Nie mowie ze we wszystkich przypadkach,ale w wiekszosci kurs ogranicza sie do 8ki i ruszania pod gorke. Na miasto adepci sztuki pierwszy raz wyjezdzaja dopiero na egzaminie. Na kursie ucza sie na jakiejsc zdezelowanej MZtce,albo innym wynalazku,natomiast egzamin zdaja na jakiejs rozlatujacej sie SRce albo GNnie. No i jak tu sie nie dziwic ze mlody chlopak kupuje motocykl i wylatuje z zakretu,nie mial mozliwosci sie tego wczesniej nauczyc... do tego dochodzi stan poskich drog i mentalnosc kierowcow. Taka nasza smutna rzeczywistosc. -
Counter steering czyli przeciwskręt w najnowszym Świecie Mot
vvv2 odpowiedział(a) na Rocco temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
Moze i tak,ale to juz nie : O ile dobrze pamietam to zniknoles i nie wdales sie ze mna w dyskusje. Chodzilo przeciez o to zeby kazdy poczatkujacy zrozumial o co chodzi Nie obrazilem sie :-) P.S. Milo ze jestes -
Counter steering czyli przeciwskręt w najnowszym Świecie Mot
vvv2 odpowiedział(a) na Rocco temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
No albo ja :notworthy: Po tym jak padlo kiedys forum zaprzestalem pisac,ale moge zaczac. -
Wreszcie znalazłęm troche czasu więc: 10.Ustawienia zawieszenia-(nie każdy motocykl je ma) Zajmiemy sie na początku ustawieniem napięcia wstępnego sprężyny. Jest to zazwyczaj duża śruba na górnej części lagi(przod) oraz taka duża sruba z gwintem bezpośrednio na amortyzatorze tylnim. Zasada jest że stawiamy motocykl pionowo.(potrzebujemy kogoś do pomocy) 1.mierzymy w jakim stopniu wyciągniete są lagi tzn ile jest srebrnej rury (mierzymy centymetrem) 2 nastepnie siadamy na motocyklu i druga osoba mierzy dlugosc srebrnego :D po ugięciu przedniego zawieszenia. Róznica tych długości powinna wynosic ok.25% calkowitej dlugości(patrz pkt. 1) jeżeli jest to wiecej niż 25% należy utwardzic zawieszenie wkrecajac srube- aby utwardzic zawieszenie. 3. Podobnie postepujemy z tylnim zawieszeniem tylko roznica dlugosci powinna wynosic ok 30%. Pomiar wykonujemu np.od podnozka pasazera do ziemi 1.Nad gorze lagi,najczęściej w srubie regulacji napiecia wstepnego sprezyny. jest srubka(na srubokręt) najczesciej gdy ja kręcimy to słychać klikniecie.-jest to regulacjazawieszenia przy odbiciu. Sprawdzamy ile klikniec mozna wykonac i ustawiamy w środku. 2.Tuż przy osi koła jest śrubka regulacji tłumienia przy dobiciu(nie pomylić ze sruba spuszczenia oleju) i postepujemy analogicznie jak w pkt.1 i ustawiamy w pozycji srodkowej 3. Wybieramy sie na przejażdżke kręta drogą o róznych nawierzchniach mając ze sobą srubokret do wykonania regulacji. Nastepnie doświadczalnie zmieniamy ustawienia i przy odbiciu i dobiciu. Jest to ograniczona ilosc kombinacji ale regulacja może zająć cały dzięń. Wybieramy to ustawienie przy którym czujemy się najlepiej ,a motocykl zachowuje sie stabilnie i pewnie na każdej nawierzchni. Zawsze należy pamiętać o terminowej wymianie oleju w przednich lagach,bardzo poprawia to jego skuteczność. Jeżeli chcemy aby nasz motocykl stał sie bardziej zwrotny i instynktownie wpisywał się w zakręty należy zwiększyc kąt glówki ramy przez wypuszczenie lag z półek tak aby wystawały troszke. Może to czasem bardzo poprawić zwrotność,ale może pojawiac sie często shimmi i może być utrata stabilności przy jeżdzie na wprost. 11. Wejście i wyjście z zakrętu Przed wyjsciem w zakręt musimy sobie wyobrazić jak go chcemy pokonać(najczęściej trzeba jechać na 75% swoich możliwości aby mięc pewien margines bezpieczeństwa na niebezpieczeństwo.) i zastanowić sie czy mamy dostateczną widoczność i czy na zakręcie nie czai się gdzieś piaseczek. Dojeżdziamy do zakrętu i hamujemy, dobierając bieg na jakim chcemy pokonąc cały zakręt przy danych obrotach. Wjeżdżamy w zakret ze stałą prędkości (od obrotów i biegu na jakim wjeżdżamy bedzie zależeć dynamika wyjścia z zakrętu) i dojeżdżamy aż do jego połowy ze stałą prędkością (lub delikatnie hamująć -jeżeli zle oceniliśmy trajektorie i nasze możliwości) następnie gdy jesteśmy w połowie zakrętu widząć całą droge do końca zakrętu powoli!!! odkręcamy gaz tym samym troszeczke prostując maszyne i wyjeżdżamy z zakrętu zwiększająć powoli prędkość. Pamiętajcie-wszystkie manewry - zwłaszcza na początku należy wykonywać bardzo delikatnie.
-
Zużycie bierznika przepisowo to tak samo jak w samochodzie czyli wkładamy zapalke w bierznik i jak się schowa to jest oki. W rowkach opony masz równierz wskazniki zużycia. Jeżeli sie opona zużyje to będą na równi z oponą.
-
Na początku tak dla wyjaśnienia -pkt. 3 ostatniego odcinka dotyczył nauki pokonywania zakrętu, w normalnym życiu zakręty pokonujemy po prawej stronie drogi traktując prawy pas jako miejsce dla naszej trajektorii jazdy. W tym odcinku zajmę się dość błąchymi,ale zarazem bardzo ważnymi rzeczami(brak czasu ) ale już niedługo odpowiem na poważniejsze problemy) Sensej -dobre :-) Jeśli będziecie mięc dodatkowe pytanie to pytajcie. 4. Ubiór - najbezpieczniejszy jest skórzany lub wykonany z materiału atestowanego. Buty powinny być za kostkę- uchroni ją to podczas wywrotki -najtańsze rozwiązanie to tzw . Glany Jeżeli nas nie stać na nowy ubiór należy poszukać gdzieś w szafie starej kurtki skórzanej Jeżeli nie staćwas na spodnie skórzane jeżdzijcie w jeansach,ale nie w dresach Dobrą ochroną przed zimnem są gazety wkładane pod spodnie i kurtke Dobrym patentem są ochraniacze na rolki(cena 30 PLN ) chronią przed zimnem i ewentualnym urazem kolana Zawsze jeżdzij w kasku i rękawiczkach i kurtce - ZAWSZE ! nawet na krótkie wypady 5. Jak się wywracać ? W przypadku gleby tzw parkingowej,zawsze przy wywrotce starajmy się uciekać nogą z pod motocykla - najgorsze co może się stać to utknć pod nim Jeżeli trafimy na skrzyżowanie i widzimy że nie wychamujemy należy zablokować tylne koło i położyć maszyne -tak jak na rowerze. Starajmy sięsunąć po asfalcie jak najdalej od motocykla. Taki szlif jest dużo bezpieczniejszy niż trafienie przednim kołem w bagażnik jakiegoś samochodu. Dalsze sposoby wywracania się omówię przy okazji omawiania uślizgów 6. Niebezpieczeństwa w mieście: Wszystkie poziome malowane znaki na jezdni traktuj jak lodowisko,zwłaszcza gdy są mokre Przy dojeżdzie do skrzyżowań często jest wylany olej przez zatrzymujące się samochody -zachowaj ostrożność Torowiska pokonuj pod kątem jak najbardziej zbliżonym do prostego. Traktuj samochody wyobrażając sobie że oni Cie nie widzą i w każdej chwili mogą skręcić Pamiętaj że w lusterku masz martwe pole czyli tzw. przestrzeń któej nie widzisz za sobą -często pomaga lekkie odwrucenie głowy. 7. Sposób na niepokornych samochodziarzy Nigdy nie ścigaj się z samochodami - i tak ich wykosisz na światłach Jeżeli ktoś jest bardzo nieuprzejmy i stara się was zepchnąć z drogi lub zajerzdża wam w sposub perfidny droge. Można : wyprzedzając go urwać mu nogą lusterko(lub ręką) , stojąc na światłach spojrzeć grożnie na niego. itp. robimy coś takiego w korku gdzie wiemy że mu możemy uciec. Spisujemy ofkors blachy i dajemy donos na policje.(jak najszybciej żebyście byli pierwsi przed nim.) Na światłach zsiadamy z motocykla i podchodzimy do owego samochodu - w 95 % kierowca jest posrany ;-) ze strachu. 8 Jak najszybciej wystartować Najpierw sprawdzamy w katalogu przy jakich obrotach nasz sprzęt posiadam maksymalny moment obrotowy i moc maksymalna. Należy wbić 1 wykręcić silnik na obroty maksymalnego momentu obrotowego i zacząć puszczać sprzegło - następnie należy zmieniać biegi gdy wskazówka obrotomierza dojdzie do obrotów mocy maksymalnej. Początkowo w maszynach sportowych należy zaczynać nauke od niższych obrotów gdyż może skończyć to się gumą ;-) Uwaga na skrzyżowaniach na rozlany olej i na pasy. 9.Opony -specjalnie dla VXa :-) Przedewszystkim rozmiar opon powinien być taki jak przewidziany przez fabryke. Szersze opony na wąskiej feldze nie będą najlepsze na zakrętach. Węższe opony bardzo poprawiają poręczność ale może się zdażyć że nam zabraknie opony i bierznika a wtedy bum. Dopuszczalna tolerancja szerokości to 10mm . Opona im starsza tym bardziej traci na przyczepności i pojawiają sie na niej mikropęknięcia które mogą doprowadzić nawet do eksplozji opony. Wiem wielu z was nie stać na nowe opony, więc starajcie się kupować nie starsze niż 5 lat - na boku opony musimy znależć 3 lub 4 cyfrowy kod. ostatnia cyfra np. kod 339 oznacza że opona jest z 33 tygodnia 99 roku. Co do trwałości to sportowe opony - najlepsze kosztują dużo np D207,Michelin Pilot kosztuje ok 500-600 PLN a tylna starczy prze w miare dynamicznej jezdzie na 10 tys. Okres użytkowania przedniej opony jest zawsze dłuższy,ale to właśnie przednia opona powinna być w bardzo dobrym stanie dlatego bo to ona rozbija wode. Równie dobrą przyczepność jak D207 zapewniają D205 lub Arrowmaxy lub podobej klasy opony sportowo tyrystyczne , z tym że przebieg na tych oponach może być przebieg przynajmniej 2 razy większy niż w oponie sportowej zapewniając przy tym porównywalną przyczepność. Jeżeli chodzi o kupowanie opon tzw.z toru. Możemy kupić takie opony jeżeli posiadają one bieżnik na skraju opony. I zastanówmy się dlaczego dany zawodnik ją sprzedaje. Słowniczek : domykanie (zamykanie opony) czyli takie złożenie motocykla gdzie motocykl jedzie na krawędzi bieżnika - powstaje charakterystyczna linia-obserwując tą linie wykorzystania opony możemy obserwować swoje postępy w składaniu w zakręty. Jeśli chodzi o naprawę to zdania są podzielone- nie powwino się jeżdzić na naprawianej oponie więcej jak 150 km/h. Dorażnie do naprawy można zastosować spreye do naprawy opon. Jeśli chodzi o naprawe to ja polecam -kołek zakładany od wewnątrz (tylko jeśli dziura jest duża) i łatka również od wewnątrz. Najlepiej przed kupnem opony zapytać kogoś np. na forum jak się zachowuje dana opona. np Michelin Macadam jest wg. mnie wardzo śliską oponą na suchym asfalcie,natomiast na mokrę nawierzchnie jest fajna.
-
Szkoła jazdy wg mnie ;-) czyli praca domowa na wiosne.
vvv2 odpowiedział(a) na vvv2 temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
Mieszkam w Krakowie i śmigam głównie trasą Kraków-Katowice (A4) póżniej Bielsko-Szczyrk-Istebna-Żywiec (Góra Żar)- póżniej spowrotem do Katowic i wracam przez jure Krakowsko-Częstochowska. Traska ok 400 km-ale głównie po zakrętach. Jeśli ktoś by chciał to może się do mnie w wakacje przyłączyć i poduczyć conieco -robię ta traska tak 1 raz w miesiącu i póżniej mam dość ;-) motocykla przez tydzieć -
Szkoła jazdy wg mnie ;-) czyli praca domowa na wiosne.
vvv2 odpowiedział(a) na vvv2 temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
Nie jestem z Poznania i nawet nigdy nie byłem na Torze Poznań ;-) jeżdżę od paru lat na różnych sprzętach -sportowych(TZR,TL,R1,Fireblade) a ostatnio śmigam na Suzuki GS500E 96' jeśli zapytacie czemu takim "małym"? to wam odpowiem -fajnie sie czuję kosząc ludzi jeżdżących na Supersportach po zakrętach czterdziestomapięcioma koniami i zawieszeniem raczej turystycznym ;-) Mam kilka tematów do omówienia : -Opony powinny być nowe lub nie starsze jak 5 lat -Zawsze przed jazdą grzej opony(ciśnienie i inne sztuczki) -Luzu wyszukuj dojeżdżając do skrzyżowania ,a nie stojąc na światłach -Przeszkoda na zakręcie -jak się zachować -Hamowanie biegami jako jeden ze sposobów kontroli nad motocyklem(ekstremalne hamowanie) -Opanowanie uślizgu-dynamika w zakręcie -Miejskie zagrożenia -Zmiana biegów z przegazówką i miedzygazem -Wejście i wyjście z zakrętu -Wpływ ogumienia na jakość jazdy (rozmiar opon,rodzaj ogumienia) -Zahowanie się w ruchu drogowym -jazda z pasażerem -ubiór a bezpieczeństwo ( +jak zwalczyć zimno) -Rodzaj motocykla -sztywność-zawieszenie-rozmiar kół - a sposoby prowadzenia -Jak ustawić zawieszenie ? -Jazda ekonomiczna - Schodzenia na kolano -Najważniejszy jest trening,trening,trening-kilka sztuczek -Jak najszybciej wystartować - Sposoby na niepokornych katamaraniaży -Chopper a ścigacz ? różne techniki -Pierwsze kroki -Jak położyć umiejętnie maszyne maszyne Wybierzcie kolejność wg. waszych potrzeb oraz w jakim stopniu mam omówić dane problemy ? Może jakiś dodatkowe problemy? W miare moich skromnych możliwości postaram się w sposób rozumowy wytłumaczyć owe problemy . Co do pytania Pawłą -po pierwsze samochud to nie motocykl. Żeby nie przegiąc to musisz nauczyć się śmigać na kolanie ;-)zapewniam Cie 2km/h przy dobrych oponach i nawierzchni nie spowoduje szlifa . Jak umiesz operować manetką gazu to będziesz miał uślizg stopniowo a nie brutalnie. Nie jest to naiwne i głupie - najważniejszy jest trening,każdy stopniowo musi się nauczyć jezdzić . Ja też nie wierzyłem na początku że można jeżdzić 140 albo więcej na kolanie krzesając iskry podnużkami. Nio w autku jest prościej opanować uślizg -z tym się zgodze, w przypadku uślizgu motocykla są 3 wyjścia -opanujemy go,walniemy szlifa, lub zrobimy highside czyli salto razem z motocyklem, Szczegółową odpowiedż na twoje pytanie znajdziesz w opisach jakie postaram się dostarczać . -
Szkoła jazdy wg mnie ;-) czyli praca domowa na wiosne.
vvv2 opublikował(a) temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
Osatatnio poruszany przezemnie temat o nauce jazdy w poscie " Szkoła jazdy wg Janusza- moja opinia " nie jest dokończony wiec postanowiłem przedstawić swoich kilka porad dotyczących nauki prowadzenia motocykla: 1. Aby dobrze hamować posłużymy się rowerem. Musimy nauczyć sie robić na nim stoppie (opis można znależc na stronce http://www.rower.host.sk/?d=4&id=49 ) pozwoli nam to na wyczucie momentu zadziałania hamulca,oraz momentu zerwania przyczepności (rower jest łatwiej opanować jak motocykl więc na początku nikomu nie polecam robić stoppie na motocyklu. Stoppie na rowerze nie musi być wcale wysokie,i nie musi być jazdą na przednim kole. Wystarczy żeby tylbe koło podnosiło się ok 5-10 cm ale żebyśmy potrafili to zrobić odruchowo. Można również pociwiczyci próby blokowania przedniego koła(również na rowerze ) na asfalcie posypanym piaskiem. Jedziemy powolutku i nagle blokujemy przedni hamulec,gdy czujemy że się uślizguje koło to hamulec zwalniamy. 2. Kolejnym punktem naszej nauki powinien byc slalom(tzw grzanie opon) ,ale nie taki jak na egzaminie na prawko. Rozpędzamy maszyne do około 50 km/h na pustej prostej leśnej drodze o dobrej nawierzchni. .Staramy się robić slalom od lewej do prawej krawędzi - początkowo bardzo szeroki,a z czasem bedziemy zacieśniać zakręty a póżniej próbować zwiększać prędkość. Każdy wtedy poczuje co to jest Countersterring i bodysterring. i nie potrzebne bedzie żadne tłumaczenie - każdy musi to sam poczuć. Nauke kończymy gdy osiągniemy prędkość około 70 km/h płyninie i dość szybko zmieniając kierunki. 3.Następnie w swojej okolicy musimy znależć mało uczęszczany zakręt( około 90 stopni ) o dobrej nawierzchni i odsłonięty. Najpierw musimy go przejść na nogach sprawdzając przyczepność nogą i czy nie znajduje się na nim piasek albo olej. Następnie należy sobie wyobrazić i przypomnieć jak pokonują zakręty jezdzcy Formuły 1 lub Grand Pirx . Weżmy przypadek gdy skręcamy w lewo w zakret 90 stopni. Jedziemy przy prawej krawędzi następnie zacieśniamy łuk tak aby w środku zakręty znależć sie blisko(około metr ) lewej krawędzi a następnie wychodząc z zakrętu znowu zbliżamy się do prawej kradzi. Brzmi to skomplikowanie ale postarajcie się wyobrazić linie jaką będziecie jeżdzic. Wsiadamy na motocykl i zaczynamy jezdzić w tą i spowrotem po lini którą sobie wyobrażamy(zacznijmy od 50 km/h) . Stopniowo możemy zwiększać powolutku prędkość poruszając sie ta sama linia - zmusi nas to do mocniejszego pchylenia się motocykla w zakręt ,ale bez przesady - nie wolno robić nic na siłe - jeżeli czujemy że jest za szybko to należy przeciwiczyć i powolutku przyzwyczajać się do przechyłu motocykla i prędkości . Przy pokonywaniu zakrętu przy większej prędkości np od 70 km/h) możemy zacząć wystawiać kolano ( tak jak na wyścigach ale bez przesady) delikatnie odchylając kolane w strone pokonywania zakrętu poczujemy że jest to łątwiejsze . Gdy się do tego przyzwyczaimy możemy (większa prędkość tak około 80-90 ) zacząć delikatnie zsuwać pośladki z siedzenia w strone zakrętu - jest to tzw. styl włoski Oczywiście przed początkiem nauki pokonywania zakrętu należy rozgrzać opony przez około 4-5 minut - patrz pkt 2. Pokonywanie zakrętu należy się anuczyć i w jedną i w drugą strone. Ciąg dalszy nastąpi-jeżeli oczywiście bedą zainetersowani Czekam na wszelkie uwagi i pytania -na wszystkie chętnie odpowiem -
Zaglądam na wasze forum dość żadko ale post Janusza mnie wielce zaintrygował. Co do wypowiedzi Janusza Ad.1. Co do COUNTERSTEERING to nie na każdym motocyklu jest to bezpieczne rozwiązanie ,spróbuj to zrobić na T'Li albo R1 bez amortyzatora skrętu przy 120 km/h w zakręcie -zobaczysz efekt -shimmi jak nic. Wtedy używa się bodysteringu - popularne przesadne wystawianie kolana. Ad.2 Jeżeli mówiesz że odcięcie gazu to mogiła to co mam zrobić jadąc w zakręcie na kolanie 140km/h ? Dodać gazu ? Jedyne co pozostaje to mocniej się złożyć (to nie jest countersteering tylko bodysterring) i i pozostać przy tych samych obrotach lub odjąć gaz. Co wg. Ciebie może się stać odejmując gaz ? Ad.3 Tu się z tobą zgadzam. Ad. 4 Spróbuj zejść na kolano nie napinając mięśni Ad.5 Hamowałeś kiedyś przed tirem ? Ja stosuję technika blok tyłu a przodem mocno hamuje- poprawia to bardzo skuteczność. Należy się nauczyć stosować tylnego hamulca żeby posiąść umiejętność położenia maszyny przed przeszkodą (tzw. szlif) a w górach na serpentynach należy używać obu hamulców ,jest wtedy mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia faddingu przedniego hamulca- jeżeli tego doświadczyłeś to wiecz co to za uczucie. Countersterring jest pozornym zjawiskiem,występuje tylko w pierwszej chwili, pózniej tylko odczuwamy takie wrażenie a ma to na celu przeniesienie środka ciężkości ( swojej d... po siedzeniu ;-) ) Wiem że twoje posty mają nauczyć młodych stażem motocyklistów ale pamiętaj również żę młody chłopak bez stażu wsiądzie na jakiegoś hiper super sporta wjedzie w zakręt ponad 100 użyje countersteeringu wejdzie mu shimmi nie napnie mięśni więc się nie złoży , nie opanuje shimmi i doda gazu ? Co się z nim stanie ? Powinieneś skonsultować swoje wypowiedzi z kimś doświadczonym- sprawiasz wrążenie jakbyś nigdy szybciej nie jeżdził. Może to tylko wrażenie - nie chce Cie w żaden sposub urazić ale chodzi też o dobro immych.
-
www.freebike.prv.pl - gosc robi fajne rzeczy z metalu Pozdrawiam