Varin Posted September 17, 2022 Share Posted September 17, 2022 Czy zmiana biegów bez sprzęgła jest możliwa w każdym motocyklu myśle tutaj o Yamaha virago 535, bo oglądałem właśnie filmy na youtube odnośnie tego tematu i większość tych filmów o zmianie biegów bez sprzęgła pokazana jest na motocyklach sportowych/cross/enduro Czy w motocyklach typu właśnie ta yamaha chopper/crusier taka zmiana jest możliwa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonaszko Posted September 17, 2022 Share Posted September 17, 2022 Jest możliwa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Varin Posted September 17, 2022 Author Share Posted September 17, 2022 o super dzięki za odpowiedz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cafe Rider Posted September 17, 2022 Share Posted September 17, 2022 (edited) Tylko po co? Zmiana biegów bez użycia sprzęgła powoduje szybsze zużywanie skrzyni przekładniowej. Wszystko ma swoje konsekwencje. Tak na marginesie, może uwaga bez znaczenia, bo nie tego dotyczyło pytanie. Edited September 17, 2022 by Cafe Rider Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonaszko Posted September 18, 2022 Share Posted September 18, 2022 No, nie jest tak. Umiejętna zmiana bez sprzęgła, wcale nie niszczy skrzyni. Na pewno jest lepsza, niż nie umiejętna zmiana biegów ze sprzęgłem, co często widzimy a raczej słyszymy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cafe Rider Posted September 18, 2022 Share Posted September 18, 2022 Szanuję Twoje zdanie, jak najbardziej zgadzam się, że nie umiejętna zmiana biegów ze sprzęgłem niszczy skrzynię. A co do zmian bez sprzęgła - biegi ładnie wchodzą bez sprzęgła zwłaszcza w górę, każdy chyba kiedyś próbował, ja też. Ale niestety nie da się za każdym razem trafiać idealnie, nie zawsze zmienisz „umiejętnie”, czasem wejdzie mniej płynnie... a cruiser czy chopper swoje waży i nie jest to kros czy inny lekki motocykl przygotowany do takiego sposobu zmian biegów. Po rozmowie w serwisie z mechanikiem raz na zawsze skończyłem z taką zabawą w moim cruiserze. W jego opinii (bawił się też serwisowaniem motocykli wyścigowych, ale tam zmiana bez sprzęgła to zupełnie inny temat) długotrwała taka zabawa kończy się uszkodzeniem trybów – kły zębatek zaokrąglają się w wyniku naprężeń i po pewnym czasie bieg może zacząć przeskakiwać przy gwałtownym odkręceniu manetki gazu (czujesz, jakbyś na sekundę tracił przyczepność, po czym wszystko wraca do normy). Po to jest sprzęgło, by go używać zwłaszcza w cięższych moto niesportowych (w sportowych w chwili zmiany biegu idzie sygnał do aparatu zapłonowego i na ułamek sekundy odcinany jest zapłon – więc biegi nie są zmieniane „na sztywno”, ale to inny temat, poza tym sportowy mniej waży, niż criuser). Ja za bardzo lubiłem swój motocykl, więc nie chciałem robić z nim rzeczy, do których nie został przeznaczony, czyli chciałem go mieć raczej długo i nie niszczyć go niepotrzebnie. Ale każdy użytkuje swój jak chce, i ma radość z tego, co robi. I jest to ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonaszko Posted September 19, 2022 Share Posted September 19, 2022 17 godzin temu, Cafe Rider napisał: długotrwała taka zabawa kończy się uszkodzeniem trybów Dlatego pisałem o umiejętnej zmianie. 17 godzin temu, Cafe Rider napisał: w sportowych w chwili zmiany biegu idzie sygnał do aparatu zapłonowego i na ułamek sekundy odcinany jest zapłon To nie tak, że odcina w sportowych. Jeżeli nie ma założonego quick shiftera, to nic nie odcina. QS, można założyć do każdego motocykla. Wtedy, zamiast odjęcia gazu przy zmianie, robi to quick shifter, odcinając na moment zapłon. Spadają obroty silnika i bieg wchodzi bez sprzęgła. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_Monter_ Posted September 19, 2022 Share Posted September 19, 2022 W mean streaku zmieniam bez sprzęgła od lat (oczywiście w spryjających momntach do tego bo inaczej ciągnę klamkę). W zeszłym roku zaczęła mi wyskakiwać na ułamek sekundy przy mocnym odkręcaniu dwójka przy około 4 tyś obrotów vide to co opisał #Cafe Rider. Jest prawdopodobne, że się do tego przyczyniłem aczkolwiek a usterka kłów występowała w wielu vulcanach. Nadal będę zmieniał a wystarczy stosować właściwą technikę aby nie odbywało się to po rzeźnicku vide co napisał #Jonaszko. Quote lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383 prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1...i tak wszyscy umrzemy... Link to comment Share on other sites More sharing options...
artu3131 Posted September 19, 2022 Share Posted September 19, 2022 Tak odbiegając trochę od tematu ciekawe dlaczego nie jest teraz stosowany taki system zmiany biegów jaki był przy Jawach i Čz.Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Croowab Posted September 23, 2022 Share Posted September 23, 2022 W dniu 19.09.2022 o 20:36, artu3131 napisał: Tak odbiegając trochę od tematu ciekawe dlaczego nie jest teraz stosowany taki system zmiany biegów jaki był przy Jawach i Čz. Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Bo ten “system” negatywnie wplywa na skrzynie biegow… tak, w czeskich sprzetach kaskaderskich zdawalo to egzamin ale tam jest malo mocy i momentu.. Quote Damian85: ,,Łapy mają być luźne i mają sobie "dyndać", tj. wisieć jak flaki.” Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonaszko Posted September 23, 2022 Share Posted September 23, 2022 Bo ten “system” negatywnie wplywa na skrzynie biegow… tak, w czeskich sprzetach kaskaderskich zdawalo to egzamin ale tam jest malo mocy i momentu.. Raczej nie w tym problem. Przecież naciskając lewarek, uruchamiali się też sprzegło. Lewarek do zmiany biegów, służył jednocześnie za kopkę. Problem raczej w skomplikowaniu całego mechanizmu i brak takiej potrzeby we współczesnych motocyklach. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ks-rider Posted September 23, 2022 Share Posted September 23, 2022 W dniu 19.09.2022 o 16:39, _Monter_ napisał: W mean streaku zmieniam bez sprzęgła od lat (oczywiście w spryjających momntach do tego bo inaczej ciągnę klamkę). W zeszłym roku zaczęła mi wyskakiwać na ułamek sekundy przy mocnym odkręcaniu dwójka przy około 4 tyś obrotów vide to co opisał #Cafe Rider. Jest prawdopodobne, że się do tego przyczyniłem aczkolwiek a usterka kłów występowała w wielu vulcanach. Nadal będę zmieniał a wystarczy stosować właściwą technikę aby nie odbywało się to po rzeźnicku vide co napisał #Jonaszko. Bo to Panie specyficzna marka 🤣 Sorry,ale niemoglem sie powstrzymac. 🤣 Jak by nie bylo sprzeglo zuzywa sie szybciej. Ten kto robi to z wyczuciem na pewno przyczyni sie w mniejszym stopniu do zuzycia. Kazda maszyna przewidziana jest na jakas tam obsluge. Robi sie to nie tak jak przewiduje producent, ponosi sie tego konsekwencje. 🙂 1 Quote <p><a href="https://www.youtube.com/user/Koch1210/Videos">https://www.youtube.com/user/Koch1210/Videos</a></p> <p> </p> <p><a href="http://picasaweb.google.com/ksrider/">http://picasaweb.google.com/ksrider/</a>[/url]</p> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cafe Rider Posted September 23, 2022 Share Posted September 23, 2022 (edited) Ks-rider napisał: "...Jak by nie bylo sprzeglo zuzywa sie szybciej. Ten kto robi to z wyczuciem na pewno przyczyni sie w mniejszym stopniu do zuzycia. Kazda maszyna przewidziana jest na jakas tam obsluge. Robi sie to nie tak jak przewiduje producent, ponosi sie tego konsekwencje". 100% racji, wszystko w temacie. Edited September 23, 2022 by Cafe Rider Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qadrat Posted September 23, 2022 Share Posted September 23, 2022 Skrzynia bez synchro, umiejętna zmiana biegów bez sprzęgła jak najbardziej możliwa i mało szkodliwa. Podkreślam, UMIEJĘTNA. Jeszcze trochę wtrącę na temat skrzyń niezsynchronizowanych i zmiany bez sprzęgła: w latach 90 można było spotkać ciężarówki ze skrzyniami marki Eaton - Fuller (tzw. fulerki). Skrzynie bez synchro, doświadczeni kierowcy sprzęgła używali tylko do ruszenia z miejsca i zatrzymania. Cała zmiana biegów odbywała się bez użycia sprzęgła, 12 biegów do przodu (4 biegi i do tego każdy z nich miał 3 dodatkowe przełożenia). Ojciec to miał w Iveco Eurostarze. Doświadczony kierowca uważał to za świetny wynalazek i bezawaryjnie robił tym któryś milion kilometrów. Niedoświadczony bluźnił bo jak jadąc pod górę nie trafił w bieg to mu zestaw stanął i musiał ruszać od zera 🙂 W motocyklu analogicznie - umiejętnie zmienisz bieg bez sprzęgła to ułamek sekundy i mało co szarpnie. Nieumiejętnie to narobisz zgrzytu, stracisz kilka sekund na próbie wbicia biegu i co do czego to wytracisz prędkość. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ks-rider Posted September 24, 2022 Share Posted September 24, 2022 (edited) 17 godzin temu, Qadrat napisał: Skrzynia bez synchro, umiejętna zmiana biegów bez sprzęgła jak najbardziej możliwa i mało szkodliwa. Podkreślam, UMIEJĘTNA. Jeszcze trochę wtrącę na temat skrzyń niezsynchronizowanych i zmiany bez sprzęgła: w latach 90 można było spotkać ciężarówki ze skrzyniami marki Eaton - Fuller (tzw. fulerki). Skrzynie bez synchro, doświadczeni kierowcy sprzęgła używali tylko do ruszenia z miejsca i zatrzymania. Cała zmiana biegów odbywała się bez użycia sprzęgła, 12biegów do przodu (4 biegi i do tego każdy z nich miał 3 dodatkowe przełożenia). Ojciec to miał w Iveco Eurostarze. Doświadczony kierowca uważał to za świetny wynalazek i bezawaryjnie robił tym któryś milion kilometrów. Niedoświadczony bluźnił bo jak jadąc pod górę nie trafił w bieg to mu zestaw stanął i musiał ruszać od zera 🙂 W motocyklu analogicznie - umiejętnie zmienisz bieg bez sprzęgła to ułamek sekundy i mało co szarpnie. Nieumiejętnie to narobisz zgrzytu, stracisz kilka sekund na próbie wbicia biegu i co do czego to wytracisz prędkość. W moich osobowkach manualnych notorycznie zmienialem biegi bez uzycia sprzegla. ( zwlaszcza, gdy chcialem pograzyc kursanta 🤣 ) Jezeli robi sie to przy normalnej spokojnej jezdzie, to dziala tak jak napisales. Co do skrzyn niezsycnchronizowanych to specjalnie sie nie wypowiem, bo niestety nie osiagnalem tego level'u, o ktorym piszesz. Jezdzilem niezsynchronizowana skrzynia ciezarowka MAN z roku do 1963. Faktem jest, ze przy wiekszych predkosciach moze i sie da, przy malych jest po prostu niewykomalne, bo obroty zebatek skrzyni kiepsko wytracaja obroty i aby wytracily na tyle aby mozna bylo zmienic bieg potrzeba zbyt duzo czasu ( zaladowana ciezarowka wytraca predkosc dosc szybko. Kierowca o ktorym wspomniales zawsze mogl zastosowac metode podwojnego wcisniecia sprzegla i miedzy jednym a drugim ten bieg zmienic, trwa ciut dluzej niz w zsynchronizowanej. Co do niezsynchronizowanej skrzyni biegow motocykla, jest to zupelnie inna bajka i moim zdaniem nie da sie jej porownac z ta z ciezarowki. Skrzynia motocyklowa zostala zaprojektowana i przewidziana do zmiany biegow bez sprzegla, tyle, ze jak wspomnialem, UMIEJETNEGO ! 🙂 Edited September 24, 2022 by ks-rider Quote <p><a href="https://www.youtube.com/user/Koch1210/Videos">https://www.youtube.com/user/Koch1210/Videos</a></p> <p> </p> <p><a href="http://picasaweb.google.com/ksrider/">http://picasaweb.google.com/ksrider/</a>[/url]</p> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.