Skocz do zawartości

[ROZ] Problemy z elektryką - regulator napięcia i stator


Veeri
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie
Miesiąc temu byłem na przejażdżce, wracając do domu zauważyłem szybsze miganie kierunkowskazów, a już będąc pod samym domem prądu nie było praktycznie w cale i w dodatku ze statora poszedł dym! 😕
Pomyślałem że po prostu uzwojenie się przepaliło, może z zużycia. Jednakże byłem w błędzie gdyż po założeniu nowego statora - to samo po paru kilometrach, lewy karter cieplejszy niż wydech 🤣

Nowy stator, nowy regulator napięcia oraz pomiary - schemat instalacji poniżej.
Napięcia na przewodach na wolnych obrotach:
żółty, ładowanie - 16V AC
szary, ładowanie - 15V AC
fioletowy, zasilanie modułu - 110V AC

wydaje się okej

Rezystancje na statorze (odłączony regulator):
pomiędzy żółtym a szarym - ok. 2.2Ohma
żółty - masa - ok. 1.1Ohma
szary - masa - ok. 1.1Ohma

wygląda na podzielone uzwojenie w połowie z odczepem na masę

Pomiary na regulatorze:
masa - żółty - 550Ohm
masa - szary - 550Ohm
(diody działają gdyż rezystancje miernik pokazuje tylko w jednej polaryzacji)
żółty - szary - brak przejścia, czyli nie ma przebicia

Zabawa dopiero się zaczyna..
na odłączonym regulatorze wszystko jest okej - nie wygląda na to żeby gdzieś było jakieś zwarcie czy coś, karter się nie grzeje.
Po podłączeniu kostki regulatora - szok - na żółtym uzwojeniu prąd 0.5A, na szarym 5.5A !!! (oczywiście wartości AC), na czerwonym plusie 1.5A, na masie ponad 5A!!!, czarny (tzw. sense) 0A.
Przez uzwojenie płynie ciągle prąd o natężeniu ponad 5.5A co powoduje że potwornie się ono grzeje, skutkiem czego jest spalenie uzwojenia i narobienie totalnego bałaganu.

 

Co może być problemem?
Na pewno instalacja w wiązce elektrycznej jest sprawna, sprawdzałem pod kątem przebić.
Regulator był wymieniany - ale nie wykluczam że może być coś z nim nie tak.
Stator - nowy

Problem pojawia się po podłączeniu regulatora - i niepokoi mnie fakt iż na + idzie prąd ok 1.5A, natomiast przez masę >5A. Wygląda to na jakieś zwarcie pomiędzy uzwojeniem a masą (lecz tylko po podłączeniu regulatora).

Pomocy...
 

schem2.jpg

Nie jestem pewny co do statora i przejścia pomiędzy wyjściami ładowania a masą - czy przypadkiem nie powinno tam być przejścia?
A jeśli nie to czemu dzieje się to na 3 różnych statorach?

A nawet jeśli nie powinno być przejścia - w momencie gdy usterka się pojawiła jeździłem na statorze dłuuuuższy czas - rozumiem, uzwojenie mogło dostać przebicia. Ale czemu dzieje się tak z każdym kolejnym statorem?😕

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eeee nie bardzo rozumiem jak mierzysz ze ne szarym przewodzie masz 15 a na zoltym 16V AC jezeli mierzy sie napiecie na tej parze przewodow, czyli mkedzy nimi ?

Nie powinno byc zadnego przejscia miedzy kazdym z nich a masa.  Sprawdz czy polaczenia masowe na pewno masuja. Czy kazdy stator ktory kupowales byl nowy, czy uzywany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PO PIERWSZE !

Albo regler albo  zwarcie cel w aku albo w  instalacji...bo cóż innego. Przed montażem nowego reglera dokładnie przemierzyć stator pod obciążeniem np. żarówką 100W.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

W dniu 21.05.2021 o 17:14, nabokow napisał:

A to w hulajnodze? Czy w czym?

Motocykl a w zasadzie motorower to Junak 901F, 2018r.

 

 

W dniu 20.05.2021 o 16:30, Adam M. napisał:

Eeee nie bardzo rozumiem jak mierzysz ze ne szarym przewodzie masz 15 a na zoltym 16V AC jezeli mierzy sie napiecie na tej parze przewodow, czyli mkedzy nimi ?

Nie powinno byc zadnego przejscia miedzy kazdym z nich a masa.  Sprawdz czy polaczenia masowe na pewno masuja. Czy kazdy stator ktory kupowales byl nowy, czy uzywany?

No właśnie napięcia zmierzyłem pomiędzy masą a wyjściami - czyli nie powinno być jakiegokolwiek przejścia?
Wszystkie statory były nowe - zakupiłem kolejny, jutro go przemierzę przed podłączeniem do instalacji.

 

 

W dniu 22.05.2021 o 07:06, _Monter_ napisał:

PO PIERWSZE !

Albo regler albo  zwarcie cel w aku albo w  instalacji...bo cóż innego. Przed montażem nowego reglera dokładnie przemierzyć stator pod obciążeniem np. żarówką 100W.

Regulator też zamówiony nowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdz sama wiazke elektryczna, bardzo mozliwe ze masz gdzies zwarcie w ukladzie ladowania palace stator, a same stator i regulator sa dobre. Sprawdz rowniez aku czy trzyma prad, bo walnieta bateria potrafi zajechac alternator. Akumulator sprawdzasz na motocyklu wlaczajac swiatlo i podlaczajac miernik ze skala V DC w granicach 20 V. Silnik zgaszony. Sprawdzasz jak dlugo aku wspiera swiatlo glowne i czy odczyt nie spada ponizej 12V. Do tej proby aku musi byc w pelni naladowane ladowarka stacjonarna. W trakcie sprawdzani wiazki sprawdz kable masowe reglera i laczenia wiazki z rama. Masa z reglera ( regulator / prostownik ) musi miec dobre przejscie na "- " baterii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akumulator jest trochę słaby, ale prąd jeszcze trzyma długo.
Problem polega, moim zdaniem, na zbyt wysokim prądzie płynącym przez uzwojenie statora.
Prąd AC płynący przez uzwojenie wynosi ok.  5A na wolnych obrotach i 8A na średnich obrotach. Nie wiem jakim przekrojem przewodu nawijane są uzwojenia w tych statorach ale możliwe że jest to za duży prąd - zwłaszcza że utrzymuje się również bez obciążenia. Sprawdziłem na odłączonym akumulatorze i wyłączonych światłach i prąd przez uzwojenie wciąż wynosi ok. 6-7A.
Wiązka elektryczna jest na pewno w 100% sprawna. Sprawdzałem na 2 nowych regulatorach. Każdy stator jaki kupiłem zostaje spalony w wyniku przegrzania uzwojeń.
Najbardziej daje mi do myślenia fakt że problem pojawił się nagle. Pierwszy stator który uległ uszkodzeniu był ze mną przez 2 lata i potrafił znosić naprawdę duże obciążenia jak na motorower. Spalił się nagle i to na zwykłym obciążeniu (żarówka przód 35W, a tył to standardowo zapewne też coś w tych granicach).
Po wystąpieniu problemu zmieniłem przy okazji koło magnesowe, ale jak widać nic to nie daje.
Chcę dodać że w wyniku przegrzania statora pękły magnesy na kole, ale nie sądzę że to one w całości powodują ten problem, bo jednak coś musiało spowodować ich pęknięcie.

Wymienione były: koło magnesowe, stator (i to nie jeden :/), regulator napięcia, wiązka w celach badawczych poprowadzona nowa. I nic.. problem jak był tak wciąż jest.
Nie wiem czy szukać problemu w kole magnesowym (może coś dziwnego związanego z magnesami) bo jednak niepokoi mnie fakt że bez obciążenia przez stator płynie prąd 7A i wiadomo - generuje duże ilości ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi  się że nie ma tu usterki. Regulator ładowania w motocyklach jest regulatorem równoległym, czyli aby stabilizować napięcie na wyjściu, musi zwierać część prądu do masy. Oznacza to że regulator mniej się będzie grzał jeśli do jego wyjścia podłączymy obciążenie. Jeśli na szarym przewodzie napięcie AC do masy wynosi 15V to wydaje się poprawną wartością. Zmierz jeszcze napięcie stałe na wyjściu regulatora z podłączonym i z rozpiętym akumulatorem. Jeśli zbyt mocno nagrzewa się uzwojenie statora to albo ma za wysokie napięcie AC, albo regulator stabilizuje zbyt nisko(trzeba zmierzyć), albo uzwojenie statora jest nawinięte zbyt cienkim drutem. Zmierz średnicę drutu w statorze.

Jeszcze napisz czym mierzysz te prądy? Czy to miernik true rms i czy mierzy również prąd stały?

Edytowane przez Stefan Kowalski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

image.thumb.png.72cda126682b7ef8eb295ee8b17a2562.png
Pomiarów prądu dokonuje takim miernikiem cęgowym - obsługuje on zarowno pomiar prądu DC jak i AC.
Pomiar napięcia zwykłym miernikiem. Nie jest to miernik z true rms.

Napięcia na szarym przewodzie chyba nie mogę zmierzyć do masy, gdyż jak się okazuje uzwojenie nie ma żadnego przejścia do masy - a jak wyżej pisałem miałem przejście do masy co było skutkiem ubocznym przegrzania uzwojenia i zwarcia z masą.
Uzwojenia statora jeszcze nie sprawdzałem, ale problem jest dziwny gdyż zawsze było wszystko w porządku - dobre ładowanie, żadnego przegrzewania statora. Problem wystąpił nagle podczas jazdy (żadnych zmian w elektryce w tamtym czasie nie wykonywałem).
Czyli może warto spróbować jest dołożyć jakieś obciążenie, aby nie płynął zbyt duży prąd przez uzwojenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że schematu który załączyłeś wynika że jest tam zielony przewód ze statora do masy i szary do ładowania akumulatora i żółty do świateł. Więc powinno być napięcie pomiędzy szarym a masą. To gdzie wcześniej zmierzyles napięcie 15V na szarym przewodzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • jeszua zmienił(a) tytuł na [ROZ] Problemy z elektryką - regulator napięcia i stator

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...