Jump to content
llppiotrek

Peugeot Tweet 125 Generalny remont silnika - kolizja tłoka z zaworami - branie oleju

Recommended Posts

Posted (edited)

Witam szanownych jednośladowców,🙂 jestem nowy na forum chciałem sie przywitać i serdecznie was pozdrowić.

Mam nadzieje że rozwiejecie moje wątpliwości.

Mam pewne doświadczenie z popularnymi silnikami 4t 139QMB skuterów 4T lecz mam pewien problem odnośnie silnika XS1P52QMI.

Jest to prawdopodobnie zmodyfikowana przez firme SYM na zlecenie Peugeota popularna jednostka napędowa 152QMI. Charakteryzuje się inną udoskonaloną głowicą (nigdzie takiej nie mogę znaleźć w internecie), dłuższymi zaworami, dłuższym łańcuszkiem rozrządu oraz pewnie jeszcze jakimiś szczegółami - jednym słowem Francusko-Tajwańsko Japoński wynalazek 😉

Skuter Peugeot Tweet 125 (klon Sym Syphony) rocznik 2010 sprowadzony z Francjii od gościa którego kupiłem (w polsce) stał na placu jakieś 3-5 lat i pojawiłem się ja jako kupiec 😉

Zauważyłem spore zużycie oleju nawet 0.8 Litra na 1000KM oraz przy wymianie oleju zauważyłem kawałek ogniwa łańcuszka rozrządu - włączył mi się alarm i postanowiłem rozebrać silnik do ostatniej śrubki zrobić przegląd zerowy pomiary i wymienić co trzeba.. O to co wychodzi:

przy wymianie oleju ten kawałek łańuszka..

Kolejna niepokojąca rzecz: na tłoku po zgrubnym zmyciu nagaru ślad kolizji z zaworami... u mnie silnik chodził elegancko tylko brał olej czyli pęknięcie łańcuszka prawdopodobnie jeszcze we francji i remont w jakimś serwisie (oryginalne uszczelki pokrywy zaworów i inne).

Pomiar szczeliny pierwszego pierscienia względem tłoka wykazał olbrzymi luz ponad 0.15mm to w samochodach jest próg krytyczny u mnie jest luz o wiele wiekszy! - wniosek tłok do wymiany. Szkoda że tamten serwis tego nie zrobił.

Jutro sprawdze głowice czy zawory nie są krzywe itp.

Zastanawiam się czy dać wał do zwymiarowania - mógł ulec wykrzywieniu? Tłok na pewno do wymiany. Cylinder chyba ceramiczny w porządku zero progów normalne ślady zużycia lecz mam honownice wiec lekko go poprawie.

Oto parę fotek udziwnionej głowicy i luzu tłoka oraz śladów zaworów:

 

 

 

169326116_900180300526894_6658557752346367399_n.jpg

169409580_3936440593144034_1959975837865654556_n.jpg

169490246_737700353585922_1856035686864577723_n.jpg

169555502_499112841118236_3388532129335920974_n.jpg

169594630_893239344856692_4424933404771366992_n.jpg

170632351_2940421776279394_656961405965474917_n.jpg

Edited by llppiotrek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mimo duzych luzow w rowkach pierscieni, tlok wyglada ladnie i nie ma przeduchow olejowych ( z tego co widze na zdjeciach ) wiec sprawdz luz miedzy plaszczem tloka a cylindrem. Poza tym w zwiazku z niezlym wygladem tloka warto rozebrac glowice zeby sprawdzic czy luz miedzy zaworami a ich prowadnicami nie jest przyczyna duzego spalania oleju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuje za rady 😉 dziś dokończyłem rozbieranie tego wynalazku razem z przekładnią -  do wymiany wał korbowy- objechane ząbki trybu łańcuszka rozrządu na wale, prawie pół zębatki nie było O_o - MOGŁ PRZESKOCZYĆ W KAŻDEJ CHWILI. i mamy przeczynę - komuś stała sie kolizja i wyremontowali tylko samą góre..

jutro dokańczam rozbierać głowice pojade do mechanika by ocenił luzy na prowadnicach, zalany dolot rozpuszczalnikiem - wykryta nieszczelność zaworu ssącego - będzie docieranie zaworów i sprawdzenie ich osiowości. Ciekawy przypadek.... na szczęście znalazłem używany wał 😉 do tego wynalazku jest oryginalny wał za 1400zł... odpusciłem..

Sprawdziłem tłok jest dobry, tylko pierscienie dokupić, sprawdzę jutro luz między tłokiem a cylindrem i się odezwę.

Z Aliekspres podobno dobrej jakosci za 330zł kusi, ale znalazłem używkę za 150 wolę wziaść do ręki używany sprawdzić ręką łożyska i jak będzie względnie kupić i wsadzić używany . przy okazji zmiana łożysk w przekładni.

Gdy złożę będzie filmik z odpalenia 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jezeli zawory maja luzy w prowadnicach to docieranie tego nie poprawi i po jakims czasie znowu zacznie olej tamtedy puszczac, z kolei robic regularny remont glowicy w takim silniku to rzecz nieoplacalna. Tak ze trzeba sie z tym liczyc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Luzy są dopuszczalne byłem u mechanika sprawdził mówił że będzie jeszcze sporo to hulać. Zawzięcie docieram zawory efekty są super jeden zawór nierówno się docierał był lekko krzywy ale po zastosowaniu pewnego tricku (nie wnikajcie ;D ) dociera się na równej powierzchni i jest szczelny sprawdzałem benzyną ekstrakcyjną. (oryginalny na stronie peugota 140 zł jeden!).

Zamówiony "Rometowski" łańcuszek rozrządu ma 92 ogniwa dość nie typowy wybrałem ze średniej pułki za 60 zł. były nawet po 200 zł. Komplet simeringów - około 200 zł również bardzo dziwne mało ich. pierscienie standardowe 52.4 za 40 zł. Oczywiście uszczelek do tego silnika też nie ma więc będe wycinał z kryngielitu i dodatkowo uszczelnie Loctite 3020. Jutro wyciągam i zamawiam łożyska, wał używany w dobrym stanie (łożyska lepsze niż w starym) 130 zł był jeden na alledrogo na szczescie 70 km jazdy i wiem co kupiłem.

Oczywiście uszczelki pod głowice nie mogę znależć pewnie na stronie peugota kosztuje ze 100 zł, pozostaje składać na starej...od 152QMI nie pasuje... wiem druciarstwo ale Loctite 3020 wszystko uszczelni i stara wygląda dobrze(składają na to uturbione wyżyłowane silniki w autach). Wszystko skręce odpowiednim momentem i będzie hulać - na szczęście znalazłem serwisówkę w necie do tego silnika.

 

Jest jeden używany taki silnik na olx za 700 zł ma przehulane 20000 tysięcy to ponad połowa jego żywota, ja  się zmieszczę w takiej sumie z remontem i wiem co mam, widziałem uszkodzony silnik z zatartym sworzniem tłoka za 200 zł chyba go łyknę na dawce częsci na zaś 😉 XS1P52QMI to bardzo nietypowy zmodyfikowany przez francuzów klon popularnego 152QMI. Miałem cichą nadzieje że graty będą zamienne - niestety - nasi koledzy od jadalnych żab się postarali żeby nic nie pasowało - ale niestety silniczek trafił na polaka xd -zamieszczę i jak złożę w wolnej chwili fotki i filmiki ze składania odpalenia itp.

Edited by llppiotrek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ktore luzy sa dopuszczalne?

W jaki sposob krzywy zawor ma poprawnie pracowac w silniku? Wyprostowales go?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak. Dwa delikatne puknięcia młotkiem w odpowiednie miejsce grzybka sprawiły że zaczął równo się docierać i głowica przeszła testy szczelności. Istnieje coś takiego jak pamięć materiału i liczę się z tym że może się odkształcić pod wpływem temperatury dlatego jeszcze wykonam pewien test.. 

Wiem takie czary to tragedia ale jeden zawór 150 złotych i trzeba się peugeota prosić...  Ale mam teraz kolejny problem.. Oryginalnie są zamontowane Uszczelniacze simeringi dwuwargowe na wale oraz w przekładni ja się pospieszyłem nie zwróciłem uwagi i zamówiłem jednowargowe 😕 komplet czyli cztery wyniosly bez mała 200 złotych. odsyłać średnio mi się uśmiecha a zdania dwóch fachowców są podzielone jeden mówi że wytrzymają bez problemu drugi że za jakiś czas może się pojawić wyciek a wy co sądzicie? Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na pewno sa slabsze od 2 wargowych ale jakis czas potrzymaja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

wystarczy ze cztery sezony żeby wytrzymały potem będe myślał o zmianie motorka, lecz nie chciałbym też komuś wcisnąć bubla... tak jak mnie napasiono..

Chociaż może te cyrki z serwisem zerwanym łańcuszkiem i ośrubowaną zębatką łańcuszka na wale działy się we francji a handlarz tylko kupił i pchnął dalej - niewiem.

Rozkminiałem jakim cudem tak zjechało zębatkę - na 95 procent łańcuszek się podwinął pod zębatkę niszcząc prawie jej połowę.

Trochę jestem podłamany tyle serca wkładam w ten silnik żeby hulał myślałem że wytrzyma z 50000km bawię się w chirurga od zaworów cały dzień je docierałem, parę nocy nieprzespanych czytając i douczając się o mechanice - ostatni silnik robiłem 5 lat temu... a tu takie coś ;( najgorsze jest że zamówiłem wszystkie cztery jednowargowe... może od żałować te 200 złotych i kupić dwuwargowe .. nie wiem

Edited by llppiotrek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...