Skocz do zawartości

Kawasaki zx6r 2001 j, luz zaworowy, rozrząd


dam_1
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • Cześć

    Mam do ustawienia luz zaworowy w kawasaki zx6r 2001r.
    Korzystam z tego poradnika https://www.mojekawasaki.pl/viewtopic.php?p=239597 oraz książki Haynes. 
  • Dodatkowo opieram się jeszcze na tym: https://themcdonalds.net/richard/wp/zx-6r-maintenance-adjust-valve-clearances/
    Obecnie mam już podmienione płytki zaworowe, zamontowane wałki oprócz napinacza.
    Mam do was kilka pytań:

    1. Po zamontowaniu pokrywy wałków pomiędzy wałkiem ssącym a wydechowym łańcuch zwisa - czy tak powinno być? (nie mam jeszcze zamontowanego napinacza)
    2. Napinacz rozrządu - w książce Haynes jest napisane że napinacz ustawić na 5 ząbek a śruby przykręcające napinacz mam dokręcić z siłą 11 Nm tylko nie mogę znaleźć siły dokręcenia środkowej śruby - jakie powinno być? jest tylko wymienione dla modelu G i H 5,4 Nm.
  • 3. Co myślicie o kolorze świecy ? mieszanka ok? FILTR POWIETRZA K&N, tłumik przelotowy z db kilerem. 

    3. Pytanie może głupie ale - jeśli przestawiłby mi się rozrząd o jeden ząbek to jak mam to zweryfikować, znaleźć, poprawić? - Wiem że pomiędzy wałkiem ssącym a wydechowym ma być równo 30 pin licząc z kreską na wałku ssącym IN do kreski na wałku wydechowym EX. Na wałkach to nie problem bo mam zaznaczone Jednak na zębatce od wału już nie bo nie ma nawet jak więc jakbym to miał zauważyć, skorygować?
    Czy zobaczę to na zębatce od wału ?

    Oczywiście wał zablokowałem chałupniczo bo nie mam dedykowanego narzędzia (klucz na zębatce wału i zawinięty folią strech żeby się nie ruszył 🙂 - zrobię zdjęcie i podeślę.

20210101-132823.jpg

20210102-101155.jpg

20210102-103900.jpg

20210102-110401.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dół Ci się nie przestawi, bo tam jest za ciasno na przeskok.

Pilnuj tylko zeby wał był na znaku i to tyle...

Górę masz oznaczoną wiec powinno pójść gładko 🙂

Łańcuch może wisieć dopóki go napinacz nie napnie.

Nie baw się w żaden 5ty ząbek tylko wyzeruj go, przykręć do bloku silnika i na koniec idzie środkowa śruba ze sprężyną - ona sobie ustawi ząbek który ma być 🙂

Po przekreceniu wałem jeszcze usłyszysz kilka kliknięc...

5Nm trochę mało. Za wielkiego znaczenia to nie ma, oby się tylko nie odkręciło 🙂

Ja dałbym te 10-12Nm.

Jak już wszystko złożone to jeszcze raz sprawdzasz znaki czy wszystko gra, następnie robisz delikatnie z wyczuciem 2 obroty wałem i jeszcze raz sprawdzasz czy wszystkie 3 znaki sie zgadzają.

Jak któryś wałek pomylony o ząbek to demontujesz napinacz i przestawiasz dany wałek o ten zabek.

Ps. Pamietaj zeby wałki i mostki porządnie zlać olejem i zeby je stopniowo i równomiernie przykrecać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Pytanie do reszty forumowiczów: 

Cytat
  • 2. Napinacz rozrządu - w książce Haynes jest napisane że napinacz ustawić na 5 ząbek a śruby przykręcające napinacz mam dokręcić z siłą 11 Nm tylko nie mogę znaleźć siły dokręcenia środkowej śruby - jakie powinno być? jest tylko wymienione dla modelu G i H 5,4 Nm.
  • 3. Co myślicie o kolorze świecy ? mieszanka ok? FILTR POWIETRZA K&N, tłumik przelotowy z db kilerem. 

Rozumiem, że najpierw wkręcam napinacz dopiero później skręcam pokrywę wałków? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...

Proszę o pomoc użytkowników forum. 

Złożyłem rozrząd w zeszłym tygodniu (wcześniej nie było kiedy). 

Płytki zaworowe podmienione zgodnie z rozpiską (wałki przesmarowane olejem):

185931926-504158440767041-33274004414358

Znak 1.4 T na kole równo z wycięciem bloku silnika wałki ustawione z blokiem silnika - 30 pinów pomiędzy wałkami. 

napinacz zresetowany, założony ponownie. kilka razy przekręcone ręcznie wałem aby napiął się napinacz. Brak oporów przy obracaniu ręcznie wałem. Po przekręceniu wałem tak to wygląda: 

20210510-182943.jpg

20210510-183044.jpg

Niestety po złożeniu i próbie odpalania najpierw zalał się paliwem po czym odpalił na wolnych obrotach i po chwili go zgasiłem bo takie stuki dobiegają z góry silnika 😕

 

Bardzo proszę o pomoc - co  jest grane?  

jeśli trzeba zrobię dodatkowe zdjęcia. 

Edytowane przez dam_1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo łańcuch masz mega rozciągnięty albo walnełeś się o ząbek. Bo znaki nie grają i koła wałków rozrządu się spóźniają... nawet napisy IN i EX na kołach masz po skosie. To drugie koło choć z daleka widac, ale coś mi się zdaje że znowu o ząb do przodu...

Edytowane przez MłodyWilk22
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim rozebrałem rozrząd krzywki były tak ustawione : 

20210102-095516.jpg

Zdjęcia wałków przed PIERWSZĄ rozbiórką i zaraz po ściągnięciu mostku z wałków:
20210102-101211.jpg

20210102-110405.jpg

20210102-110406.jpg

Wczoraj ściągnąłem górę. Wał ze znakiem 1.4T ustawiony równo z wycięciem bloku silnika. 
Zakładam najpierw wałek wydechowy, napinam łańcuch zanim go nałożę, następnie wałek ssący i równomiernie skręcam mostek. 30 pinów pomiędzy wałkami.

Efekty poniżej

1. Pierwsze ustawienie wałków z przestawienie o ząb: 

20210517-052115.jpg

20210517-052214.jpg

2. Drugie ustawienie wałków:

20210517-060754.jpg

20210517-060819.jpg


Ja uważam że drugie ustawienie jest prawidłowe i jeśli cofnąłbym oba wałki o ząb to znów znaki nie były by liniowo.  Jak myślicie?

 

Według książki tak to powinno wyglądać 

 

20210508-093917.jpg

 

Link do książki -> https://www.manualslib.com/manual/734740/Kawasaki-Ninja-Zx-6r.html?page=114#manual  
Strony 111 - 113.

Edytowane przez dam_1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Cześć, trochę mnie tu nie było ale chciałbym podzielić się informacjami co z maszyną.

Motocykl 08/2021r trafił do serwisu w Gdańsku MotoAkces.
Według serwisu uszkodzona panewka na 4 korbowodzie bądź uszkodzony wał .... zaśpiewali 1500 zł za rozłożenie silnika więc sobie podarowałem.
Według nich rozrząd dobrze ustawiony, luzy zaworowe nie zmieniają się po obróceniu wałem. Dodatkowo spuścili olej ale brak opiłków... Podmienili panewkę na pierwszym koebowodzie bo mieli dostęp od kosza sprzęgłowego ale dalej stuka... Według mnie serwis nie wiedział co jest grane i miałem rację, za to dołożyli mi dodatkową robotę ale o tym poniżej.

Jako, że od zeszłego roku mało było czasu to nie było kiedy pogrzebać w maszynie więc odpuściłem poprzedni sezon.
Ten również w większości mi przeleciał ale w końcu się zabrałem. 

Jako, że stukanie było a rozrząd według mnie był dobrze ustawiony, wkurzyłem się i ściągnąłem głowicę a o to co w niej znalazłem:

received-339019531669339.jpg

received-977421232828149.jpg

Do ściągnięcia głowicy skłonił mnie wygląd jednego z tłoków z kamery endoskopowej: 

2022-01-30-18-13-58-27.jpg


Reasumując podczas wyciągania świec na samym początku coś musiało mi wpaść do środka (jak to możliwe i co to jest nie mam pojęcia...). Właśnie to coś powodowało stukanie motocykla. Wcześniejsze moje spostrzeżenie i niepokój związany z kontrolnym kręceniem wału po skręceniu wałków był słuszny bo właśnie wtedy podczas kontrolnego kręcenia coś stawiło opór i później już dalej kręciłem wałem (zapewne wtedy ten kawałek metalu zablokował tłok...)  Na moje szczęście zawory nie oberwały ani nie było rys na gładzi cylindra. 
Na razie jestem po odpaleniu motocykla i chodzi jak trzeba. Będę na dniach sprawdzał ciśnienie w cylindrach. 

Teraz co do serwisu motocyklowego z Gdańska to mogę ich opisać jako bandę głupków. Powiedzieli, że na 1 korbie wstawili najgrubszą panewkę (najgrubsza kolor czarny) a okazuje się, że wstawili najcieńszą (różową) bez zmierzenia luzu.
Niestety kierowali się stereotypami bo w kawasaki lubią padać panewki.... :

20220624-121043.jpg

Jako, że głowicy już nie było ściągnąłem miskę olejową i wyciągnąłem całą korbę z tłokiem (to była dobra decyzja). Zrobiłem pomiar plasteliną luzu na panewce platiguage najpierw tej co serwis zainstalował (różowej) ale luz był na granicy.
Następnie wstawiłem panewkę, która powinna być na miejscu (brązową) i wtedy po pomiarze luz był po środku i tak zostawiłem. Dodatkowo wymieniłem dwie śruby od stopy korbowodu i nakrętki na nowe zgodnie z tym co pisze manual w Kawie (śruby są rozciągliwe). Wszystko skręciłem zgodnie z manualem 15nm + 160' stopni. W miedzy czasie wyczyściłem smok, złożyłem wszystko do kupy i odpaliłem. Motocykl zapalił od strzała i na razie gra. Nie jeździłem jeszcze ale dałem mu pochodzić na wolnych obrotach aby olej dobrze się rozprowadził.

Podsumowując problem został rozwiązany.
Dziękuję za zainteresowanie postem.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...