Skocz do zawartości

Sewencyjna instalacja gazowa w motocyklu gaźnikowym Honda GL1200


Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Od jakiegoś czasu pracuję nad tym by zagazować moją Hondę GL1200 Goldwing z 1984r. Rzecz w tym że motocykl jest wyposażony w 4 gaźniki a instalacja gazowa to wtrysk sekwencyjny marki Alex Optima Pico.  W układzie zastosowano parownik Magic Jet i wtryskiwacze Barracuda. By wytworzyć sygnał czasu wtrysku gazu użyłem multiwibratora astabilnego na układzie CMOS CD4047 w połączeniu z czujnikiem tps wykonanym ze zwykłego potencjometru. Prace wciąż trwają, ale dziś przejechałem pierwsze kilometry gazie LPG. Poniżej krótki film z pracy motocykla na LPG.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po czym masz korekty na kompie gazowym? bo rozumiem sygnał tylko w funkcji obrotów i otwarcia przepustnicy?

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dawki gazu ustawione są na sztywno, poza mapą w funkcji obrotów i otwarcia przepustnicy nie ma wprowadzonych dodatkowych korekt. Jeszcze nie mam podłączonego podciśnienia, zastanawiam się jak wpłynie na pracę LPG pulsacja podciśnienia z jednego cylindra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może to głupie pytanie ale dlaczego uparłeś się żeby go gaźnikowca zakładać sekwencje jeśli nie bardzo masz ją czym sterować ??

Nie lepiej było jeśli już koniecznie chciałeś gaz w moto zamontować coś dedykowanego pod gaźnik ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiler - to ma swoje wady. U mnie w st1100 przy czterech mikserach były czasem problemy, no i mikserami ograniczasz przepływ.

@Stefan - u Ciebie pracuje to w trybie sekwencyjnym? tzn. dla każdego cylindra wtrysk jest indywidualnie? czy leci w trybie "wszystkie na raz"?

kurcze bez korekt po lambdzie, temperaturach (cieczy, lpg), ciśnienia w kolektorze to ma prawo dobrze chodzić?

 

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montaż typowej instalacji gaznikowej oznaczałby konieczność wykonania większej ilości dziur w motocyklu, musiałbym wykonać otwory w filtrze powietrza pod węże od gazu i zdemontować siatki na gaźnikach albo również wykonać w nich otwory. Instalacja na wtrysku powoduje mniej zniszczeń w motocyklu. W tym konkretnym przypadku gaz jest podany przez otwory do synchronizacji gaźników. Czy korekty są niezbędne? A jak ma podawane paliwo przez gaźniki to ma jakieś korekty wprowadzane, czy tyle ile gaźniki dają to tyle bierze? No i zrobiłem to nie dlatego bo jest to łatwe, ale dlatego że jest to trudne do wykonania i chyba nikt wcześniej tego nie próbował. Gaz jest podany jednocześnie, więc pracuje jako wtrysk jednoczesny. Wprawdzie mam przygotowane urządzenie do pracy jako polsekwencja, ale miałem problem z ustawieniem równych czasów  dla dwóch sygnałów sterujących.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Stefan Kowalski napisał:

Montaż typowej instalacji gaznikowej oznaczałby konieczność wykonania większej ilości dziur w motocyklu, musiałbym wykonać otwory w filtrze powietrza pod węże od gazu i zdemontować siatki na gaźnikach albo również wykonać w nich otwory. Instalacja na wtrysku powoduje mniej zniszczeń w motocyklu. W tym konkretnym przypadku gaz jest podany przez otwory do synchronizacji gaźników. Czy korekty są niezbędne? A jak ma podawane paliwo przez gaźniki to ma jakieś korekty wprowadzane, czy tyle ile gaźniki dają to tyle bierze? No i zrobiłem to nie dlatego bo jest to łatwe, ale dlatego że jest to trudne do wykonania i chyba nikt wcześniej tego nie próbował. Gaz jest podany jednocześnie, więc pracuje jako wtrysk jednoczesny. Wprawdzie mam przygotowane urządzenie do pracy jako polsekwencja, ale miałem problem z ustawieniem równych czasów  dla dwóch sygnałów sterujących.

 

w większości japonii masz gaźniki podciśnieniowe - więc nie tylko przepustnica na lince ale również przepustnica na membranie. w zależności od obciążenia jednak mieszanka się zmienia. w Twoim rozwiązaniu nie. czasem jest np. pompka przyspieszenia/zrywu gdzie przy nagłym otwarciu masz podane więcej paliwa. w Twoim rozwiązaniu tego nie ma. wbrew pozorom gaźnik to nie takie wcale proste rozwiązanie.

piszesz, że nikt nie próbował - a jednak tak 😛

życzę powodzenia przy próbach i oczekuję relacji z zapewne kolejnych modyfikacji/udoskonaleń 😉

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

@Stefan Kowalski - mam jeszcze pytanko

nie jestem elektronikiem także proszę o wytłumaczenie jak krowie na rowie 🙂

chodzi o generator sygnału wtrysku na komp. gazowy czyli o to co nazwałeś multiwibratorem

- sygnał na układ idzie z cewki zapłonowej czy z czujnika położenia wału?

- sygnał z multiwibratora (czas trwania sygnału) zależy od czujnika położenia przepustnicy (położenia potencjometru) oraz prędkości obrotowej (częstotliwości sygnału z cewki/czujnika położenia wału)?

- czas trwania sygnału na wyjściu z multiwibratora w zależności od powyższych jakoś programujesz?

 

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sygnał jest pobierany z czujnika wału. Jest on sygnałem wyzwalającym impuls wtrysku o czasie trwania zależnym w uproszczeniu od iloczynu rezystancji czujnika TPS i pojemności kondensatora pracującego w układzie multiwibratora. Jest to układ analogowy i czas wtrysku programuje się dobierając rezystancję potencjometru TPS i pojemność kondensatora. W powyższym przypadku jest to 500 kom i 100 nF.

 

 

Edytowane przez Stefan Kowalski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli nie programujesz długości sygnału tylko regulujesz go za pomocą potencjometru?  w zasadzie czas sygnału nie zmienia się w funkcji obrotów a tylko otwarcia przepustnicy?

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czas musi zależeć od otwarcia przepustnicy. Jeśli gwałtownie odkręcimy przepustnice to dajemy dużo powietrza i dużo paliwa ( czas zależny od otwarcia przepustnicy), a dopiero silnik wkręca się na obroty. Natomiast wraz ze wzrostem obrotów wzrasta zagęszczenie impulsów. Ma to swoje granice i nie stosuje się czasów dłuższych niż 20-25 ms ponieważ na wysokich obrotach następuje zapętlenie wtrysku, czyli nie ma już przerw między impulsami.

Sygnały o których mówimy można podejrzeć tu

Na powyższym filmie nie jest jeszcze zamocowany TPS, to były początki prób, więc nie ma korelacji między pozycja TPS a otwarciem przepustnicy.

Edytowane przez Stefan Kowalski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie pisałem, że nie ma zależeć od otwarcia przepustnicy 😉 pytałem czy u Ciebie zależy TYLKO od otwarcia przepustnicy czy również chociaż od obrotów?

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...