Jump to content
Technick

Przeciwpochylenie podczas pokonywania zakrętów

Recommended Posts

18 minut temu, Technick napisał:

To była moja interpretacja wypowiedzi na blogu, w której instruktor sugeruje, że właśnie przez te różnice przeciwpochył powinien być stosowany w trakcie zwykłej jazdy jak na załączonym przez Ciebie fragmencie, bo "nie jest to jazda torowa". Stosowanie przeciwpochyłu to chyba nienajlepsze rozwiązanie na takich drogach i przy takich prędkościach a właśnie to on sugeruje. Tak jak mówisz, albo ciało razem z motocyklem, albo dodatkowe pochylanie klatki piersiowej do wewnątrz zakrętu (tak?). Nie mówię tu o schodzeniu na kolano bo tak po drogach publicznych raczej nie zamierzam jeździć.

Przeciwpochył do manewrów parkingowych, jazdy w korku, gymkhany, nagłego omijania przeszkody a cała reszta to ciało razem z motocyklem albo z dodatkowym pochylaniem klatki piersiowej w kierunku zakrętu, zsuwanie dupy i schodzenie na kolano na torze. Czy takie uproszczenie i podział są wystarczające dla początkującego ridera, który chce jeździć po mieście i po krętych, pozamiejskich drogach?

Zdecydowanie

  • Thanks 1

Damian85: ,,Łapy mają być luźne i mają sobie "dyndać", tj. wisieć jak flaki.”

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Technick napisał:

Niestety według instruktora najwidoczniej jest to wiedza już przestarzała i nieaktualna a znajduje poparcie wśród wielu użytkowników tylko na podstawie legendy Keitha Code'a.

Biblia zakrętów to rzeczywiście stary produkt (sam materiał), jednak Keith Code do dzisiaj prowadzi swoją szkołę jazdy, tj. California Superbike School - która ze Stanów dotarła nawet do Polski. I do dzisiaj uczą tam, że masz się pochylać wraz z motocyklem, a nawet i bardziej (w późniejszych programach). ; )

Tam masz jakiegoś "Instruktora Adama", który jest całkowicie anonimowy. To, ze w ogóle prowadzimy tutaj rozmowę o takich bzdetach, to tylko niepotrzebne dawanie mu uwagi. Dostał więcej uwagi, niż na to zasługuje. 😄

Podejrzewam, że jego życie kończy się na placu + ewentualnie błąkanie się po jakimś mieście, więc dlatego tak promuje ten "przeciwpochył" - bo to mu wystarcza do życia. Jednakże... szerzy ciemnotę.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie, to tak dla wyjaśnienia nie wdając się w bezsensowne dyskusje (które i tak pewnie będą).

1. Fakt napisałem w komentarzach takie a nie inne procenty biorąc pod uwagę w jaki sposób początkujący motocykliści się poruszają (królowie prostej, a wszelkie zakręty / skrzyżowania prędkością pchania motocykla)  - może nie do końca tam opisałem o jakie sytuacje chodzi - ale sądziłem, że z reszty informacji można się domyśleć - widzę, że nie 🙂 więc tutaj 'mea culpa'

W innych komentarzach wspomniałem jednak, że to umowne procenty i mogą się zmienić w zależności od stylu jeżdżenia zupełnie na drugą stronę - co przy już większym doświadczeniu nie będzie problemem.

Oczywiście jak to u Was, wszystko wyrwane z kontekstu.

2. Wspomniałem tylko o tych siłach, a nie innych z prozaicznego powodu, dla ułatwienia zrozumienia zagadnienia na potrzeby ćwiczeń dla młodych/przyszłych motocyklistów. Nie oznacza to, że innych nie znam jak to sobie założyliście.

Odnośnie sił jakie działają na motocykl nawet tutaj na forum wiele osób już się kłóciło, które ważniejsze, kiedy jakie działają itp itd, nie widzę sensu wypisywania wszystkich aby ktoś początkujący nie był w stanie przez to przebrnąć.

3. Napisałem, że w zależności od sił wychylasz się tak czy inaczej. Jeżeli wytwarzasz wystarczające siły w 100% sytuacji to masz 100% wychylania się razem z motocyklem. Czego z tego nie rozumiecie ?

 

Obydwie techniki musimy znać i stosować w zależności od potrzeby.
Domyślacie się już, że wszystko zależy od... siły odśrodkowej.
Zasada brzmi dosyć prosto:
 

Jeżeli mamy odpowiednią siłę odśrodkową (dobrze dopasowaną prędkość do promienia zakrętu) możemy wychylić się w tą stronę co motocykl. Jeżeli NIE - wychylamy się przeciwnie.

Jeżeli Nie czyli kiedy jej nie ma bądź jest za mała.

Zasada jest ogólna i nie wydaje mi się, że jest w sprzeczności z tym co sami piszecie/głosicie.

4. Dla większości osób, co tutaj też ładnie pokazaliście, każde skręcanie = zakręt po torze. Nikt nie bierze pod uwagę skręcania 90 stopni na małym skrzyżowaniu, skręcania podczas ruszania, zawracania, wolnej jazdy na zakręcie za jakimś pojazdem, szybkie omijanie przeszkody itd, a wg mnie warto wspominać też inne sytuacje niż tor czy ładne puste drogi.

Co do wspomnianego przykładu przy prędkości autostradowej. Sami sprawdźcie jak to działa. Moim zdaniem to nie jest tak, że tylko jak turlamy się motocyklem możemy wykorzystać tą technikę.

5. Najpierw krytykujecie, że niby nigdy tak się nie jeździ, a potem sami podsyłacie przykłady / filmiki w jakich sytuacjach to działa - więc temat chyba nie jest tak do końca bezsensowny - może co najwyżej wymaga lekkiego przeredagowania aby nie było takich wątpliwości (poprzez np moje skróty myślowe).


Instruktor nauki jazdy A,B - Poznań

http://szkola-motocyklowa.blogspot.com/

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@adam_tomasz, fajnie że się postanowiłeś odezwać, może wyjaśnimy sobie tutaj pewne rzeczy i wprowadzimy poprawki do Twojego artykułu, bo jest tam sporo dziwnych rzeczy.

Przykładowo to:

Jeżeli nie wierzysz w opcję aby wychylać się przeciwnie do motocykla proponuję prosty test.
Usiądź na motocyklu, postaw obie nogi na ziemi a następnie wychyl się lekko w prawą stronę, tak aby utrzymywać równowagę, ale postaraj się nie przewrócić 😉
Co się stało z Twoim motocyklem kiedy się tak wychyliłeś ? Motocykl wychylił się w drugą stronę !
To nie przypadek. Motocykl można powiedzieć, że też nie chce się przewrócić dlatego jeżeli widzi, że wychylasz się w prawo, a nie ma siły odśrodkowej (stojąc w miejscu nigdy jej nie będzie) motocykl wychyla się w drugą stronę aby zachować równowagę czyli abyście się razem nie przewrócili.

Masz tam nawet zdjęcia + filmik na YouTube, jak się "przechylasz" na boki, a motocykl stojąc na ziemi przechyla się w drugą stronę.
Jednak czy nie zauważyłeś, że motocykl tego sam nie robi, tylko Ty to robisz? 😄

Edited by Damian85

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minutes ago, adam_tomasz said:
Jeżeli mamy odpowiednią siłę odśrodkową (dobrze dopasowaną prędkość do promienia zakrętu) możemy wychylić się w tą stronę co motocykl. Jeżeli NIE - wychylamy się przeciwnie.

Jeżeli Nie czyli kiedy jej nie ma bądź jest za mała.

Zasada jest ogólna i nie wydaje mi się, że jest w sprzeczności z tym co sami piszecie/głosicie.

Nie jest w sprzeczności. Problem pojawia się w momencie kiedy sugerujesz, że w 70-90% przypadków ta siła będzie za mała co wymusza używanie przeciwpochylenia niemal w każdej sytuacji.

 

43 minutes ago, adam_tomasz said:

Nikt nie bierze pod uwagę skręcania 90 stopni na małym skrzyżowaniu, skręcania podczas ruszania, zawracania, wolnej jazdy na zakręcie za jakimś pojazdem, szybkie omijanie przeszkody itd, a wg mnie warto wspominać też inne sytuacje niż tor czy ładne puste drogi.

Wyraźnie i kilkukrotnie zaznaczono tutaj, że przeciwpochylenie powinno być stosowane w takich przypadkach. 

Quote

Do gymkhany - też, do omijania na drodze - słuszna uwaga również, ale i do innych manewrów a moim zdaniem i zakrętów

Dyskusja dotyczy właśnie pozycji ciała w tych zakrętach. Nie manewrów, które przedstawiłeś wcześniej. Dalej twierdzisz, że w zakrętach powinno być stosowane przeciwpochylenie co nie jest prawidłowym podejściem.

Również cieszę się, że dołączyłeś do dyskusji.

Share this post


Link to post
Share on other sites




Predkosci jednosladu dziela sie na dwa rodzaje
1. Quasi stabilna - gdzie kola nie wytworzyly jeszcze sily zyroskopowej, w zaleznosci od motocykla moze byc miedzy 25 - a 35 km/h (i te tez nie ejst powiedziane, ze bedzie. 
2. stabilna ( przykald sciagasz rece z kierownicy a jednoslad jedzie prosto, wlasnie dzieki sile zyroskopowej kol.


Nie napiszę że wiedziałem że tak będzie ;)
Napiszę że nie jestem instruktorem jazdy i nikogo nie mam zamiaru szkolić, ale jak czytam co fachowcy piszą, to mnie dreszcze nie powiem gdzie przechodzą...

To teraz małe sprostowanie, nie ma siły żyroskopowej, jest efekt żyroskopowy. Efekt żyroskopowy ma wpływ na stabilność jednośladu w ruchu ale nie zapewnia tej stabilności.
To że jednoślad jedzie sam w miarę prosto wynika głównie z geometrii przedniego zawieszenia i rozkładu masy pojazdu. Przednie koło się przewraca pierwsze i podjeżdża pod oś pojazdu (środek ciężkości) i przekracza ja, i zaczyna się przewracać w drugą stronę i tak w koło Macieju.
Bike_weaving.gif
Teraz efekt żyroskopowy, ten w uproszczeniu głównie przeszkadza, dlatego wszyscy chcą żeby masa wirująca na przednim kole była jak najmniejsza. Wtedy można stosować ostrzejsze kąty główki ramy i nie tracić stabilności.

--
Ups, się czy to wysłało?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

A j jeszcze  dodam, ze na rowerze tez uzywamy “przeciwskret” mimo, ze predkosci sa mozna powiedziec bardzo niskie ...


Damian85: ,,Łapy mają być luźne i mają sobie "dyndać", tj. wisieć jak flaki.”

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minut temu, Croowab napisał:

A j jeszcze  dodam, ze na rowerze tez uzywamy “przeciwskret” mimo, ze predkosci sa mozna powiedziec bardzo niskie ...

Nawet wykonujac nawrót można go zainicjować przecowskretem, aby od razu moto się mocno pochyliło.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, Croowab napisał:

Nie zrozumieles.

 

 

Jutro jestes zaskarzony o wstawianie nie swojej tworczosci artystycznej !  🤣

 

Tanio nie bedzie ! 🤣

Monter jedzie jak by mu ktos kij od szczotki do kombiaka wsadzil , ale potrafi !

 

5 godzin temu, kakmar napisał:

..... ale jak czytam co fachowcy piszą, to mnie dreszcze nie powiem gdzie przechodzą...

 

No ale dlaczego masz miec lepiej niz ja ?  🤣

 

3 godziny temu, Damian85 napisał:

Nawet wykonujac nawrót można go zainicjować przecowskretem, aby od razu moto się mocno pochyliło.

 

Nie jest potrzebne, ale kto biednemu..... 🤣

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, ks-rider napisał:

Nie jest potrzebne, ale kto biednemu..... 🤣

A powiem Ci, że jak zawracasz na tych wąskich serwisowych drogach przy trasach, to się przydaje jak chcesz zrobić nawrót na jeden raz. 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, ks-rider napisał:

 

 

Nie jest potrzebne, ale kto biednemu..... 🤣

 

:)

Czyli na rowerze nie uzywa sie “przeciwskretu”???


Damian85: ,,Łapy mają być luźne i mają sobie "dyndać", tj. wisieć jak flaki.”

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minut temu, Croowab napisał:

Czyli na rowerze nie uzywa sie “przeciwskretu”???

Ja w zasadzie nie używam. Jak chcę skręcić balansuje ciałem. Szybkie pochylenie ciała na jedną stronę i rower sam skręca. Przeciwskręt działa gorzej niż w motocyklu.


Audi Sport

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, Tommo napisał:

Ja w zasadzie nie używam. Jak chcę skręcić balansuje ciałem. Szybkie pochylenie ciała na jedną stronę i rower sam skręca. Przeciwskręt działa gorzej niż w motocyklu.

To powiedz mi... 

jedziesz w lewo, jestes pochylony do srodka zakretu i chcesz wyprostowac albo skrecic w prawo.. robisz to z przeciwskretem czy przechylasz cialo z lewa na prawa??


Damian85: ,,Łapy mają być luźne i mają sobie "dyndać", tj. wisieć jak flaki.”

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuty temu, Croowab napisał:

To powiedz mi... 

jedziesz w lewo, jestes pochylony do srodka zakretu i chcesz wyprostowac albo skrecic w prawo.. robisz to z przeciwskretem czy przechylasz cialo z lewa na prawa??

Skrecam kierownicę w prawo😉

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Croowab napisał:

To powiedz mi... 

jedziesz w lewo, jestes pochylony do srodka zakretu i chcesz wyprostowac albo skrecic w prawo.. robisz to z przeciwskretem czy przechylasz cialo z lewa na prawa??

Nie, pochylam się żeby wymusić, zainicjować skręt. Jak już jestem w łuku, ciało wraca do punktu wyjściowego czyli centralnie. Chcę wyjść z zakrętu, przechylam się w drugą stronę, lekki przeciwskręt i rower staje do pionu lub skręca w drugą stronę, jeśli tego oczekuję.


Audi Sport

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...