Jump to content
stempel

łańcuch sprzęgłowy - struna

Recommended Posts

Witam,

no i kolejny kwiatek mi wyskoczył...

Przy starym łańcuchu zakres napinacza skończył się więc przy serwisie postanowiłem go wymienić. Zamówiłem nowy -  82 ogniwa, Japan, Tsubaki. Przymierzyłem stary do nowego, różnica wyniosła ok pół ogniwa. Pomyślałem sobie, że to ta różnica która wynika ze zużycia starego i zarazem jest wystarczająca do zniwelowania luzu i powrotu do nominalnego naciągu. i na tym si e skończyło. Dzisiaj przy zakładaniu ledwo ledwo nasunąłem zębatkę zdawczą i kosz sprzęgłowy z nowym łańcuchem. Dla zobrazowania problemu z założenie powiem tylko, że musiałem użyć młotka gumowego żeby wszystko weszło. Łańcuch już teraz naciągnięty jest jak struna czyli do tego stopnia, że nie da się nakręcić śruby na wał. Moim zdaniem taki naciąg łańcucha nie jest takim jaki powinien być powinien. Jak to tak zmontuje (zakładając, że jakimś cudem uda mi się zakręcić śrubę) to łożyska wału tudzież ośki skrzyni rozsypią mi się po pierwszych kilometrach....

Powiedzcie mi proszę, co jest nie halo.... powinienem też w parze z łańcuchem wymienić zębatki (kosz sprzęgłowy i zdawcza) czy może łańcuch TEJ firmy ma to do siebie, że nie pyka?? Miał już ktoś podobny przypadek??

Proszę o jakąkolwiek wskazówkę..

Pozdro, srtempel

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W młynku do kawy ten łańcuch wymieniałeś? Czy  mam powróżyć z fusów w czym?

Wpisz wszystkie dane motocykla allbo temat idzie do kosza.


lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Celowo nie podawałem danych motocykla. Problem dotyczy łancucha ale ci bardziej spostrzegawczy dojrzą w tagach, że chodzi o EVO. Co wiecej mam napisać? Że skrzynia "piątka"??  Łańcuch ma 82 ogniwa i pracuje pomiędzy silnikiem a skrzynią. Odległość pomiędzy ośkami skrzyni i silnika jest stała bowiem oba te elementy połączone są korpusem. Sprzęgło mokre. Więc gdy napiszę, że to składak to od kolejnego postu temat zejdzie na dyskusje wlasnie o tym, że " aaa, bo to skladak, aaaa, bo jest na korpusie STD,  aaaaa, bo koloru czarnego " itd...

Ale żeby było okej przeredaguję pytanie..

Czy możliwe jest, że łańcuch sprzęgłowy 82 ogniwa typ 1966-1983 Shovelhead, 1984-1999 Evo, 1999-2006 Twin Cam (oprócz modeli FLT, FXR, Sportster, 2006 DYNA) firmy Tsubaki był krótszy od łańcucha tego samego typu innego producenta?

Jaki luz normalnie jest na nowym łańcuchu (oczywiście przed założeniem slizgu) i dlaczego u mnie wyszła "struna" ??

Na czym polega różnica w łańcuchu dla modeli FLX, FXR, Sportster i DYNA ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Logiczne jest, że nie założę łańcucha z 76 czy 88 czy 94 ogniwami tam gdzie są 82. Zdjąłem 82 i kupiłem 82. Pytanie brzmi, dlaczego  ten nowy nie chce wejść ??

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gdzie kupiłeś ten nowy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może właśnie że to skladak i tu kryje się odpowiedz? Może ktoś kiedys zalozyl rozciagniety?oze powinien być inny, dluzszy i napinacz reguluje napiecie? Wrzuc zdjecie może będzie latwiej cos poradzic? Napisz do FISA on jest specem od hd

Wysłane z mojego EVA-L09 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
5 godzin temu, lech N napisał:

Gdzie kupiłeś ten nowy?

http://malyhd.pl/zebatki-pulleye-lancuchy/1626-lancuch-sprzeglowy-82-ogn-su-062.html

 

>> Jonaszko -zaraz porobie foty i wrzucę. Co do innego rozmiaru to temat odpada. Kolejny w rozmiarówce to 86 ogniw. Skoro róznica pół ogniwka miedzy starym a nowym przekłada sie na to, że koczy sie zakres regulacji albo nie wchodzi wcale to jak do tego miała by się róznica 4 ogniwek 😁😁

IMG_20190622_125304 (Kopiowanie).jpg

IMG_20190622_135729 (Kopiowanie).jpg

IMG_20190622_153747 (Kopiowanie).jpg

IMG_20190622_155253 (Kopiowanie).jpg

IMG_20190622_155319 (Kopiowanie).jpg

Edited by stempel
zdjecia

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, stempel napisał:

Celowo nie podawałem danych motocykla. Problem dotyczy łancucha ale ci bardziej spostrzegawczy dojrzą w tagach, że chodzi o EVO.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Takie mamy zasady, że wpisujemy wszystkie dane motocykla aby pomagający mieli łatwiej...jaśniej nie potrafię.


lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

silnik 1340 EVO,  (inni powiedzą ze nie EVO bo na bloku STD...) , skrzynia pieciobiegowa, kiedys była 4 z kopniakiem. , rama oryginalna ale nie wiem z jakiego modelu, bak, namiastki błotników. Dwa koła. 😁 Tyla. Model "SAM". Gdyby był oryginalny to nie szukałbym pomocy. Z serwisówką w ręku lub YT każdy bardziej rozgarnięty wymieniacz (nie mylić z mechanikami) zamówiłby część po modelu/numerze ramy i by łańcuch bez problemu wymienił. Niestety zdarza się z jakiś powodów, że jesteśmy posiadaczami motocykli które mają bardziej lub mniej namieszane w budowie ale dalej wciąż jeżdżą. Dlatego pytanie kieruję do Tych paru osób z tego forum którzy jeszcze mają jakieś pojęcie o mechanice, mają wieksze doświadczenie w naprawie wydumek. Liczę na to, że trafie własnie na osobę która spotkałą sie z podobnym problemem i może odpowiedzieć lub nakierować w tyym konkretnytm temacie. Więc proszę, darujcie sobie uszczypliwe komentarze.

Dla mnie sprawa nie jest prosta i model, kolor czy uj wie co jeszcze nie rozwiąże problemu dlaczego jeden łańcuch z 82 ogniwkami ma taaaak duży luz a inny nie wchodzi wcale. Przecież odległości pomiędzy osiami sie nie zmieniają. Próbuję ustalić co w tym składaku jest nie tak. Nachodzi mi na myśl jeszcze jedna rzecz.. Mianowicie zebatka zdawcza. Moja ma 25 zębów. już znalazłem, że są inne 24,23,22 zębne. Zastanawiam się tylko czy luz na łańcuchu jaki uzyskam po wymianie zębatki nie będzie większy niż ten co mam teraz pomiędzy starym a nowym łańcuchem...

Proszę o merytoryczną dyskusję. Nabijaczom postów z góry dziekuję

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolego, no za krótki masz ten łańcuch z tego co widać 😉 i ten napinacz też chyba a do góry nogami masz przykręcony...zerknij w moim temacie tam jest fotka jak to powinno wyglądać (chyba) pozdro Kazik 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kazik1340 nie patrz na napinacz 😀. Specjalnie go tak podnioslem, zeby mi nie haczyl o lancuch przy przymiarkach.

Lancuch ewidentnie krotki. Tyle ze pol oczka dluzszy już jest za luzny, co na zdjeciach widac. A nie ma przeciez w sprzedazy lancucha 82 oczka ktotszy i troche dluzszy. 82 to 82. Stary rozciagniety bedzie dluzszy co z biegiem czasu koryguje sie napinaczem. Pytanie brzmi dlaczego nowy, nominalny 82 oczka nie wchodzi?? Wciaz mam podejrzenia ze jest cos nie halo z przednia zebatka. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noooo ok ale czemu nie wrzuciłeś zdjęć z tym napinaczem (ślizgiem)!? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Kazik1340 napisał:

Noooo ok ale czemu nie wrzuciłeś zdjęć z tym napinaczem (ślizgiem)!? 

Bo przy nowym lancuchu nie da sie go tam wcisnac😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kapa wewnętrzna sprzęgła nie jest oryginalna od EVO. Zobacz z drugiej strony moto czy niema jakichś dystansów pomiędzy skrzynią a blokiem silnika. Bo z tej strony nic nie widać, jedynie widzę różnicę w dźwigni zmiany biegów. Jeśli znajdę jakieś zdjęcie to wrzucę. Popatrzyłem jeszcze raz dokładnie, i masz namodzone - silnik i skrzynia biegów oraz kapa sprzęgła z innych/różnych modeli.Na Twoich zdjęciach widać wolną przestrzeń pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów.

Edited by lech N

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minut temu, stempel napisał:

Bo przy nowym lancuchu nie da sie go tam wcisnac😁

Czyli kupiłeś zły (za krótki) łańcuch 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lechu N, dzieki za odp. 

Tak, kazdy pies z innej budy jak to mówią i nic na to nie poradze. Chce sie jezdzic, trza robic. Sam wciaz mam problem z okresleniem ktory element z jakiego modelu jest. Reszte mam w miare poogarniana juz ale polakomilem sie na wymiane lancucha sprzegla przy okazji remontu i ugrzązłem.

Silnik i skrzynia sa odseparowane. Oba elementy leżą na oryginalnych otworach w ramie. Calkiem mozliwe, ze tylna kapa sprzegla jest od innego modelu. Calkiem mozliwe, ze kosz sprzeglowy jak i zebatka przednia tez są od dwóch roznych modeli. Moze powinienem wyjsc od tego, zeby zmierzyc jaka jest odleglosc od wałków i po tym szukac jaki set zebatka/łańcuch/kosz sprzeglowy powinien tam byc... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przejście na suche sprzęgło- pas zebaty,wydaje się jedynym mądrym rozwiazaniem. Ale to tylko moja opinia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podaj prosze ilości zębów na kole zdawczym silnika i na sprzęgle...


"Radość z jazdy zaczyna się tam, gdzie kończy się ekonomia''

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, FIS napisał:

Podaj prosze ilości zębów na kole zdawczym silnika i na sprzęgle...

Witaj FIS. 

25/37 i sądzę, że w tej 25 tkwi problem... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Witaj stempel...

 

No nie do końca...  jest to troche bardziej złożone.,,

Może na początek...

Tam jest offset załóżony pod szerokie koło tak na oko 3/4 lub 1cal, wiec pewnie ktoś pomodził też przełożenie wtórne.  Zacząbym od tego jakie jest przełozenie na kole i potem do tego dobierał przeołżenie pierwotne.

Jak to zdupisz to bedzie tak jak w starych EVO czyli bedzie wył - znaczy miał wyższe obroty niz potrzeba, jak w tych sprzetach z ostatnich postów po.... prawda....renowacji... chociażby... czy u tego co to ma jeszcze EVO z 1983 roku... że ponoć... 😉

A dopiero potem...

W Twoim przypadku sa dwie drogi.

Jedna to zejscie z 25 na 24 jak w strym OEMie, wg mnie ta droga jest chu*owa i druga - podniesienie przełożenia do nowego typu czyli zejscie do 36 zebów na sprzęgle.

Aby to uczynić potrzebujesz:

1. kosz sprzegłowy z okresu mniej wiecej 96 - 97

2. bendix na 10 zebów do rozrusznika kompletny

3. panewkę do kapy wewnetrznej (96- 06 ex dyna)

4. panewke do kapy zewnetrznej (96- 06 ex dyna)

5. tokarkę z tokarzem, kótry dorobi redukcje do tych panewek - 2 banalne tulejki ze stali lub aluminium.

Gotowe.

Opcja "ciut" droższa, ale sprzęcik lata bosko...

Mozna włozyć jeszcze 33T na przód pod solo (lub chudą babę, we dwoje), ale takie szczegóły to już po głębszych ustaleniach co jest na tyle oraz co i na ile jest dłubnięte w silniku...

No i trzeba też wziąć pod uwagę srednice zewnętrzną tego szerokiego koła, bo pewnie też jest inna...

 

P.S.

Aha i nie przejmuj sie za bardzo moderatorem, on sie dopiero uczy... coś próbując pomóc w temetach HD. 

Tak na marginesie - Łańcuch 82 ogniwa szedł do wszystkich HD BT od 1936 do 2006 roku. Za wyjątkiem FXR,  Turingów i Dynek wiec co zostaje jak masz EVO???

Taka ciekawostka na koniec...

Prosta sprawa do domysłu, ale... dla ułatwienia trawienia problemu... model podać wypadało...

I to tyle....

Miłej zabawy.

 

 

Edited by FIS

"Radość z jazdy zaczyna się tam, gdzie kończy się ekonomia''

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dzięki FIS-u za merytoryczny udział w temacie. Jak zawsze fachowo i profesjonalnie.

Lecę po kolei:

Faktycznie, offset jest założony. 25 mm czyli wychodzi na to, że calówka. Pierścień założony oczywiście jest pomiędzy blok silnika a wewnętrzny korpus sprzęgła. Przyjrzałem sie skrzyni, ta wydaje się leżeć na oryginalnym mocowaniu, w oryginalnych otworach. Ale skrzyni jak do tej pory nie zdejmowałem wiec głowy nie zastawie. Ale logicznie myśląc, offset bylby niepotrzebny gdyby skrzynia leżała w nominalnym położeniu..Hmm, muszę to sprawdzić.

Co do koła tylnego. Faktycznie jest dużo szersze od zwyczajnego. Szeroka stalowa felga z oponą 200tką na 16". Jednak widelec/wahacz nie jest poszerzany. Jest ciasno do tego stopnia, że łańcuch ma po ok 2mm luzu na stronę (pomiędzy wahaczem a oponą).

Zębatka przednia 24Z z odsadzeniem. Głębokość całkowita 22mm. Zębatka tylna 47Z z odsadzeniem. Gł cał ok 15mm. Wydaje się, że przełożenia są ok bo HaDek jest zrywny a i te 140 pare poleci. Raz sprawdzałem. Prędkość mnie nie rajcuje więc zazwyczaj latam  110-120. Powyżej plomby w zębach mi się luzują.. Ale oczywiście co do trafności przełożeń to jest to raczej subiektywna opinia bowiem nie mam pojęcia jak się lata innymi HaDecjami w tym przedziale wiekowym.

No i tym stwierdzeniem poruszyłem temat wieku mojej bestii 😉 . Nie wiem... To samo dotyczy się modelu (dlatego nie uwzględniłem tego w pierwszym poście). Odkąd posiadam moją HaDecję próbuję to ustalić. Przejrzałem już dziesiątki fiszek z różnymi modelami marki w rocznikach od 80 do 98 by dopasować je do różnych elementów podczas serwisu. Część udało mi się opisać ale z dużo wciąż jest dla mnie niewiadoma. Jak już wcześniej wspomniałem, moto zarejestrowane było jako SAM, wiesz co to oznacza. Każdy pies z innej budy. I tak: przedni widelec z zaciskami jednotłoczkowymi (dwie tarcze) pochodzi prwdp z modelu FXWG 81-83 Wide Glide. Golenie nie maja dolnych ślizgów jeszcze !! Rama nie wiem jaka jest. Nr nadane prze UDT. Bak dzielony od Shovla , skrzynia ?? No i silnik... no co tu powiedzieć... 1340, blok STD, pompa Rev Techa ale nie o podwyższonym ciśnieniu, Wał z korbowodami S&S, tłoki STD, portki S&S polerowane wewnątrz, gaźnik S&S short. Ale który rocznik tego wszystkiego.....????

A potem ja jak i Wy dziwicie się że zdejmuje stary łańcuch 82 oczka, zakładam nowy łańcuch 82 oczka i wyskakuje mi ZOONK. Albo moderator mnie jedzie bo nie napisałem modelu. A co mam kurna napisać??

Nawiazujać do moderatora (pewnie mi po tym bana przeokrutnego zasadzi) z miejsca podejrzewałem, że albo młody albo co gorsza ten typ co "ma zawsze racje bo on tu rządzi". Z tego co piszesz, na szczęście to ta pierwsza opcja. Niestety zdarzają się tacy co potrafią swoim działaniem zabić forum. Dla przykładu podam tylko forum Renault. Prawdziwa kopalnia wiedzy. Do czasu kiedy moderatorem został nazwijmy go Pan Miodek. Chyba jakiś niespełniony nauczyciel j.Polskiego. Gosciu z urzedu dawał bany za nieskładne zdania i o zgrozo za niewstawianie znaków interpunkcyjnych. Nie wspomnę o ortografii i polskich znakach diakrytycznych. Rozumiem, że jakieś reguły muszą panować ale na miłość Boską, nie każdy jest "miodkiem". Wyobraż sobie zajebistego mechanika pana Stefana który może nie jest krasomówcą ale za to jest najlepszym mechanikiem na kwadracie. Gosciu potrzebuje szybkiej informacji od ludzi bo mu coś tam nie pykło przy składaniu fabii. Osmarowanymi po łokcie łapami klepie w klawiature, klientka tupie bo już musi auto odebrać a tu mu taki Miodek z inerpunkcją wyjeżdża i bana sadzi... Ten moderator "Miodek" zabił tamto forum niestety.   _MONTER_ - proszę nie odbieraj tego personalnie,  ale wnioski wyciągnij.
 

Z drugiej strony, przyznam, że w pierwszym moim poście celowo nie pisałem informacji o tym,że moj motocykl to skladak. Z jedne podstawowej przyczyny. Żeby nie uciec od tematu na dywagacje o kolorze, blotnikach etc i przesiać posty od posiadaczy moturów od ludzi którzy zęby zjedli na hadecji i czują temat.

Stali bywalcy  forum wiedzą w czym rzecz.

Jak już pisałem wcześniej, nie jest trudno znając model i rocznik zamówić klamoty z katalogu a potem z YT wymienić je sobie krok po kroku. Wiedziałem, że niestety z moim problemem będzie "przeprawa" i brakiem opisu chciałem zaprosić do dialogu fachowców. Zainteresowani pomocą zawsze dopytają o szczegóy a reszta może czytać posty i chłonąć wiedzę płynącą z dyskusji. Czyż nie na tym polega dobre forum??

A wracając do meritum czyli nieszczesnego łańcucha sprzęgłowego. Kurna, nie wiem co zrobie. za dużo niewiadomych jeszcze. Najmniej inwazyjna i kosztowana byłąby wymiana przedniej zębatki na taką z jednym zębem mniej. Ale czy to siądzie? 

Kuwa, lece spac, za 4 godz do kolchozu wstaje. 

FIS- u , raz jeszcze dzięki za pomoc.

Pozdro dla całej reszty bandy na HaDecji i dla moderatora oczywiscie 🙂

Edited by stempel

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 godzin temu, FIS napisał:

Jak to zdupisz to bedzie tak jak w starych EVO czyli bedzie wył - znaczy miał wyższe obroty niz potrzeba, jak w tych sprzetach z ostatnich postów po.... prawda....renowacji... chociażby... czy u tego co to ma jeszcze EVO z 1983 roku... że ponoć... 😉

Mój EVO nie wyje, śmigam sobie 110-120 na spokojnie...😎 Tylko zaczęło coś stukać po stronie primary i zeżarł 150ml oleju po 1200km🙄 Bym założył nowy temat ale trochę mam stracha FISu!!

PS Może tak piwko na zgodę i zakopiemy topór wojenny?🍻

Stempel. Przepraszam że w Twoim temacie odpisałem FISowi. Pozdrowionka

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tylko dalej nie wiemy dlaczego tamten łańcuch był dobry a nowy już nie

Wysłane z mojego EVA-L09 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mysle ze ktos sprytnie zalozyl lekko podjechany, uzywany lancuch i dlatego pasowal.

Jesli chodzi o fachowcow, ktorzy sami robia i jezdza na tym co zrobia, to Fis jest takim wlasnie wiec warto go sluchac.

Napisal ci ze zmiana zebatki silnikowej na 24 zeby jest kijowa zmiana, bo roznica 1 zeba na tej zebatce = roznica okolo 3 zebow na zebatce sprzegla.

Czyli ten jeden zab to za duza zmiana zeby wygodnie sie jezdzilo.

Zgadzam sie ze druga metoda jest bardziej skomplilowana i drozsza, ale przemysl to dokladnie, bo ty na tym pozniej bedziesz jezdzil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...