Skocz do zawartości

cieknie pompa wody po płukaniu instalacji: cbr 600rr pc37 '05


maroFX
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

zachciało mi się wyczyścić instalacje bo chłodziwo miałem zielono-żółte, raczej zupa niż chłodziwo. Poczytałem i wybrałem płukankę Prestone'a do wszystkich chłodnic. Firma raczej nie-krzak :) Zgodnie z instrukcja połowę starego płynu spuściłem dolałem środek i dopełniłem destylowaną. Moto się rozgrzał do 103st. wentylator załączył, pochodził parę minut, przejechałem się parę km na spokojnie i widzę, że mi srogo kapie spod pompy. Biały osad który zostawiła płukanka pokazuje, ze wydobywa się z otworka pomiędzy pompą a silnikiem, czyli puścił uszczelniacz za wirnikiem....Dlaczego tak nagle? Możliwe, że aż tyle się tam zebrało osadu po 35tys przebiegu i nagle wypłukało?

Czy można go wymienić? Manual pisze, żeby nie rozbierać korpusu pompy, ale dlaczego nie? Na wirniku jest wyraźnie nakrętka. Próbował ktoś z Was podobnego manewru z wymiana uszczelniacza? Czy tam jest normalny simmering czy coś nietypowego? Chwilowo mam układ zalany wodą do płukania na czystko i jutro mogę pompę wyciągnąć na stół.

pomparr.jpg

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Możliwe, że aż tyle się tam zebrało osadu po 35tys przebiegu i nagle wypłukało?

 

na 95% tak jest .......

na tej zasadzie działa że nie zalewa się oleju syntetycznego po mineralnym-syntetyk dobrze wypłukuje nagary i nagle wszędzie się robią wycieki.......

"... i ujrzal Pan prace nasza i byl zadowolony a zapytawszy o zarobki nasze usiadl i zaplakal..." list Pawla apostola do koryntian

michoa-100% stylistów bez szyku

 

http://miszczua.cba.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt nagar jak wlezie to uszczelnia. Tylko jak to możliwe na elementach które praktycznie cały czas są w stycznosci i w ruchu wobec siebie (uszczelniacz+wałek)? Troche simmeringow widziałem i ciekną jak się po prostu zetrą krawędzie. Wałek zawsze w tym miejscu był czysty i przepolerowany :|

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płukanka to dość ostra chemia i oring nie dał rady. W zeszłym roku znajomy do swojego motocykla wlał płyn chłodniczy G12 (bo akurat od VW mu został) to dosłownie po tygodniu jazdy puściły oringi przy termostacie oraz pompie wody i pojawiły się wycieki. Akurat G12 jest dość "agresywnym" płynem i układ nie przystosowany do tego płynu może to odczuć. Jak wyjęliśmy uszczelnienia to guma wyglądała tak jak by została czymś zmiękczona i odkształcona. Wymiana oringów + 3 krotne przepłukanie układu zwykłą wodą destylowaną a potem zalanie zwykłego, zielonego płynu chłodniczego K2 i jak na razie jest dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pogrzebałem i pompa jak najbardziej rozbieralna. Trochę trzeba się nasilić z wyrwaniem kołnierza tego uszczelniacza ze sprężyną. Siedzi wprasowany i jeszcze na niebieskim Loctite. I najważniejsze to że wentylator jest na lewym gwincie i odkręcamy w prawo :) Wynika wprost z kierunku pracy pompy. Odkręcenie nie wymagało prawie w ogóle siły. Wymiar simeringa oleju 28/13/7 wymiar uszczelniacza wody: jedyna liczba 26.4 na obudowie. Szukam...
Jak widać uszczelniacz jest rozerwany po średnicy cąay. Raczej nie jest to wina płukania bo z bliska widzę, że kołnierz gumowy był dosyć gruby. Wewnątrz było trochę takiej przezroczystej galarety, czyli pewnie rozpuszczony kamień który zalepił pęknięcie.
pompa1.jpg
pompa2.jpg
pompa3.jpg
pompa4.jpg
pompa6.jpg
pompa7.jpg
pompa8.jpg
pompa9.jpg
pompa10.jpg
pompa11.jpg
pompa12.jpg
pompa13.jpg


i jeszcze parę cennych linków. Nie jest tak źle, te uszczelniacze są ogólnie do dostania. Ten z pompy ponoć jest stosowany powszechnie w bardzo wielu silnikach nie tylko do motocykli. Już robie przeszpiegi
wymiary na zdjęciu (niżej) się zgadzają
http://www.atvpolska.pl/forum/viewtopic ... 14&t=62017

podejrzani o pasowanie:
http://atv-expert.com.pl/p3187,16-uszcz ... 0-000.html
https://motor-x.pl/uszczelniacz-7001024 ... y-2,p.html
http://www.moto-maniak.eu/p4429,16-uszc ... -wody.html
http://allegro.pl/uszczelniacz-pompy-wo ... 39768.html
http://www.ebay.com/itm/WATER-SEAL-HOND ... 1510668896

z kolei simmering od storny silnika jest bez problemu dostepny w cenie 5zł icon_e_smile.gif

edit:
ze wstepnych ustaleń najbliżej jest uszczelniacz ze sklepu ATVexpert. Rózni się średnicą wewnętrzną wałka 11,8mm (w CBR600 13mm). Plan mam taki, że stoczę średnicę wałka na średnicę 11mm na odpowiednim dystansie. Tylni simering pozostanie na średnicę 13mm. W wirniku pompy musze umieść pierścień centrujący z 11,8 na 13mm. cdn...

Mam nadzieję, że komuś te info się przyda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak już i tak pompa do wymiany to nie mam nic do stracenia :) Uszczelki kupione, po weekendzie pewnie będę składał. Producent kazał nie rozbierać z wiadomych względów. Cena nowej pompy (samego korpusu!) powala...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do lekcji można dopisać punkt: wymieniaj płyn częściej :)

Z punktu widzenia użytkownika wygodniej jest zalać sam destylat, przepłukać z 2x i zalać płyn, ale woda tez podobno potrafi ropuścić trochę śmieci. Jeżeli uszczelniacz był rozerwany i zaklejony jak u mnie to prędzej czy później strzeliłby i co gorsza nie wiadomo kiedy. Może lepiej że odkryłem to teraz pod domem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja dlatego zawsze jestem przeciwny jakimś płukankom

 

pamiętajcie że jeżeli coś jest tak mocne że ma zeżreć kamień i inne grube i twarde osady to napewno nie jest obojętne dla gumy , no w teori wiadomo płukankę się wlewa i zaraz zlewa i nie powinno nic się stać w praktyce widzimy co się dzieje...

 

jeżeli nie ma problemu z chłodzeniem to po prostu zlewamy płyn i wlewamy nowy , ewentualnie płuczemy samą chłodnicę odpięta od układu żeby nie wlewać płukanki w układ.......

"... i ujrzal Pan prace nasza i byl zadowolony a zapytawszy o zarobki nasze usiadl i zaplakal..." list Pawla apostola do koryntian

michoa-100% stylistów bez szyku

 

http://miszczua.cba.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zachciało mi się wyczyścić instalacje bo chłodziwo miałem zielono-żółte, raczej zupa niż chłodziwo. Poczytałem i wybrałem płukankę Prestone'a do wszystkich chłodnic. Firma raczej nie-krzak :) Zgodnie z instrukcja połowę starego płynu spuściłem dolałem środek i dopełniłem destylowaną. Moto się rozgrzał do 103st. wentylator załączył, pochodził parę minut, przejechałem się parę km na spokojnie i widzę, że mi srogo kapie spod pompy. Biały osad który zostawiła płukanka pokazuje, ze wydobywa się z otworka pomiędzy pompą a silnikiem, czyli puścił uszczelniacz za wirnikiem....Dlaczego tak nagle? Możliwe, że aż tyle się tam zebrało osadu po 35tys przebiegu i nagle wypłukało?

Czy można go wymienić? Manual pisze, żeby nie rozbierać korpusu pompy, ale dlaczego nie? Na wirniku jest wyraźnie nakrętka. Próbował ktoś z Was podobnego manewru z wymiana uszczelniacza? Czy tam jest normalny simmering czy coś nietypowego? Chwilowo mam układ zalany wodą do płukania na czystko i jutro mogę pompę wyciągnąć na stół.

pomparr.jpg

 

 

 

 

Dlaczego połowę skoro instrukcja mówi opróżnić?

 

http://www.prestone.pl/produkty/uklad-chlodzenia/prestone-plukacz-do-chlodnic.html

Mechanika Motocyklowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"

  1. Odkręć korek spustowy i opróżnij układ chłodzenia. Zamknij korek spustowy.

 

"

na moim punkty 2,4 instrukcji były na 100% inne. Opróżnij układ do połowy zalej płukankę i dopełnij wodą pod korek. Moim zdaniem ok bo kolejne punkty mówiły o o jałowej pracy silnika przez 10 min od momentu osiągnięcia normalnej temp pracy lub przejechać 40km! Czyli sama woda już by się gotowała. Chyba nikt celowo nie zrobił takiego tłumaczenia?

 

tu przyklad innego opisu: http://autochemia.pl/product-pol-3163-Prestone-Flush-plukacz-do-chlodnic-250ml.html

Edytowane przez maroFX
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
ciąg dalszy:

Jak na razie sukces, nic nie cieknie z nowym uszczelniaczem. Ale trzeba było wprowadzić modyfikację w wirniku (przy dostępie do tokarki 2 min. roboty) i zmontować uszczelniacz z elementów starego i nowego. Rozebranie nowego uszczelniacza tez wymagało trochę pracy bo fabrycznie jest on nierozbieralny. Na poniższych zdjęciach jest też stoczony wałek wirnika, czego jak sie później okazało robić nie musiałem. Tak to jest przy eksperymentach :)


nowy uszczelniacz jest sporo niższy, na foto też stary jest rozerwany i sprężyna nie ściśnięta.

pompa14.jpg


biały pierścień ślizgowy pochodzi ze starego uszczelniacza. Podobny jest w nowym, przykryty blaszanym kołnierzem, ale sporo cieńszy i ma z boku nacięcia którymi niestety płyn ciekł nadal (w pierwszym podejściu :) ).

pompa16.jpg


Za 5zł kupiłem simering olejowy 28x13x7, wsadzenie go na miejsce nie było problemem

pompa15.jpg


chyba najtrudniejsze zadanie: rozciąć ten kołnierz i wyjąć z dwóch stron jego połówki. Robimy to przed wbiciem w korpus pompy! Oczywiście eksperyment poszedł u mnie w złym kierunku i miałem 3x więcej roboty :D Ja to zrobiłem dremelkiem i zeszlifowałem wewnętrzny kant kołnierza na wylot. Po wyjęciu tych blaszek otwór mieści swobodnie stary wałek 13mm. Czarny pierścień i okrągłą gumkę przy nim wyrzucamy.

pompa17.jpg


teraz wbijamy rozpołowiony uszczelniacz. pomału miękkim prętem dookoła i wejdzie.

pompa18.jpg


tu widać to co zostaje po wyrzuceniu zewnętrznego pierścienia i kołnierza. Ta czarna okładzina będzie współpracować z biała ze starego uszczelniacza.

pompa19.jpg


tutaj też zadanie indywidualne. Należy z pomocą suwmiarki wymierzyć na ile podtoczyć wirnik, żeby po złożeniu wirnika całość wymagała tylko delikatnego ściśnięcia (na sprężynie uszczelniacza). Uznałem, ze wystarczy 0,5 do 1mm docisku. Cały uszczelniacz można ścisnąć max 3mm ale może to przyspieszyć zużycie okładzin ciernych.

pompa20.jpg

Edytowane przez maroFX
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...