Skocz do zawartości

Światła do jazdy dziennej


Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Chciałbym poruszyć temat i zasięgnąć opinii osób(profesjonalistów) mających do czynienia z prawem, a najlepiej Prawem Drogowym. Zostałem w ostatnim czasie zagadniętym przez swojego byłego kursanta, dziś już zaawansowanego motocyklisty o możliwośc montażu w swoim motocyklu świateł do jazdy dziennej. Dokładnie chodziło mu o homologowane światła w technice LED. Trochę zaskoczony, mało spotykanym pytaniem przyznałem się do niewiedzy w tym temacie w stosunku do motocykli, obiecałem, że sprawdzę i dam odpowiedź. Przewertowałem ostatni w tym temacie Dziennik Ustaw nr 72/2009 i jestem w kropce. Odniosłem wrażenie, że istnieje tu dziura prawna niechcący odkryta. Nie jestem prawnikiem stąd nie chcąc wpuszczać człowieka na minę postanowiłem otworzyć ten temat na forum. Dziennik Ustaw o którym piszę generalnie nie stwierdza jako zakazanego czynu montażu oświetlenia do jazdy dziennej w motocyklu, jednak w poz.9 mówiącej o załączniku nr 6 do rozporządzenia paragrafu 2 wyszczególniającej warunki stosowania oświetlenia w pojazdach samochodowych(tabela z rodzajami pojazdów samochodowych) w kolumnie ,,motocykl'' przy wersie ,,światła do jazdy dziennej'' jest kreseczka. W jaki sposób to rozumieć? Czy to oznacza że czynność jest niedopuszczona, czy też oznacza to, że nie ma jakiś szczególnych warunków dotyczących tych świateł(chodzi o sposób mocowania, odległości, wysokości, czy pod, czy nad reflektorem)? Jednocześnie motocykl w myśl przepisów jest pojazdem samochodowym i Prawo Drogowe umożliwia stosowanie tych świateł w takich pojazdach nigdzie nie wykluczjąc motocykli(art51 pkt1,2,4). Czy treść art.51 pkt4 można uznać za zakaz stosowania świateł do jazdy dziennej lub jak on się ma do wcześniejszego pkt.2? Proszę o rzeczowe wypowiedzi nie o gdybanie, że przykładowo ktoś ma to gdzieś i po prostu tak jeździ. Jak wcześniej pisałem nie znam się na kruczkach prawnych, jednak prawo takie jakie jest staram się