Jump to content
Sign in to follow this  
Dominik Szymański

Nowa książka - Wyprawy motocyklowe. Techniki jazdy. R. Wicks, G. Baker.

Recommended Posts

To kolejna lektura motocyklowa, nad którą patronat medialny objęło Forum Motocyklistów.

Zachęcamy do zapoznania się z informacją prasową - dziś premiera książki.

W lutym pojawi się krótka recenzja Jeszuy, a także zrobimy tradycyjny konkurs z fajnymi nagrodami.

 

Książkę możecie kupić tutaj - [url=http://sklep.bukrower.pl/wyprawy-motocyklowe--techniki-jazdy,52,115.html

 

 

Robert Wicks, Greg Baker

Wyprawy motocyklowe. Techniki jazdy

premiera: 28 stycznia 2014

 

 

„Najlepszą modyfikacją, która poprawia osiągi motocykla, są umiejętności motocyklisty” powiedział kiedyś Scot Harden, legenda jazdy offroadowej. Dla wielu przesiadka z asfaltu w teren może być trudniejsza, niż się tego spodziewają. Książka Wyprawy motocyklowe. Techniki jazdy została napisana z myślą o tych, którzy w swoich motocyklowych eskapadach chcą przekroczyć granicę asfaltu.

 

Sprawa jest prosta. Autorzy książki przekonują, że im lepiej panujesz nad motocyklem, tym mniej się męczysz, a jazda sprawia większy fun. To ważne nie tylko w codziennej jeździe, ale przede wszystkim w trakcie dalszych wypraw. Codzienne pokonywanie wielu kilometrów po rozmaitych nawierzchniach wymaga dobrego przygotowania i treningu.

 

Równowaga i kontrola

 

Najistotniejsze aspekty jazdy podczas wypraw to równowaga i kontrola. Mądre używanie przepustnicy, hamulców i sprzęgła to podstawowe umiejętności, które pomogą poruszać się motocyklem bezpiecznie nie tylko w trakcie podróży, ale i na co dzień.

 

Dla zachowania komfortu i pewności jazdy balansuj ciałem oraz zachowaj elastyczną i swobodną pozycję. Dzięki temu oszczędzisz energię i zachowasz maksymalną kontrolę nad maszyną. Istotne jest, aby przenosić środek ciężkości ciała i współpracować w ten sposób ze środkiem ciężkości maszyny.

 

Autorzy prezentują jak doskonalić swoje umiejętności. Osobno omawiają elementy takie jak wsiadanie na motocykl w trudnych warunkach, podnoszenie maszyny po upadku, równoważenie oraz manewrowanie na różnej nawierzchni, panowanie nad maszyną przy małych prędkościach, praca przepustnicą i sprzęgłem, hamowanie, pokonywanie wzniesień. Redukowanie prędkości i przyspieszanie to siły, nad którymi musisz panować, jeżeli chcesz zachować równowagę i bez większych problemów dojechać z punktu A do B.

 

Głowa do góry

 

Wyprawy motocyklowe przebiegają zazwyczaj w zróżnicowanym terenie, więc warto ćwiczyć na nawierzchniach, które prawdopodobnie spotkasz w trasie. To pozwoli określić, jakie umiejętności będą ci potrzebne. Podstawą jazdy off-road jest trzymanie głowy wysoko. Patrz do przodu, koncentruj się na obszarze przynajmniej 15–20 metrów przed sobą. Oceniaj sytuację z wyprzedzeniem, by pewnie skierować maszynę tam, gdzie chcesz jechać. Każdy rodzaj nawierzchni to inne zagrożenia. Zgodnie z założeniami podanymi w tej książce musisz mieć całkowitą kontrolę nad motocyklem i wykorzystywać każdą okazję do ograniczenia zmęczenia. Niezależnie od techniki, niektóre rodzaje terenu są z natury wyczerpujące. Bez względu na to, czy spędzasz czas na szybkich szutrówkach, przekraczasz rzeczki, czy usiłujesz pokonać trudny szlak górski, każdy rodzaj nawierzchni wymaga szczególnych umiejętności.

 

Wyprawy motocyklowe. Techniki jazdy pomagają poznać i doskonalić umiejętności przydatne przy przeprawach przez rzeki, jeździe w sypkim piachu i grząskim błocie, po wydmach, czy kamieniach. Po lekturze nie zaskoczy cię ani oderwana od ściany skała leżąca na środku drogi, ani gigantyczna kałuża na wąskiej ścieżce, ani wyschnięte i kamieniste koryto górskiego potoku.

 

Ten jedyny

 

Obecnie prawie wszyscy liczący się producenci mają w swojej ofercie motocykl, który – jeśli wierzyć ich zapewnieniom – podoła podróży dookoła świata. Autorzy krok po kroku pokazują, na czym skupić uwagę poszukując tej jedynej, idealnej maszyny. Jeśli któraś zawładnie twoim sercem, możesz dokonać regulacji konkretnych elementów, tak, by była dopasowana do ciebie. A gdy motocykl będzie już dobrze wyregulowany okaże się, że jakość jazdy się poprawiła, a maszyna będzie się znacznie lepiej prowadzić. Przyjdzie też pora na wybranie odpowiednich opon i ustawienia ciśnienia pod kątem nawierzchni, po której będziesz jeździć. Wicks i Baker podpowiadają jak to zrobić. Doradzają również jakie narzędzia ze sobą zabrać, by nie dać się zaskoczyć i drobne naprawy wykonać samemu. Opowiadają też o niezbędnych elementach serwisowych w trasie, m.in. na co zwracać uwagę przy oględzinach motocykla, jakie symptomy można zlekceważyć, a jakie powinny nas niepokoić.

 

Autorzy nie zapominają też o bezpieczeństwie - kasku, odzieży motocyklowej, butach oraz kufrach. Opisują każdy element tak, by niezależnie od umiejętności, celu wyprawy, terenu czy klimatu, jak najlepiej przygotować się do podróży.

Na lekturze skorzystają przede wszystkim debiutanci. Jeśli masz już za sobą pierwsze podróże na dwóch kołach Wyprawy motocyklowe. Techniki jazdy pomogą zweryfikować umiejętności i przypomną o najważniejszych technikach. Kilka prostych zmian w stylu jazdy oraz świadomość kluczowych spraw spowodują, że daleka podróż da ci więcej przyjemności, będzie mniej męcząca i bezpieczniejsza.

 

Więcej o technikach jazdy w terenie dowiesz się z nowej książki Wydawnictwa Buk Rower Wyprawy motocyklowe. Techniki jazdy Roberta Wicksa i Grega Bakera.

 

 

O autorach:

 

Robert Wicks - motocyklista z zamiłowania, poszukiwacz przygód, fotograf, pisarz. Na dwóch kołach, odwiedził ponad 50 państw, między innymi Mozambik, Islandię, Peru i Japonię. Wspiął się na Kilimandżaro, lata na paralotni. Autor pięciu książek z cyklu „Wyprawy motocyklowe”. Jest stałym prelegentem na spotkaniach motocyklowych i podróżniczych. Wychował się w Republice Południowej Afryki, a obecnie mieszka w Wielkiej Brytanii.

 

Greg Baker - doświadczony motocyklista. Podczas podróży motocyklowych zwiedził cały świat. Jeździł w każdych warunkach, po każdym rodzaju nawierzchni. Jest posiadaczem 35 motocykli różnych maści.

 

Fiszka

ISBN 978-83-64131-02-8

Wydawnictwo Buk Rower

Tytuł: Wyprawy motocyklowe. Techniki jazdy

Autorzy: Robert Wicks, Greg Baker

Cena detaliczna brutto: 54,00 zł

Data premiery rynkowej: 28 stycznia 2014 roku

Ilość stron: 176


hrg.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czytał ktoś? Jak tam wrażenia?


Notoryczny kłamca :icon_twisted:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wypracował, więc niżej anonsowana uprzednio recenzja:

 

Wygląda na to, że linia książek motocyklowych na stałe zagościła w wydawnictwie Bukrower. Nam pozostaje się cieszyć, że ktoś konsekwentnie prezentuje przynajmniej wybrane pozycje literatury znanej już poza naszymi granicami, a dotyczące naszego hobby – żeby wspomnieć choćby wcześniejsze pozycje „Motocyklisty doskonałego” czy „Przyspieszenie”. Tym razem – niejako w uzupełnieniu do prezentowanych wcześniej „Wypraw motocyklowych”: Techniki jazdy.

  1. Wyprawy motocyklowe, 6. Wyprawy długodystansowe

Z zadrukowanych niespełna 180 stron pierwszy i ostatni rozdział w dużej mierze stanowią skrócone powtórzenie na potrzeby nowej pozycji, poprzedniej książki Wicks’a. Informacje uzupełnione są wprawdzie o adnotacje związane bezpośrednio z tytułem tej pozycji, ale raczej nie zawierają nic odkrywczego – nie potrzeba wielkiej błyskotliwości, by ocenić iż jazda w terenie 300 kg monstrum będzie trudniejsza, niż trzykrotnie lżejszym enduro; a to ostatnie zabierze mniej wyprawowego bagażu. Na szczęście tych kilkadziesiąt stron nie rzutuje na całość, a stanowi raczej zwrócenie uwagi na pewne istotne elementy jazdy wyprawowej. Zwłaszcza ostatni rozdział zatytułowany „Wyprawy długodystansowe” sprawia wrażenie streszczenia istotnych treści poprzedniej książki; aczkolwiek nie sposób zarzucić autorom złej woli, chociażby ze względu na uzupełnienie dodatkowymi poradami np. odnośnie kondycji fizycznej, z podrozdziałem napisanym przez kolejnego współautora. Można przeboleć.

  1. Pozycja w czasie jazdy

Kolejne rozdziały to już czysta istota wydawnictwa, dla której zainteresowani będą ją nabywać. Rzekłbym, że w telegraficznym skrócie przedstawione są kolejne istotne elementy składowe jazdy – przyspieszenie, hamowanie, zakręt, i dalej punkt po punkcie – w odniesieniu do przemieszczania się w zasadzie wyłącznie po nawierzchniach pozostawiających pod względem przyczepności „nieco” do życzenia. Jako „pochłaniacz słowa pisanego” mam za złe autorom iż wszystko co mają do powiedzenia – zajmuje w tej książce absolutne minimum słów, jak gdyby od maksymalnego skrócenia przekazu zależeć miało w zasadniczym stopniu jej przyswojenie przez czytelnika. Tutaj jednakże z pomocą przychodzą fotografie i oparte na nich grafiki, zauważalnie poprawiające przyswajanie słowa pisanego. Cóż, pewnie prawdą jest, że ze słowa pisanego przyswajamy wyraźnie więcej po takim obrazkowym uzupełnieniu.

  1. Teren

O ile w poprzednim rozdziale fotografie miały służyć zobrazowaniu opisu, o tyle w tym sprawiają wrażenie – podobnie jak w „Wyprawach motocyklowych” – wypełniacza dla wolumenu objętości. To jest jak dla mnie istotny zarzut, który powtórzę: biorąc pod uwagę ilość stron książki, gdyby jeszcze choć trochę zmniejszyć zawartość tekstu – stałaby się albumem z obrazkami. Tymczasem jednak oceniam treść: krótkie akapity, jak w poprzednim rozdziale – tutaj kolejno błoto, kamienie, piasek, itd. W każdym skondensowana, odsączona ze zbędnych słów wiedza. Nieco to dziwne, ale dopiero na tych stronach pojawiają się skrócone, hasłowe ramki zawierające porady zawodnika i instruktora jazdy terenowej, poproszonego przez autorów o pomoc w realizacji książki. Zawierają przeważnie dorzucone niejako do zasadniczej treści uwagi, zaprezentowane z dodatkowego, zewnętrznego punktu widzenia. Hmm… jazda po asfalcie, jest kilka stron.

  1. Podstawowe umiejętności

Zestawienie i omówienie. Można prościej? Pewnie tak, tylko wtedy byłoby jeszcze mniej do czytania. Można obszerniej? Zapewne również, bo nie wyobrażam sobie, by nie istniały dziesiątki wydawnictw omawiających wyłącznie szeroki zakres umiejętności niezbędnych do opanowania jednośladu w terenie. Prawdę mówiąc to właśnie ten rozdział, chociaż zupełnie słusznie najdłuższy w książce, zostawia mi największy niedosyt wiedzy. Znów jednak zdjęcia stanowią dobrą ilustrację omawianej treści i nie sprawiają wrażenia jedynie ozdobników. Tutaj jednakowoż mam jedną z nielicznych uwag (jazda terenowa, niestety, nie stała się moim osobistym hobby – więc merytorycznie trudniej mi oceniać zawartość książki), przy okazji opisu i ilustracji podnoszenia motocykla: otóż naprawdę, są efektywniejsze metody, a zwłaszcza przydatne byłoby fotograficzne ich przedstawienie.

  1. Techniki zaawansowane

Kolejny rozdział obejmuje – mam wrażenie wzmiankowo – to wszystko, na co może sobie pozwolić kierownik jednośladu, kiedy już maszyna nie ucieka spod niego na każdej piaskowej łasze. Znów istotnymi elementami zdają się ramkowe dodatki Simona Pavey’a do tekstu, zauważalnie częściej występujące. Niby tylko wisienka na torcie, ale widać, że również autorzy książki przyłożyli się do jej przygotowania i weryfikacji treści u kolejnego fachowca. Merytorycznie sam nie podejmuję się oceny, bowiem jazda po piasku – nawet nie szybka! – nieco mnie w samodzielnej nauce zraziła do braku asfaltu pod kołami. Oceniając te główne elementy treści, na podstawie znikomych na luźnych nawierzchniach własnych doświadczeń, stwierdzam jednak iż zawartość książki jest dobrze przygotowana i przedstawiona, w sposób zrozumiały i zdaje się również wyczerpujący jeśli chodzi o zakres tematyczny. Autorzy sprawiają wrażenie znających omawiane zagadnienia, a treść przedstawiana jest bez pokrywającego braki merytoryczne "lania wody". Oceniam te elementy na plus dla książki.

 

Ocena całości:

Jak już zwróciłem uwagę poprzednio w opinii nt. książki Roberta Wicks’a „Wyprawy motocyklowe”, pozycja ta również nie jest lekturą do przeczytania, a zdecydowanie poradnikiem zbierającym rozliczne doświadczenia i wskazówki związane z podróżowaniem poza utartymi szlakami. Rzekłbym tak: zbiór jest imponujący, jakkolwiek dla zainteresowanych pozostaje niewątpliwie jeszcze wiele słów, z którymi można się zapoznać by opanować opisane zagadnienia. Od czegoś jednakże zawsze należy zaczynać, a prawdę mówiąc w niewielu dziedzinach życia spotkałem się z tak dobrze i treściwie przygotowanymi wskazówkami. Sądzę, że o ile można jeszcze wiele przeczytać w omawianych zagadnieniach, o tyle opanowanie opisanych aspektów – już do jazdy wystarczy. Pozycję można polecić osobom zainteresowanym wyjazdami, ale tym razem już tylko na motocyklach zdolnych do pokonania większych kałuż.

 

jeszua


„Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.”
[R. Kapuściński]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za ciekawą i rzetelną (jak zwykle ;)) recenzję.

Pozdrawiam,
Alicja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...