Skocz do zawartości

Typ adventure: szprychowe koła vs. odlewane


Rekomendowane odpowiedzi

A tak sobie oglądałem triumpha explorera i explorera xc, jakie są wady i zalety obydwu kół?

Czy szprychówki trzeba serwisować?

 

Czy w ogóle to ma znaczenie przy takim samym praktycznie motocyklu czy ma szprychy czy odlewane?

Czy to tylko efekt wizualny?

Notoryczny kłamca :icon_twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest to efekt wizualny .Na szprychach możesz wjechać na drogi 3 kolejności odśnieżania :biggrin: na prawdziwy off-road , na odlewanych szuter lub polna droga wyczerpuje temat off-roadowy .

Yeuopa , ten nasz koleżka :cool: zmienił wszystkie szprychy w tylnym kole na swoją wyprawę .

"Gdy szykuję śniadanie, zwykle se o korkach słucham, jak tkwią te ch*je w tych jebanych autach."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są i szprychowane 19, 17ki pewnie też się znajdą ;)

Raz, że przyszła teraz taka moda, dwa , że jest jak pisza poprzednice. Felga szprychowana jest po prostu mocniejsza, mniej podatna na odkształcenia a nawet jesli się odkształci to z reguły da się ją naprawić i jechać dalej. Odlew jak peknie to kaplica... choć też się da naprawić, tyle, że nie w każdej dziurze na świecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do jazdy off-road wskazane szprychy, jeżeli zaś motocyklem typu "adventure" zamierzasz jeździc głównie po asfalcie to wybrałbym koła odlewane, albo jak są dostępne to odkuwane. Te "adventure" ważą grubo ponad ćwierć tony a mają układy hamulcowe ze wspomaganiem- efekt jest taki że szprychy się wyciągają i trzeba koła centrować co pewien czas. Takie wieści dostałem w serwise BMW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pracowałem przy rowerach i trochę liznąłem temat i wygląda to tak, że szprychowe koło może pracować i do pewnego stopnia amortyzuje nierówności drogi. Sprawa hamulców zależy od kierunku zaplatania. Szprychy można ustawić tak żeby przekazywały energię z piasty w kierunku obręczy i wtedy nie powinny się przemieszczać albo można je ustawić tak żeby przenosiły obciążenie z obręczy na piastę "popychając ją" to przy hamowaniu będą znosić siły gnące. Oczywiście mówię o szprychach nośnych, bo stabilizujące o ile dobrze pamiętam nie biorą udziału w bezpośrednim przenoszeniu obciążeń. Większość kół jest zaplatana na 3 krzyże, bo dwa są mało stabilne (ale lżejsze) a cztery już zbyt skomplikowane żeby wcisnąć to w koło motocykla zachowując dobrą grubość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Odgrzeje trochę temat :)

Ja mam inne pytanie czy w przypadku podróżowania takim sprzętem w większości czasu po asfalcie koła odleawne są lepsze, wygodniejsze, bardziej komfortowe, motocykl lepiej się prowadzi ? czy nie ma to żadnego znaczenia ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak jest z oponami/dętkami ? W szprychowych są dętki ?

w dużych adventure opony są bezdętkowe, szprychy są zaplatane do obręczy poprzez różne krawędzie z boku lub wewnątrz obręczy. Chyba tylko KTM montuje szprychy poprzez obręcz ale być może nyple też są uszczelniane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 lat później...

Sorry za wskrzeszenie super starego wątku, ale mam pytanie które myślę że warto poruszyć.

 

OK wszyscy mówią, że szprychowe są lepsze na teren, bo odlewane łatwiej połamać i trudno naprawić gdzieś w dziczy i ja to kupuję, teoria jak najbardziej ma sens.

 

Bardziej mnie interesuje praktyka, jak łatwo uszkodzić odlewaną felgę?

Jedyne co znalazłem poruszającego ten temat to ten filmik

I tutaj gość mówi, że felgi zaczęły mu pękać dopiero jak się zaczął ścigać powyżej 100km/h w terenie i to w dodatku na obniżonym ciśnieniu. Jeżeli to prawda to chyba przeciętny użytkownik turystycznego enduro nie ma co się zastanawiać nad tym zagadnieniem.

 

Stąd moje pytanie, czy zna ktoś kogoś komu faktycznie udało się połamać felgi w terenie? I jeśli tak to w jakich warunkach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...