Skocz do zawartości

utwardzanie zawieszenia


tiger666
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Byłem cienki z fizy, ale na wiki znalazłem:

 

W najprostszym przypadku dla sprężyn zakłada się liniową zależność siły sprężystości F od wychylenia sprężyny z położenia równowagi x:

F = - kx

gdzie: k jest współczynnikiem sprężystości (stałą sprężyny), określającym przyrost siły sprężyny wraz z jej ugięciem

 

Moim zdaniem theodor ma rację tylko dla spręży o k = 1. Moim zdaniem nie wszystkie sprężyny liniowe przyjmują tę wartość. Gdyby tak było to sprężyny motocykli różniłyby się tylko długością.

 

M/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi o wzrost siły w funkcji ugięcia.

Chodzi o to że wkręcając regulatory nie powodujemy zmiany ugięcia sprężyny a jedynie podniesienie motocykla na zawieszeniu.

Przecież motocykl nie jest ograniczony "od góry" niczym by nie mógł się podnieść, więc skąd pomysł że następuje zwiększenie napięcia sprężyny?

 

Tak przy okazji http://ducatisti.pl/1768,ustawianie-zawieszenia-lekcja-druga/

http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATI
http://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli regulatory wpływają tylko na wysokość motocykla. Rozciągając sprężynę wpływamy na jedynie na skok, ale podnosi to np. komfort w terenie. Jeśli skrócimy długość sprężyny, tzn. będzie ona bardziej 'ściśnięta' to nie wpłyniemy na jej twardość, tak? Skok podczas wjazdu w dziurę będzie taki sam?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pełny skok zawieszenia ustala konstrukcja.

Regulatorami ustalamy statyczną pozycje zawieszenia.

Np.

Pełny skok zawieszenia 120mm

SAG 30mm

Czyli mamy do wykorzystania na hamowaniu czy nierówności 90mm.

 

Jeśli podniesiemy regulatorami motocykl i ustalimy SAG na np. 20mm to pozostanie nam do wykorzystania 100mm.

Hamując w takiej sytuacji mamy do wykorzystania większy skok a więc i sprężyna ugnie się więcej o te 10mm różnicy, a wiec i będzie w stanie przyjąć większe obciążenie.

 

Pomijając napięcie wstępne i zakładając że mamy sprężynę 10N/mm to:

 

Biorąc pod uwagę sytuacje nr1 to wykorzystując pełen skok zawieszenia możemy sprężynę obciążyć uginając o 90mm czyli 90mmX10N= 900N do wykorzystania pełnego skoku.

W drugim wypadku sprężyna przyjmie 900N mając w zapasie jeszcze 10mm skoku zawieszenia. Ale wynika to wyłącznie z pozycji wyjściowej zawieszenia. A nie zmiany twardości czegokolwiek.

 

Kręcąc regulatorami ustalamy pozycję zawieszenia w zakresie jego skoku. Umożliwi to wykorzystanie charakterystyki sprężyny, ale niczego nie utwardza czy nie zmiękcza.

Po prosty przy innym ustawieniu sprężyna pracuje w innych ugięciach.

 

Oczywiście pisze to w olbrzymim uproszczeniu i z pominięciem tego jaki wpływ na geometrie motocykla ma praca zawieszenia w danym zakresie.

http://ducatisti.pl/ PORTAL POŚWIĘCONY MARCE DUCATI
http://motomaniax.pl/ jedyny 100% serwis ducati w warszawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o to że wkręcając regulatory nie powodujemy zmiany ugięcia sprężyny a jedynie podniesienie motocykla na zawieszeniu.

Przecież motocykl nie jest ograniczony "od góry" niczym by nie mógł się podnieść, więc skąd pomysł że następuje zwiększenie napięcia sprężyny?

 

 

Ale tutaj Theo nie masz racji. Tak ja wcześniej kolega zauważył, gdy wykręcisz amor i unieruchomisz go np. w imadle i zaczniesz skręcać napięcię wstępne to on magicznie się nie wydłuży, a jedynie sprężyna jest poddawana coraz to większej sile (napięciu). Gdy taki amor będzie zamocowany w moto, to dochodzi do tego masa matocykla i przy tej czynności zmienia się (maleje) SAG statyczny, także dynamiczny. Ponadto zmienia się wysokość motocykla w tym miejscu.

Sikor#44 Moto Training

https://www.facebook.com/Sikor44/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 lat później...

Witam

A moze mi podpowiecie co mam zrobić....

Gdy jadę sam jest ok, ale gdy na plecak wsiada ktoś cieższy niż 40 kg tył zaczyna dobijać....

Amortyzatory "skręcone" na najbardziej twarde....

Musiałem pochować wiązkę elektryczną do tylnej lampy ponieważ opona przecierała....

 

Możecie mi podpowiedzieć jak pozbyć się tego problemu??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Mario 122112 napisał:

Zastanawiałem się nad "przedłużką" ale nic nie mogę znaleźć co by pasowało....

ale po co chcesz uprawiać druciarstwo jak masz napisane co zrobić - wymienić sprężynę

Co prawda nie napisałeś o jaki moto chodzi ale obstawiam że sprężyna nie będzie kosztować majątku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...