Jump to content

Pomiar luzu zaworowego


Recommended Posts

A) serwisówka podaje wartość luzu zaworowego 0,08-0,12. Dokonuję pomiaru, odczytuję jest 0,09. Zostawiam w spokoju, czy ustalam luz na 0,1? Jak odczytam 0,08 to reguluję czy zostawiam? Jeśli reguluję to na jaką wartość?

B) serwisówka podaje wartość luzu zaworowego:

0,05+ -0,2 do 0,08+ -0,2 jak interpretować ten zapis i kiedy ingerować w wartość luzu zaworowego w takim przypadku?

Edited by samolot

Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40

Link to comment
Share on other sites

Przeczytaj przyklejony temat co ma sie znajdowac w temacie.

 

Po 1: Jaki motocykl? Bo w roznych sprzetach roznie sie ustawia.

 

Po 2: 0,05+ -0,2 to jest 0,03-0,07. Najlepiej ustawic na 0,05 z granica bledu 0.02mm.

Link to comment
Share on other sites

A) serwisówka podaje wartość luzu zaworowego 0,08-0,12. Dokonuję pomiaru, odczytuję jest 0,09. Zostawiam w spokoju, czy ustalam luz na 0,1? Jak odczytam 0,08 to reguluję czy zostawiam? Jeśli reguluję to na jaką wartość?

B) serwisówka podaje wartość luzu zaworowego:

0,05+ -0,2 do 0,08+ -0,2 jak interpretować ten zapis i kiedy ingerować w wartość luzu zaworowego w takim przypadku?

 

Po pierwsze, to jaki masz szczelinomierz, że chcesz odczytać wartość 0,09 mm? Praktycznie wszystkie dostępne w handlu szczelinomierze, mają rozmiary co 0,05 mm, czyli jest listek 0,05; 0,1; 0,15 mm itd. Na pewno nie występuje szczelinomierz 0,09 mm. Być może w tych droższych, są blaszki np. 0,02 mm, ale ja się z takimi nie spotkałem.

Odnośnie punktu a): jeśli blaszka 0,1 mm nie wchodzi, albo wchodzi bardzo ciasno, to luz jest za mały, lub właśnie na poziomie 0,09 mm. Jeśli blaszka wchodzi z niewielkim oporem, to luz jest OK, Jeśli wchodzi bardzo luźno to zapewne jest za duży i trzeba go wyregulować.

Odnośnie punktu b): taki zapis nie ma sensu, prawdopodobnie gdzieś uciekło jedno zero, i wówczas luz winien być w zakresie: 0,05 do 0,05 - 0,02 = 0,03mm, a większa wartość 0,08 do 0,08 - 0,02 = 0,06 mm. Tak małych wartości nie bardzo da się zmierzyć. W takim wypadku kiedyś w układach OHV ustawiało się laski popychaczy tak by nie wyczuwało się luzu, ale laski mogły swobodnie się obracać. W nowoczesnych typach rozrządu, myślę, że trzeba by zastosować blaszkę 0,05 mm z podejściem opisanym powyżej. Może osoby doświadczone w użyciu regulatorów z blaszkami (bo coś czuję, że to taki typ regulacji jest przez ciebie rozgryzany) powiedzą coś więcej na temat tak małych wartości luzów.

Link to comment
Share on other sites

Po pierwsze, to jaki masz szczelinomierz, że chcesz odczytać wartość 0,09 mm? Praktycznie wszystkie dostępne w handlu szczelinomierze, mają rozmiary co 0,05 mm, czyli jest listek 0,05; 0,1; 0,15 mm itd. Na pewno nie występuje szczelinomierz 0,09 mm. Być może w tych droższych, są blaszki np. 0,02 mm, ale ja się z takimi nie spotkałem.

...

 

To , że Ty się nie spotkałeś nie znaczy że nie ma. Mam szczelinomierz YATO gdzie mam listki od 0,02mm do 0,10mm co 0,01mm dalej listki są co 0,05mm. Listki sprawdzone mikrometrem i trzymają swój wymiar. No i nie kosztował majątku bo tylko 15 pln ;)

Link to comment
Share on other sites

Po pierwsze, to jaki masz szczelinomierz, że chcesz odczytać wartość 0,09 mm?

 

Jak Ty masz szczelinomierz co 0.05mm to po co Ci on?

 

Polecam szczelinomierz SATA od 0.02 co 0.01mm.

 

Niech autor najpierw zdradzi jaki motocykl, a potem mozemy doradzic co do luzu.

Link to comment
Share on other sites

Jeśli serwisówka podaje zakres 0.08-0.012 a ty zmierzyłeś 0.09 lub 0.08 to znaczy że mieścisz się w przedziale i nie musisz regulować, z drugiej strony jeśli jesteś nadgorliwy i wyregulujesz na 0.10 to również nic złego się nie stanie. Generalnie przy regulacji zaworów ustawia się luz w połowie zakresu, są wyjątki kiedy np. wiemy że luz maleje to ustawiasz górną granicę, luz rośnie to ustawiasz dolną granicę.

Link to comment
Share on other sites

jimi11 napisał Po 1: Jaki motocykl? Bo w roznych sprzetach roznie sie ustawia.To jest ważne.Bez sensu jest robić regulację i za chwilę to powtarzać.To,że raczej po środku czasami nie wystarczy,w niektórych motocyklach wskazane jest bliżej górnej granicy.To,że na zimnym silniku to przypominać nie trzeba.

Edited by Zibio
Link to comment
Share on other sites

Pierwsza wartość luzu (0,08-0,12) dotyczy silnika jaki montowany jest w motocyklu Yamaha YBR/XT 125. Druga dotyczy Hondy Dax/ Monkey 50 0,05+ -0,02 do 0,08+ -0,02. Zakupiłem szczelinomierz Yato z 17 listkami za 7zł :icon_biggrin: , z których można układać wymiary od 0,02mm co 0,01mm.

Proszę o precyzyjną odpowiedź kiedy należy regulować zawory a kiedy można zostawić je w spokoju? W podanych przeze mnie silnikach luzy się zwiększają czy zmniejszają wraz z przebiegiem? :icon_question:

 

Zawsze jeżeli wyniki pomiarów nie mieszczą się w granicy tolerancji,

Komar 2320 > WSK 125 > CBR 600F2 > CBR F4I SPORT > Kymco Active > YBR 125 > CBR 600RR PC 40

Link to comment
Share on other sites

Pierwsza wartość luzu (0,08-0,12) dotyczy silnika jaki montowany jest w motocyklu Yamaha YBR/XT 125. Druga dotyczy Hondy Dax/ Monkey 50 0,05+ -0,02 do 0,08+ -0,02. Zakupiłem szczelinomierz Yato z 17 listkami za 7zł :icon_biggrin: , z których można układać wymiary od 0,02mm co 0,01mm.

Proszę o precyzyjną odpowiedź kiedy należy regulować zawory a kiedy można zostawić je w spokoju? W podanych przeze mnie silnikach luzy się zwiększają czy zmniejszają wraz z przebiegiem? :icon_question:

 

Zawsze jeżeli wyniki pomiarów nie mieszczą się w granicy tolerancji,

 

uzupełniłem Twój post odpowiedzią na zadane pytanie

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Link to comment
Share on other sites

zrobię mały OT, jak to możliwe, że luzy się zmniejszają? Pytam bo nie wiem.

Luzy sie pojawiają, bo na materiały działa jakaś siła, materiał się zużywa/jest "wykelpywany", powstają wieksze przerwy, logiczne. Czy w silnikach gdzie luzy się zmniejszają szybciej wyrabiają się gniazda zaworowe? Zawory głębiej wpadają?

 

Co do regulacji, jeśli ktoś juz mierzy i wie, że luzy są na granicy to ja bym regulował tak, żeby było na drugim zkrajnym wymiarze, szkoda pradu na zorbieranie sprzeta za kilka kilometrów wiedząć, że i tak trzeba będzie regulować.

Link to comment
Share on other sites

Jaki luz ustawiać (śreodek normy, dó, góra) zależy od danego motocykla i od tendencji typowych dla marki. Proste. Np. większość Kawasaki skraca luzy, więc warto ustawić nieco większą wartość, mamy rezerwę. Ogólnie mówiąc - im bliżej środka, tym lepiej (nie licząc sprzętów używanych do sportu, gdzie specjalnie ustawia się ciasno, co wpływa korzystanie na czasy otwarcia zaworów - kwestię tą w amatorkim uzytkowaniu pomijamy).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...