Skocz do zawartości

Problem z ładowaniem-krok po kroku.


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Problem z ładowaniem krok po kroku.

Zakładam oczywiście, że wszystkie połączenia klem do akumulatora, masy silnika oraz masa regulatora są wolne od śniedzi i zabrudzeń utrudniających połączenie.

1. Zmierzyć napięcie ładowania na klemach akumulatora.
Książkowe napięcie ładowania to 14.4 V DC (napięcie stałe)
Biorąc pod uwagę błąd miernika można przyjąć od 14-14.8V przy 3000 tyś obrotów na
na min.Pomiarów dokonujemy  z obciążeniem. Napięcie obciążone np. światłami około 13.8-14V

2. Jeśli napięcie jest prawidłowe należy zmienić akumulator.

3. Jeśli napięcie jest mniejsze lub większe należy odłączyć regulator napięcia od statora (uzwojenia) zmierzyć napięcia międzyfazowe i rezystancję między fazami a masą motocykla.
Z reguły są to trzy żółte lub białe przewody.

Pomiar rezystancji:

Ustawiamy miernik na omomierz (zakres do 200 omów lub tzw. piszczyk, pomiar diody) i jedna końcówka miernika do masy a drugą dotykamy do każdego z trzech przewodów. Rezystancja musi być nieskończenie wielka. Jakiekolwiek Upływności świadczą o przebiciu do masy czyli uszkodzeniu izolacji uzwojeń.
W niektórych przypadkach należy wykonać ten pomiar na zimno i na ciepło z racji problemów z ładowaniem na gorącym silniku.

Pomiar napięcia międzyfazowego zmiennego:

Ustawiamy miernik na zakres 200V AC(napięcie
(zmienne) i sprawdzamy każdą parę końcówkami miernika 1-2 2-3 3-1.
Prawidłowe napięcie pomiędzy każdą fazą powinno wynosić 60-90 V i być jednakowe między każdą fazą (oczywiście dokładne dane znajdują się w serwisówkach do danego modelu) przy 3000-5000 tyś. obrotów na min.

4.Prawidłowe napięcie międzyfazowe wskazuje na uszkodzenie regulatora napięcia.

5. Jeśli napięcia międzyfazowe będą odbiegać wartościami jesteśmy zmuszeni wymienić stator.

 

Można wykonać jeszcze pomiar napięć międzyfazowych z podpiętą zwykła żarówką 100W (dobry pomysł kolegi Wueska) do mierzonej pary co w jakimś stopniu pozwoli określić czy uzwojenia nie dostają przebicia pod obciążeniem. Ten pomiar oczywiście również na odpiętym regulatorze napięcia. Jak wyżej napiecia ze wszystkich par powinny mieć prawie identyczny wynik.

Jeśli wykonałeś całą procedurę i nadal masz problem załóż temat to pomożemy.Pamiętaj, Ze w żadnym wypadku nie wolno odłączać akumulatora podczas pracy silnika.

Jeśli jakieś sugestie to wniosę poprawki.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sensowne ładowanie powinno zawierać się (z grubsza) w okolicach 13-14v (książkowe 13,8~14,4).

Jeśli bez obciążenia będzie ~14, to po włączeniu świateł bankowo zjedzie poniżej 13, czyli de facto ładowania jako takiego nie będzie.

 

Praktyka wykazuje, że w wielu motocyklach, a prawie wszystkich skuterach ładowanie dobija do maks 13.5~13.8 bodajże, więc na książkową wartość mówiącą o 14 można przymknąć, moim zdaniem, oko.

Edytowane przez saska251

Tchórze zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali emzeciarze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiar obciążonego napięcia ładowania mija się z celem ponieważ nie uzyska się prawidłowego wyniku.Nie chodzi nam chyba o to aby ktoś obciążając pomiar stwierdził, że nie ma ładowania?

Ja do tej pory mam taki sposób pomiaru i taki tez będę nadal stosował.

Wnikając w temat powinno się również pamiętać, że napięcie ładowania będzie się różnic w zależności od stanu naładowania akumulatora.

 

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiar obciążonego napięcia ładowania mija się z celem ponieważ nie uzyska się prawidłowego wyniku.

 

Zwróć uwagę, iż chodzi nam o napięcie wystepujące w "warunkach drogowych", podczas codziennej eksploatacji pojazdu, czyli, de facto, na włączonych światłach, tudzież podłączonych innych wynalazkach (gpsy, ładowarki, radia etc). Pomiar mówiący o napięciu ładowania bez obciążeń jest po prostu niemiarodajny.

Jesli zaś chodzi o stan naładowania akumulatora, to owszem, ma on znaczenie, ale zakładamy, że akumulator jest zdrowy, a przynajmniej naładowany w stopniu umozliwiający uruchomienie pojazdu. Z resztą, nawet mocno rozładowane aku już po kilkunastu sekundach pracy nie powinno pokazać poniżej 13 v przy pracującym silniku.

 

ps. Centra/Exide na szkoleniach z obsługi zaleca mierzyć napięcie ładowania na włączonych światłach..

 

Tchórze zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali emzeciarze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napięcia ładowania nie wolno sprawdzać na biegu jałowym. Tak zachowuje się napięcie ładowania w funkcji obrotów: http://bikepics.com/pictures/2022652/ . Napięcie na włączonych odbiornikach dokonuje się celem sprawdzenia wydajności alternatora. W skuterach wystarczy włączyć światło stop i już akumulator się nie ładuje a rozładowuje. Ponadto przy praktycznie zerowym poborze prądu napięcie na akumulatorze automatycznie staje się nieco wyższe co prowadzi do błędu pomiaru.

 

Ponadto właściwy sposób diagnostyki układów ładowania w motocyklach oraz testowania alternatora przedstawia serwisówka Piaggio:

http://www.wotmeworry.org.uk/manuals/usefu...%20Checking.pdf

lubisztosuko.gif7,352 osób lubi to.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej instrukcji co wskazałeś Banan nic nie napisano o pomiarze napięcia ładowania pod obciążeniem więc rozumiem, że też jesteś za pomiarem bez obciążenia.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. To co Wy na to aby zmienić punkt na pomiar z obciążeniem i bez lub na pomiar tylko z obciążeniem?

W sumie dla nas obeznanych to pikuś a chodzi o to aby laik sobie poradził z diagnozą.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja oczywiscie bym to zmienil na pomiar tylko z obciazeniem.

Jezeli np Klod widzial 13.8V podczas pracy silnika to wiekszosc bedzie uwazala ze uklad ladowania dziala, tymczasem zdajemy sobie sprawe ze oczywiscie nie, bo po wlaczeniu swiatel ladowanie spadnie ponizej 13 i na aku nic nie zostanie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Co do sprawdzania na obciążeniu... Niedawno kupiłem CB500, wracałem 200km od sprzedającego. Po powrocie do domu, lipa - nie pali. Na klemach niby jakieś 13,8V jest, ale po włączeniu świateł spada do ok. 12V. Sprawdzenie regulatora napięcia wyjaśniło przyczynę. Po zmianie regulatora i sprawdzeniu "ze światłami" pięknie ładuje 14,4V. Także zgodnie z serwisówką jak najbardziej ma sens sprawdzenie ładowania pod obciążeniem. Bo przecież to w trakcie jazdy na światłach akumulator musi się doładować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...