Skocz do zawartości

Naciąg łańcucha


Leon84
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Żeby nie było, dwa ogniwa to były na moim moto, ale jak ciąłem, to po jednym - i po każdym cięciu przymiarka. Więc dobrze, że Limo zwraca na to uwagę - jak już chcesz ciąć, to upewnij się, że nie będzie za krotki :D.

Odnośnie końcówki wypowiedzi, to może ja jakieś gówno w papierku DID kupiłem. Bo jak zostawiałem go do naciągu co 900 mil, to skubany wisiał na tyle, że można z nim było robić różne fajne rzeczy :D.

Witcher, ustaw naciąg książkowo i śmigaj. Teraz dopiero zerknąłem na trzecią fotkę, wygląda dużo lepiej niż mój zaraz po założeniu.

"Suzuki maj motór maj lajf"
En-125 2a '05 | GPZ500S '89 | Bandit 600N '97 | ZX-6R '96 | En-125 2a '05

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie mi nie chodzi o to jaki luz mam ustawić, bo ja wiem ile luzu powinien miec łańcuch, wiec nie naprezalem go za bardzo. Najdziwniejsze i najgorsze jest ze nowy napęd a po założeniu juz ma ponad polowe skali ,,zjedzone".. co mi w nim zostal odo naciągania? 2 kreski? To tyle co nic... ja mam z 3 - 4 cm luzu...

Co do ciecia to wiem ze nie mozna przesadzic ale dzieki za rady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 lat później...

Cześć,

pytanie o naciąg łańcucha - instrukcja serwisowa motocykla (Yamaha XJ6) podaje że luz na łańcuchu ma wynosić 45 do 55mm. Tylko jak mierzyć? Od dolnej krawędzi ogniwa na dole do górnej krawędzi na górze (na zdjęciu jako A) czy od linii nitów na górze i na dole (na zdjęciu jako B)? A może jeszcze inaczej. Z góry dziękuję za odpowiedzi / wskazówki.

01.jpg

02.jpg

Edytowane przez tex00
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardziej istotne jest, że tylne koło musi być w powietrzu (żeby zawieszenie wahacza nie było ściśnięte), niż to, czy będziesz mieć pół centymetra błędu przy pomiarze z powodu źle wybranego punktu pomiarowego 😉 

Cały łańcuch powinien się mieścić w pokazanym zakresie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, baart napisał:

Bardziej istotne jest, że tylne koło musi być w powietrzu (żeby zawieszenie wahacza nie było ściśnięte), niż to, czy będziesz mieć pół centymetra błędu przy pomiarze z powodu źle wybranego punktu pomiarowego 😉 

Napewno nie czytałem serwisówki od XJ6 więc nie wiem co tam piszą ale w tych które czytałem WIĘKSZOŚĆ  nakazuje ustawiać luz na motocyklu stojącym na ziemi a nie z kołem w powietrzu

Edytowane przez kiler
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minutes ago, kiler said:

ale w tych które czytałem WIĘKSZOŚĆ  nakazuje ustawiać luz na motocyklu stojącym na ziemi a nie z kołem w powietrzu

Być może geometria wahacza w stosunku do zębatki zdawczej jest taka, że nie ma to większego znaczenia 😉 

W XJ6 ma stać na centralce. U mnie w Fazerze w oryginalnej instrukcji piszą, że ma stać na kołach bez rajdera. W Haynes'ie za to, że ma stać na stopce bocznej 😄 

Więc albo ktoś nie zwrócił na to uwagi, albo też założono, że motocykl bez raidera nie będzie miał ugiętego zawieszenia lub alternatywnie dodano parę milimetrów do "slacka", żeby to skompensować.

Natomiast faktem jest, że najbardziej powtarzalny pomiar luzu łańcucha jest tylko wtedy, kiedy zawieszenie nie jest ugięte, bo luz na łańcuchu jest między innymi po to, żeby zawieszenie mogło swobodnie pracować.

Więc pytanie tak naprawdę jest, czy ma to jakieś większe znaczenie jeśli pomylimy się o 5 czy 10 mm. I tu rozważania przedpiścy o tym, czy mierzyć od osi, czy pomiędzy zewnętrznymi powierzchniami również mieszczą się w zakresie błędu pomiarowego.

Gdyby ten luz był aż tak krytyczny, to z inżynierskiego punktu widzenia byłaby dokładna procedura zapewniająca pełną powtarzalność, której każdy autor instrukcji by się trzymał. Takowej procedury jednak nie ma - czyli nie należy się aż tak tym przejmować 🙂 

Edytowane przez baart
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć, 

mam podobne pytanie (jako świeży motocyklista). Posiadam Yamahę XJ6N, pod koniec zeszłego sezonu wymieniłem oryginalny napęd (~20k przebiegu). Wybór padł na DID 520 ZVMX + zębatki Sunstar. Po ułożeniu się łańcucha (po ok 500 km) mechanik regulował  naciąg . Na początku obecnego sezonu przejechałem ok 2 tys. km, po czym udałem się do serwisu (oficjalny partner yamahy) na wymianę oleju i filtrów - przy okazji mechanik sprawdził naciąg łańcucha - prawidłowy (zarówno jeden jak i drugi mechanik sprawdzał naciąg pod obciążeniem i na "oko"). Po przejechaniu kolejnych 3 tys. km byłem pewny, że już czas wyregulować łańcuch ( wydawało mi się, że stojąc na nóżce bocznej luz jest już spory). Zakupiłem klucz dynamometryczny, aby wszystkie śruby dokręcić z momentem podanym w serwisówce. Stawiam motocykl na nóżce bocznej (uprzednio ustawiając łańcuch w "najciaśniejszym" fragmencie w miejscu pomiaru), biorę miarkę i....małe zaskoczenie - luz to ok  4 cm (za punkt pomiaru przyjąłem nit). Posadziłem na motocykl osobę lżejszą ode mnie o 10 kg - luz wynosi ok 3 cm. 

No i teraz zgłupiałem. Chciałem naciągać łańcuch a okazało się, że według serwisówki (45 -55 mm) powinienem go lekko poluzować. Dodatkowo męczy mnie fakt przejechania ok 6 tys km bez konieczności regulacji. 

W związku z powyższym, zwracam się do Was z uprzejmą prośbą o podpowiedzi:

- zostawić obecny naciąg?

- zastosować jakaś inną metodę pomiaru?

Z góry dziękuję za odpowiedź

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Limo napisał:

Zostaw jak jest. Kupiłeś porządny łańcuch to się nie wyciąga 😉

J/w.

Jak lubisz robić doktorat z napędu to po 6kkm możesz zmienić zębatkę zdawczą. Ona najbardziej się zużywa i masakruje łańcuch. 😉

ETZ 251 x2 1993-1996,XL600R 1996-1998,DR800 1998-2005,RF900R 2005-2007,FMX650 2007-2009,SV650S 2008-2010,SV1000N 2010-2015, XR600R 2011-2016, CMX250 2014-2015, MT-07 2015-2018, DR-Z400SM 2016-2019,CBR650F 2018-2022, CRF 250Rally 2019-2022, Tracer7 2022-...,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostaw jak jest. W poprzednim moto przez 6 k km nie musiałem nic dotykać jak był mocniejszy łańcuch założony.W aktaulanym mam 10 k km przelotu i tylko raz łańcuch naciągałem. Dużo zależy od stylu jazdy jeżeli chodzi o wyciąganie się łańcucha oraz od tego jaki jest założony.

W manualach często pisze żeby sprawdzać naciąg pod obciążeniem lub na bocznej stopce, musisz dokładnie doczytać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...