Skocz do zawartości

Żywica + mata szklana


niwy
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Zakupiłem do swojego motocykla wypełnienie na nadkole tylnego koła. Jedyne jakie mogłem dostać miało niestety otwory na kierunkowskazy, których ja nie potrzebuję ( zdjęcie klik ). Część jest zrobiona chyba właśnie z takiej maty, w każdym razie nie jest to plastik. Dowiedziałem się że w łatwy sposób mogę to załatać używając zestawu naprawczego ( mata + żywica do dostanie w Castoramie ). Mam dużo chęci ale mało wiedzy. Nie wiem kompletnie jak się do tego zabrać. Krok po kroku.

Muszę zakleić i przygotować element do malowania.

Proszę o pomoc,

 

dzięki

niwy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie takie łatwe jak się wydaje, ale da się zrobić. Pracowałem w tym biznesie, spojlery, owiewki z laminatu itd. Przede wszystkim - jest to bardzo brudna i śmierdząca robota. Matę podkleisz pod spodu, od zewnątrz będziesz musiał użyć zwykłej szpachlówki samochodowej (z dodatkiem włókna) bo w Castoramie chyba nie da się kupić wypełniacza który mieszając z płynną żywicą tworzy szpachlówkę która oczywiście najlepiej współpracuje z laminatem. Na opakowaniu żywicy znajdziesz info nt. proporcji mieszania żywicy z utwardzaczem, nie przeginaj z tymi wartościami bo żywica po dodaniu utwardzacza nagrzewa się stygnąć, dodając więcej utw. doprowadzisz do samozapłonu laminatu, zgasić do ciężko a dymi ostro i wydziela poważnie trujące substancje. Żeby uzyskać trwały, mocny laminat musisz się pozbyć pęcherzyków powietrza z pomiędzy warstw włókna. Osiągniesz to "kulając" laminat po namoczeniu, ale jest do tego potrzebny specjalny wałek - ogólnie to wygląda jak wałek do malowania tylko że zamiast futrzastej/gąbczastej rolki na stalowy walec którym kulasz powietrze na zewnątrz. Nie możesz przemoczyć laminatu żywicą bo będzie kruchy i słaby. Żywicy dawaj tylko tyle żeby pomoczyć trochę włókno i następnie dokładnie rozprowadzając aż do uzyskania całej powierzchni mokrej od żywicy ale żywica nie może się skraplać ani spływać z włókna. Ok, to chyba tylko podstaw. Napisałbym więcej ale już kiedyś pisałem o tym na forum i w ogóle to idę spać. :icon_mrgreen: Pozdro.

 

PS. Za wczasu kup sobie kilka par gumowych rękawic żeby oszczędzić ręce przy żywicy. Nie próbuj nawet korzystać z "chirurgicznych" rękawiczek bo rozpuszczą się od razu. Jako rozpuszczalnika używaj tylko acetonu, inne rozp. są za słabe.

Edytowane przez qurim

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zestaw powinien być dobry,tylko musisz dokładnie odtłuścić i zmatować powierzchnię łączenia/żeby mocno trzymało/Potem szpachlówka z włóknami,następnie wykończeniowa,podkład i lakier. :bigrazz:

 

 

ps.qurim,bardzoś to misternie wytłumaczył :cool:

Edytowane przez wojtek-rr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Qurim, wielkie dzięki za porady. Na bank się przydadzą. Np: te rękawiczki... tylko o tych lateksowych myślałem. To bym miał rebus.

 

Kilka pytań w takim razie:

- ile warstw maty proponujesz?

- jak mam dobrze dobrać te 2gram utwardzacza na 100gram żywicy? heh ile kropel może tak

- czy matę dopasować do otworu czy zrobić z zapasem? 1cm? 2cm?

 

chyba to wszystko póki co... dzięki :notworthy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak więc:

- ilość warstw zależy od grubości (gramatury) maty, jak weźmiesz grubą np.300 to styknie jedna ale to będzie "lipa" więc lepiej wziąć cieńszą i dać 2 lub 3 warstwy. Zależy jaka gramatura jest w tym komplecie z Castoramy. To miejsce w błotniku nie przenosi raczej dużych obciążeń więc 3 warstwy gramatury 150 lub nawet 200 stykną.

 

- utwardzacz dobierasz wg.opisu na opakowaniu zestawu. Są różne rodzaje utwardzaczy więc z góry Ci nie powiem. Są takie że się wyciską czerwoną maź z tubki a są takie jako przeźroczysty płyn. Ja zwykle używałem tych płynnych jako że te się używa w przemyśle. Dobierałem objętościowo strzykawką. Np.100ml żywicy 2ml utwardzacza. Ale nie pakuj się od razu w wartości rzędu 2% bo taka żywica szybko gęstnieje (kisiel się z niej robi) a jak nie masz wprawy to potrzebujesz więcej czasu żeby ułożyć matę, namoczyć i usadowić na miejscu. Użyj lepiej wartości 1-1.5%, wtedy będziesz miał czas na spokojne ułożenie wszystkiego. Jeśli robisz to w zimnym pomieszczeniu to będzie długo schło, nawet kilka godzin lub więcej. W temp.20*C taki roztwór schnie ok.30min i wtedy jest gotowy do obróbki. Jeśli będziesz robił w zimnym garażu w tą ponurą zimę to nawet kilka dni będzie schło.

 

-Matę docinaj większą niż otwór, kilka cm więcej, nie musi być dokładny kształt otworu, może być kwadrat sporo większy. Jak dobrze ułożysz i "wykulasz" matę to nie będzie wcale tak grubo.

Edytowane przez qurim

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko cacy qurim, tylko jakby tak było jak piszesz poniżej:

.... Nie możesz przemoczyć laminatu żywicą bo będzie kruchy i słaby. Żywicy dawaj tylko tyle żeby pomoczyć trochę włókno i następnie dokładnie rozprowadzając aż do uzyskania całej powierzchni mokrej od żywicy ale żywica nie może się skraplać ani spływać z włókna.

To żaden szybowiec ani żadna łódka żaglowa by ani dnia nie wytrzymała. Żywica MUSI dobrze przesiąknąć przez matę, inaczej można całość wywalić. Nie to żebym ja się znał, ale mój padre był ostatnią kontrolą techniczną m.in. w fabryce szybowców i coś tam na ten temat mi tłumaczył.

 

Jest istotne żeby dobrze przygotować brzegi starego materiału, tj, wyczyścić, zmatowić i odtłuścić, coby żywica dobrze złapała.

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niwy, ja bym nie brał tej żywicy z Castoramy czy innego marketu bud. bo tam masz tylko żywice poliestrowe. Lepiej zrób to na żywicach epoksydowych, które są o niebo wytrzymalsze i lepiej się trzymają. Maty szklane możesz używać te same tzn z np Castoramy. Najlepiej podjedź to sklepiku chemicznego np na rogu Alej Jerozolimskich i Lindleya - jest tam taki mały sklep chemiczny a obsługa zna się na rzeczy - weź ten swój element a oni doradzą ci jaki typ żywicy epoksydowej użyć (plus utwrdzacz) i przygotują ci taką ilośc jak potrzebujesz. Dodatkowo oni proporcje przygotowują w stosunku objętościowym a nie wagowym więc dużo łatwiej jest o odpowiednie proporcje (np strzykawką 50-tką). A przygotowanie i reszta tak jak piszą koledzy powyżej - ja też mocno przesączałem włókno szklane a bąbelków pozbywałem się używając pędzla z dość twardym włosiem "stukając" prostopadle do powierzchni raz razem aby wyszły wszystkie "bąbelki". I nie taki diabeł straszny...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to w koncu ktora zywica bedzie lepsza, epoksydowa czy poliestrow ??

 

bo jak widze na allegro zesztawy naprawcze to wszystkie sa z poliestrowa, a epoksydowa jest tylko budowlana

 

a potem czym wyrownac, zrobic plynne przejscie z elementu na element ?? jakas szpachla czy cos innego ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to w koncu ktora zywica bedzie lepsza, epoksydowa czy poliestrow ??

 

bo jak widze na allegro zesztawy naprawcze to wszystkie sa z poliestrowa, a epoksydowa jest tylko budowlana

 

a potem czym wyrownac, zrobic plynne przejscie z elementu na element ?? jakas szpachla czy cos innego ??

 

Nie jestem specem w tej dziedzinie ale zarówno fachowcy (jak i z własnych doświadczeń wynika) twierdzą, że epoksyd jest bezkonkurencyjny - jest bardziej wytrzymały, lepiej się trzyma powierzchni i jest bardziej odporny zarówno na temperaturę jak i różne chemikalia... Poliester jest tańszy i bardziej dostępny (chociaż w marketach pojawiają się podwójne strzykawki z epoksydem i utwardzaczem ale jest to mała ilość), a na małe ubytki lub niezbyt obciążone elementy wystarcza, ale ja wolę jednak epoksyd - mam pewność, że nic nie odpadnie po czasie.

Co do przejścia płynnego tak jak pisali powyżej szpachla z włóknem szklanym szlifowanie itp...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem specem w tej dziedzinie ale zarówno fachowcy (jak i z własnych doświadczeń wynika) twierdzą, że epoksyd jest bezkonkurencyjny - jest bardziej wytrzymały, lepiej się trzyma powierzchni i jest bardziej odporny zarówno na temperaturę jak i różne chemikalia... Poliester jest tańszy i bardziej dostępny (chociaż w marketach pojawiają się podwójne strzykawki z epoksydem i utwardzaczem ale jest to mała ilość), a na małe ubytki lub niezbyt obciążone elementy wystarcza, ale ja wolę jednak epoksyd - mam pewność, że nic nie odpadnie po czasie.

Co do przejścia płynnego tak jak pisali powyżej szpachla z włóknem szklanym szlifowanie itp...

 

skoro epoksyd jest twardszy czyli nie pracuje tak jak powinien, owiewki moto nie sa idealnie sztywne i musza pracowac wiec teraz nie wiem co jest co ??

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdzie nie napisałem że jest twardszy, tylko że jest bardziej wytrzymały... Poza tym nie robisz z niego całej owiewki (chociaż nie jestem pewien czy nie są też robione) ale uzupełniasz w miarę mały fragment (zazwyczaj dość płaski) bądź wzmacniasz pęknięcie. Ja w każdym razie stosuję epoksyd do łatania owiewek gdyż poliester po pewnym czasie mi się odrywał...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdzie nie napisałem że jest twardszy, tylko że jest bardziej wytrzymały... Poza tym nie robisz z niego całej owiewki (chociaż nie jestem pewien czy nie są też robione) ale uzupełniasz w miarę mały fragment (zazwyczaj dość płaski) bądź wzmacniasz pęknięcie. Ja w każdym razie stosuję epoksyd do łatania owiewek gdyż poliester po pewnym czasie mi się odrywał...

 

ja potrzebuje zrobic taki myk, tylko nikt tam nie napisal jaka zywica :banghead:

 

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3HHM3RH3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUQZEPVG.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to już było traktowane żywicami i matami szklanymi z tego co widać na zdjęciach? Napisz coś więcej: czy jest to obustronnie tak "poklejone" itd...

 

z tego co zrozumialem w angielskim holendra :P to z jednej strony jest warstwa maty i zywica a z drugiej juz grubiej nakladane dla usztywnienia calosci, wiec pewnie ze dwie warstwy

 

ja chcialem te 2 elementy pospawac spawarka do plastikow ale okazalo sie ze sa z innych materialow :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Starałem się jak mogłem. Otwory zalepione i żywica schnie. Wydaje mi się że dodałem za mało utwardzacza bo po 24 godzinach jak zszedłem do piwnicy zobaczyć rezultaty to jeszcze się klei. W piwnicy nie jest zimno, temp ciut niżej pokojowa. Ile to może schnąć ? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...