Skocz do zawartości

ładowanie w XT600K


piotr74
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

mam problem z ładowaniem aku w XT600K, 3TB, 1993 r.

naczytałem się na tym forum i w serwisówce co robić i pomierzyłem:

- akumulator podłączony, silnik nie pracuje, na klemach jest 12,7 V

- akumulator podłączony, silnik pracuje, na klemach jest 6,4 V

- światła włączone tylko na aku i zgaszonym silniku - ładnie świecą

- światła włączone, silnik odpalony - prawie nie świecą

- pomierzone rezystancje cewek statora na kostce od alternatora - trzy białe przewody, mierzone parami, wychodzi jakies 1,8 Ohma ale kiepskim miernikiem, wg serwisówki powinno być 0,52-0,78 Ohm

- przy odpalonym silniku na rozłączonej kostce za alternatorem pomierzone parami (3 możliwości) napięcia prądu zmiennego - na dwóch parach 5,9 V, na jednej 1,9 V, mierzone na wolnych obrotach, po zwiększeniu obrotów nie rośnie znacząco - prawie wcale , z tego co na forum wyczytałem powinno być jakieś 70 V

 

Dziwne chyba te wyniki, może to jakiś inny typ alternatora (prądnicy?) , po mojemu wygląda na problem z alternatorem ale nie wiem co tam się wymienia - uzwojenia, przezwaja się?

Jak to można naprawić?

Dzięki z góry za pomoc.

pozdrawiam, Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co się orientuję (jeśli źle to poprawić i opierniczyć) to napięcie na tej kostce powinno wynosić ok 60-70V ( słyszałem o 50 w jakimś moto, ale nie pamiętam w którym). Jak dla mnie to altek Ci pada, albo przebicia ma na uzwojeniu - można przezwoić. Rozumiem że te 12,7V to na naładowanym aku prosto z pod prostownika? Przy jakich obrotach mierzyłeś napięcie na kostce i klemach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz takie napięcia to znaczy, że uzwojenia statora są uszkodzone. A objaw po odpaleniu ze spadkiem napięcia potwierdza to. Po prostu zdejmujesz dekiel i pewnie zobaczysz spalone uzwojenia. Jeśli nawet nie będą spalone, są uszkodzone.

Szukaj firmy, która przezwaja takie rzezy i po sprawie lub kup używane.W moi regionie 150-250 zł za przezwojenie.

Zanim podłączysz nowe cewki zmierz napięcia.

Pomiar wykonany nawet na jałowych obrotach pokaże mniejsze lecz takie same wyniki na poszczególnych parach.

Zakres napięć zmiennych z uzwojeń waha się między 40-80 V ~ przy kilku tysiącach obrotów.

Zdrowy aku ma ~ 12,5 V

A żeby wszystko było jasne to gdy napiecie zmienne jest w zakresie to można podłączyć mostek prostowniczy np. fiat 126 p i wtedy napiecie wyprostowane powinno być rzędu w przybliżeniu 25 V-.

I dopiero regler ogranicza je do 14.4 V

 

Edytowane przez monter75

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co się orientuję (jeśli źle to poprawić i opierniczyć) to napięcie na tej kostce powinno wynosić ok 60-70V ( słyszałem o 50 w jakimś moto, ale nie pamiętam w którym). Jak dla mnie to altek Ci pada, albo przebicia ma na uzwojeniu - można przezwoić. Rozumiem że te 12,7V to na naładowanym aku prosto z pod prostownika? Przy jakich obrotach mierzyłeś napięcie na kostce i klemach?

 

te 12,7 to tak jak mówisz po ładowaniu, a obroty nieznane bo brak obrotomierza w tej wersji :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale na wolnych, czy coś koło 4-5 tys? - chociaż orientacyjnie

 

 

przy każdych obrotach jest raptem kilka V, przy daniu w palnik na maksa nie ma nawet 8V, więc chyba coś nie tak i dodatkowo te napiecia na dwóch parach równe a na jednej trzy razy niższe - to zły objaw co potwierdza monter75

widzę że monter dopisał - jak wyżej - 25 V nierealne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest istotne jakie napięcie jest między fazami (czy 40V, czy 80V), ważne jest żeby było mniej więcej równe. Jeśli na wolnych obrotach masz trzy razy po 20V, to też jest dobrze.

 

Z tego co piszesz masz przebicie na jednej fazie (część zwojów się zwarła i nie produkuje prądu, za to się pięknie grzeje).

 

Zmierz jeszcze rezystancję między fazami (dowolną), a masą silnika. Powinna być bardzo duża, najlepiej taka, żeby miernik ze skalą w megaomach nie pokazywał przepływu.

Masz też chyba uwalony regulator. Wygląda to tak, jakby padł mostek (przez co masz 6,4V z nim) i tym sposobem przeciążył alternator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest istotne jakie napięcie jest między fazami (czy 40V, czy 80V), ważne jest żeby było mniej więcej równe. Jeśli na wolnych obrotach masz trzy razy po 20V, to też jest dobrze.

 

Z tego co piszesz masz przebicie na jednej fazie (część zwojów się zwarła i nie produkuje prądu, za to się pięknie grzeje).

 

Zmierz jeszcze rezystancję między fazami (dowolną), a masą silnika. Powinna być bardzo duża, najlepiej taka, żeby miernik ze skalą w megaomach nie pokazywał przepływu.

Masz też chyba uwalony regulator. Wygląda to tak, jakby padł mostek (przez co masz 6,4V z nim) i tym sposobem przeciążył alternator.

 

to ciekawe co piszesz, sprawdzę rezystancję

i jeszcze jedno, przy odłączonym akumulatorze, odpalonym silniku , na kablach które podłącza się do biegunów akumulatora jest jakieś 4,5 V i rosnie tylko do 5,2 przy zwiększaniu obrotów silnika do maksa.

sądziłem ze regulator może być dobry a niskie napiecie na akumulatorze z pracujacym silnikiem jest jakąś wypadkową tego co przychodzi z alternatora (4,5 V) i napięcia samego aku (12,5V)

Edytowane przez piotr74
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to ciekawe co piszesz, sprawdzę rezystancję

i jeszcze jedno, przy odłączonym akumulatorze, odpalonym silniku , na kablach które podłącza się do biegunów akumulatora jest jakieś 4,5 V i rosnie tylko do 5,2 przy zwiększaniu obrotów silnika do maksa.

sądziłem ze regulator może być dobry a niskie napiecie na akumulatorze z pracujacym silnikiem jest jakąś wypadkową tego co przychodzi z alternatora (4,5 V) i napięcia samego aku (12,5V)

 

Nie odpala się motocykla bez akumulatora. To szkodzi regulatorowi :wink:

Generalnie prawidłowo rozpieprzony alternator objawia się tym, że napięcie na akumulatorze nie rośnie po uruchomieniu silnika, tylko systematycznie spada wskutek braku ładowania. Cuda które opisujesz wymagają bliższego przyjrzenia się regulatorowi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

regler mozna dosc szybko sprawdzic, ale z tego co wiem to nie definiuje to od razu, ze jest dobry - co najwyzej mozna stwierdzic, ze na pewno jest walniety.

 

Powinno byc min 5 kabli z reglera - 3 biale (lub zolte) to te od alternatora - wejscia.

Oraz plus i masa (moga byc dodatkowo zmostkowane - po dwa identyczne przewody). Kolory maja rozne. Honda mase ma zielona, zazwyczaj jest czarna lub brazowa. Z plusem to juz pelna amerykanka. W hondach np bialo-zielony. Czesto jest to przewod 2-kolorowy.

 

Najpierw robisz testy diody. Pomiedzy plusem a masa powinno pokazac 1,1V (raczej 1100 mV). Nastepnie pomiedzy kazdym bialym oraz masa i plusem. Powinno w jedna strone pokazywac okolo 550mV a w druga powinien miernik piszczecz - czyli zwarcie.

Czyli mierzysz jakis obwod a potem zamieniasz koncowki miernika.

 

Drugi test to rezystancja. Nie znam dokladnych wartosci, ale w jedna strone (na kazdej mozliwej kombinacji - biale z masa lub plusem) maly opor w druga ogromny.

 

Wiecej testow domowym sposobem nei znam.

Edytowane przez saretar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pomocne uwagi.

 

do Adam M: tak, mierzyłem na ustawieniu miernika na prąd zmienny (zakres 200V)

 

do brys: wygląda na to że mam "prawidłowo rozpieprzony alternator" :icon_biggrin: bo taki objaw o który piszesz występuje

 

do saretar: do kostki reglera dochodzą trzy białe kable z alternatora i czerwony plus do akumulatora przez bezpiecznik, dodatkowo jest czarny masowy do obudowy reglera

masa jest ok, pomiary na białych takie same jak na kostce za alternatorem

samego sposobu sprawdzenia reglera o którym piszesz nie znałem, popróbuję i dam znać

 

ogólnie jest chyba kupa z altkiem i reglerem :icon_eek:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...