Skocz do zawartości

JAKI OLEJ ???


Rekomendowane odpowiedzi

W związku z chorobowym i chwilką czasu oraz przedsezonowym dylematem „co wlać” postanowiłem zebrać do kupy parametry olejów dla motocyklistów, miłej lektury :banghead:

 

Troszkę teorii :flesje:

 

OLEJ SILNIKOWY

 

Konstrukcyjny element silnika, spełniający cały szereg funkcji, takich jak:

- zmniejszenie tarcia

- zmniejszenie zużycia silnika

- utrzymanie silnika w czystości

- ochrona przed korozją

- odprowadzenie ciepła

- doszczelnianie komory spalania

- inne

 

PODSTAWOWE WŁASNOŚCI OLEJÓW

 

Własność Charakterystyka:

- lepkość w 100°C - Odpowiada w przybliżeniu lepkości oleju w normalnych warunkach pracy silnika

- wskaźnik lepkości - Mówi o tym, jak zmienia się lepkość oleju wraz ze zmianami temperatury

- lepkość w ujemnych temperaturach - Mówi o warunkach startu zimowego silnika

- temperatura płynięcia - Temperatura, poniżej której olej ulega zestaleniu

- temperatura zapłonu - Miara zawartości lotnych składników w oleju

- odparowalność - Miara potencjalnych strat oleju przez odparowanie w czasie pracy silnika

- liczba zasadowa (TBN) - Określa zdolności myjące i neutralizujące oleju

 

KLASYFIKACJA JAKOŚCIOWA OLEJÓW SILNIKOWYCH

 

Według klasyfikacji API (Amerykański Instytut Naftowy) oleje dzieją się na dwie grupy: - oznaczone symbolem "S" przeznaczone dla silników z zapłonem iskrowym - oznaczona symbolem "C" przeznaczona dla silników z zapłonem samoczynnym (wysokoprężnych)

 

Grupa olejów silnikowych z zapłonem iskrowym obejmuje następujące kategorie: Silniki benzynowe: SA, SB, SC., SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM. Najwyższą jakość mają oleje kategorii SJ, SL i SM, które stosuje się w najnowocześniejszych i najbardziej obciążonych silników.

 

DOBÓR OLEJÓW SILNIKOWYCH

 

Jeżeli chcemy zastosować do silnika olej innego producenta (innej marki) to powinniśmy dobrać olej:

- o tej samej klasie lepkości

- o tej samej klasie jakościowej

 

W przypadku braku zaleceń wg ACEA/CCMC może być wystarczająca klasyfikacja wg API z tym jednak zastrzeżeniem, że klasyfikacja europejska jest ostrzejsza i w większym stopniu uwzględnia europejskie konstrukcje silników. Olej niższej klasy jakościowej można zastąpić olejem klasy np. SG/CD, ale nigdy odwrotnie.

 

 

Krótki przegląd olejów syntetycznych oraz semisyntetycznych do motocykli dostępnych na rynku polskim:

 

 

Agip Tec 4T 15W50

 

Lepkość 40oC [mm/s] 128,0

Lepkość 100oC [mm/s] 17,6

Wsk. Lepkości 150

Temp. zapłonu [oC] 230

Temp. płynięcia[oC] -33

API SJ; ACEA A3; CCMC G4

 

Agip Racing 4T 10W60

 

Lepkość 40oC [mm/s] 160,0

Lepkość 100oC [mm/s] 23,5

Wsk. Lepkości 177

Temp. zapłonu [oC] 220

Temp. płynięcia[oC] -36

Specyfikacja:

API SG; CCMC G5, PD2 JASO MA

 

MOTUL 300V 4T Factory Line 5W40

 

Lepkość 40oC [mm/s] 73,5

Lepkość 100oC [mm/s] 13,6

Wsk. Lepkości 196

Temp. zapłonu [oC] 220

Temp. płynięcia[oC] < - 36

TBN [mgKOH/g] 11,4

Specyfikacja:

API SG; CCMC G4 - JASO T904

 

MOTUL 300V 4T COMPETITION 15W50

 

Lepkość 40oC [mm/s] 127

Lepkość 100oC [mm/s] 17,5

Wsk. Lepkości 155

Temp. zapłonu [oC] 220

Temp. płynięcia[oC] < - 36

TBN [mgKOH/g] 9,8

Specyfikacja:

API SG; CCMC G4 - JASO T904

 

MOTUL 5100 ESTER 4T 15W50

 

Lepkość 40oC [mm/s] 131,5

Lepkość 100oC [mm/s] 17,5

Wsk. Lepkości 147

Temp. zapłonu [oC] 228

Temp. płynięcia[oC] < - 33

TBN [mgKOH/g] 8,7

Specyfikacja:

API SG; CCMC G4; JASO MA

 

Mobil Extra 4T 10W40

 

Lepkość 40oC [mm/s] 98

Lepkość 100oC [mm/s] 14,4

Wsk. Lepkości 157

Temp. zapłonu [oC] ?

Temp. płynięcia[oC] -30

TBN [mgKOH/g] ?

Specyfikacja:

API SJ; JASO MA

 

 

Mobil 1 Racing 4T 15W50

 

Lepkość 40oC [mm/s] 152

Lepkość 100oC [mm/s] 20,7

Wsk. Lepkości 159

Temp. zapłonu [oC] 230

Temp. płynięcia[oC] -45

TBN [mgKOH/g] ?

Specyfikacja:

API SH; JASO MA

 

PLATINUM MOTO 4T 10W50

 

Lepkość 40oC [mm/s] ?

Lepkość 100oC [mm/s] 17,0

Wsk. Lepkości 162

Temp. zapłonu [oC] 250

Temp. płynięcia[oC] -50

TBN [mgKOH/g] ?

Specyfikacja:

API SJ; JASO MA

 

Shell Advance Ultra 4 10W40

 

Lepkość 40oC [mm/s] 82

Lepkość 100oC [mm/s] 14,3

Wsk. Lepkości 186

Temp. zapłonu [oC] 202

Temp. płynięcia[oC] -30

TBN [mgKOH/g] 10,3

Specyfikacja:

API SG

 

Shell Advance Ultra 4 15W50

 

Lepkość 40oC [mm/s] 115

Lepkość 100oC [mm/s] 17,5

Wsk. Lepkości 168

Temp. zapłonu [oC] 206

Temp. płynięcia[oC] -27

TBN [mgKOH/g] 10,3

Specyfikacja:

API SG

 

Shell Advance VSX 10W40

 

Lepkość 40oC [mm/s] 94,2

Lepkość 100oC [mm/s] 14,46

Wsk. Lepkości 159

Temp. zapłonu [oC] 228

Temp. płynięcia[oC] -33

TBN [mgKOH/g] ?

Specyfikacja:

API SG; JASO MA

 

Shell Advance VSX 15W50

 

Lepkość 40oC [mm/s] 115

Lepkość 100oC [mm/s] 19,5

Wsk. Lepkości 157

Temp. zapłonu [oC] 218

Temp. płynięcia[oC] -27

TBN [mgKOH/g] ?

Specyfikacja:

API SG; JASO MA

 

Liqui Moly Racing 4T 10W40

 

Lepkość 40oC [mm/s] 88,5

Lepkość 100oC [mm/s] 14,2

Wsk. Lepkości 135

Temp. zapłonu [oC] 224

Temp. płynięcia[oC] -41

TBN [mgKOH/g] 9,0

Specyfikacja:

API SG/SH; JASO MA

 

Liqui Moly Racing Synth 4T 10W50

 

Lepkość 40oC [mm/s] 118

Lepkość 100oC [mm/s] 18,0

Wsk. Lepkości 165

Temp. zapłonu [oC] 236

Temp. płynięcia[oC] -45

TBN [mgKOH/g] 9,0

Specyfikacja:

API SH; JASO MA

 

Castrol GPS 4T 10W40

 

Lepkość 40oC [mm/s] 108

Lepkość 100oC [mm/s] 15,3

Wsk. Lepkości 154

Temp. zapłonu [oC] 210

Temp. płynięcia[oC] -27

TBN [mgKOH/g] 5,8

Specyfikacja:

API SG; JASO MA

 

Castrol R4 Superbike 10W50

 

Lepkość 40oC [mm/s] 120

Lepkość 100oC [mm/s] 17,7

Wsk. Lepkości 165

Temp. zapłonu [oC] ?

Temp. płynięcia[oC] ?

TBN [mgKOH/g] ?

Specyfikacja:

API SG; JASO MA

 

 

UWAGA :biggrin: ! Nie biorę odpowiedzialności za poprawność danych, do których dotarłem (nieraz producent oleju podaje na różne rynki sprzeczne informacje. Często parametry oleju podawane na stronach www są marketingowe i mogą różnić się od tych zawartych w „technical product data sheets” ).

 

Jeśli się gdzieś pomyliłem proszę o uwagi :biggrin:

 

Źródło: www.techem.com.pl, www.liqui-moly.hu, www.castrol.com, www.barbotti.com, www.mobil.pl, www.orlen.pl, www.shell.com, www.forumsamochodowe.pl/oleje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Midland 10w50 synth

cp 3400/-20 stopni

lepkość 40 - 125,66

lepkosc 100 - 17,77

ideks 157

temp krzepn. -36 stopni

zapłon 244

ciezar własciwy 0,848

 

Midland 20w50 mineral

cp 4500/-10

lepkość 40 - 178,47

lepkosć 100 - 20,57

Indeks 135

Temp. krzepn. -26 stopni

ciezar wlasciwy 0,88

 

wszystkie mają normy API SH/SG JASO MA

dodam jeszcze ze OLEJ MIDLAND 10w40 który podał Motowariat jest półsyntetykiem - sam takiego zalałem a wczesniej dzwonilem do importera z tym pytaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mobil1 5W50 Synthetic

 

Specyfikacje

 

Mobil 1 5W-50 spełnia wymagania poniższych specyfikacji:

ACEA A3,B3,B4

API SM,SL,SJ,CF

 

 

Mobil 1 5W-50 posiada następujące dopuszczenia producentów:

Daimler Chrysler 229.3 / 229.1

Porsche Zaaprobowany

Volkswagen 505.00

 

 

Typowa charakterystyka fizykochemiczna

 

Mobil 1 5W-50

Klasa lepkości SAE 5W-50

Lepkość kin., ASTM D 445

[cSt] w 40ºC 104.9

[cSt] w 100ºC 17.5

Wskaźnik lepkości, [-], ASTM D 2270 184

Pozostałość po spopieleniu, [wt%], ASTM D 874 1.2

Lepkość HT/HS, [mPa.s] w 150ºC, ASTM D 4683 4.21

Temp. płynięcia, [ºC], ASTM D 97 -54

Temp. zapłonu, [ºC], ASTM D 92 236

Ciężar właściwy w 15ºC [kg/l], ASTM D 4052 0.859

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Żeście mnie sprowokowali. Będzie troszkę :icon_eek: , na temat olejów syntetycznych. Sorki ze only inglisz, ale nie maiłem czasu przełożyć. Może jutro..

 

Beware of synthetic oil, it can do terrible things to you and your beloved motorcycle. It will not only leak out of your engine faster than you can put it in, but it will also cause your oil filter to clog and implode, dumping debris and dirt into your lubrication system. It also will make every part of your bike permanently slippery because of its linear molecular chain dispersion action.

Then it will leak onto your kickstand causing it to retract automatically, dropping your bike on the ground! But that's not all...

Synthetic oil will round off your gears and spin your bearings. It will also splatter onto your seat causing your girlfriend to fall off in the apex of a turn and she'll never ride with you again. Synthetic oil coats your sight window and your timing window with a whitish

pro-emulsification additive that is both non-removable and highly corrosive. Synthetic oil will completely leak onto the ground overnight and your dog will drink it and die.

Synthetic oil will wear out your tires and make your battery leak. It will give you the desperate need to urinate after you put your full leathers on and then jam your zippers shut. It will contaminate your gasoline causing your bike to stall on railroad tracks and accelerate uncontrollably near police cars. It will make it rain during rallies and on weekends. It will lubricate your timing belts causing them to jump teeth and break your valves to bits. Synthetic oil chemically weakens desmodromic valves and causes the clearances to change every six miles. Then it melts the black soles of your riding boots right before you walk across your new carpeting.

While riding past groups of attractive women it will cause both of your handlebar grips to slip off at the same time so you smash your windscreen with the bridge of your nose. It also causes your swingarm to crack, your studs to break, and your rotors to warp, and then it voids your warranty by changing your odometer reading to 55,555. It

also dries out your wetclutch and wets your dryclutch. It makes your clutch slave cylinder seal fail in the heaviest traffic on the hottest day of the year while putting an angry wasp in your helmet for good measure.

Synthetic oil hides your 13mm socket and puts superglue on your earplugs. Synthetic oil will scratch your faceshield and make your gloves shrink two sizes night before trackday. Synthetic oil stole your neutral and sold it to the Chinese for $1.25. Synthetic oil will make you grow a tail. Synthetic oil will write long crazy e-mails to your Internet friends and then sign your name at the bottom!

Dezinformacja i fake newsy opierają się na tendencyjności w naszym myśleniu. Nie lubimy otrzymywać informacji, które są sprzeczne z tym, jak postrzegamy świat. Wolimy wiadomości, które potwierdzają nasze przekonania. Problem w tym, że wobec takich przekazów jesteśmy mniej krytyczni, więc jeśli dezinformacja będzie zgodna z tym, w co i tak już wierzymy, łatwiej będzie się nam na nią nabrać. Pamiętajmy, dezinformacja ma na celu radykalizację naszego światopoglądu, a nie jego zmianę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czytałem trochę o olejak jako że niedługo bede posiadaczem new bike. do motocykli sportowych z przenaczeniem do jazdy między innymi na torze ale również po ulicy zalecam 10W60. I w tym przypadku od Agipa lepszy jest Shell Helix Ultra Racing 10W-60

Lepkość 40oC [mm/s] 163

Lepkość 100oC [mm/s] 24,6

Temp zapłonu 218 (Agip 220)

Wskaźnik lepkości bardzo ważny parametr shell -183 (Agip 10w60 177)

Shell API SL Agip API SG

Pozdrawiam

Edytowane przez tra
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cokolwiek, jak jasno wynika z postow wyzej.

Ma miec oznaczenie conajmniej SAE 10W40 i w zaleznosci od zasobnosci twojej kieszeni byc mineralem, polsyntetykiem, lub syntetykiem.

 

Adam M.

 

znaczy sie bez roznicy czy wleje ful synt. czy pol synt.?

kasa nie gra roli. moze jakis konkretny przyklad oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znaczy sie bez roznicy czy wleje ful synt. czy pol synt.?

kasa nie gra roli. moze jakis konkretny przyklad oleju.

Syntetyki najlepiej smarują.

 

Dodam jeszcze, że czytałem że jeżeli mamy mocno zasyfiony silnik to nie powinniśmy stosować olejów mocno czyszczących, bo gwałtowne odklejenie się brudu od pewnych powierzchni może uszkodzić elementy silnika (np. odklejenie się osadzonego nagaru zatrze silnik).

 

 

Czy jest jakaś różnica między olejem do przekładni w 4T i w 2T?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...