Skocz do zawartości


 

 

Zdjęcie

Silnik- szkiełkowanie ?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
89 odpowiedzi w tym temacie

#41 gobert

    ZARAŻONY MOTOCYKLAMI - naciągacz łańcuchów

  • Forumowicze
  • 221 postów
  • Wiek: 37
  • Na FM od: 24 czerwiec 2005
  • Skąd:Pruszków
  • Motocykl:kz1000p,ts350,mt12

Napisano śro, 07 lis 2007 - 08:41

:biggrin:
Myslę, że argumenty w rodzaju:"powierzchnia gładka oddaje gorzej ciepło a porowata lepiej" z technicznego punktu widzenia, w przypadku silników motocykli nie ma absolutnie żadnego znaczenia :evil: . Nawet jeśli tak jest to różnice będą niemierzalnie małe a co za tym idzie zupełnie pomijalne ;) . Jedynym sensownym kryterium może być estetyka, a ta jest w swerze "oka" i pozostaje poza sferą "szkiełka".
Nasuwa mi se jeszcze jedno porównanie "lotnicze", że tak powiem, w kwesti stygniecia powierzchni gładkich i chropowatych. Otóż można założyć, że przepływ strugi powietrza wokół powierzchni polerowanej ma charakter zbliżony do laminarnego, podobnie jak w skrzydłach samolotów. W związku z tym powietrze lepiej przylega do metalu i przez to lepiej odbiera ciepło ;) Przy chropowatej strukturze struga odrywa się i gożej chłodzi. Ale oczywiście są to dywagacje takie same jak udowadnianie, że święta Bożego Narodzenia są ważniejsze niż Wielkanoc lub na odwrót. :icon_question:


Nie zgadzam się, przepływ turbulentny stwarza lepsze warunki wymiany ciepła.
Nie mam teraz pod ręką literatury fachowej z wymiany ciepła ale poniżej zamieszczam fragment o chłodzeniu żeber radiatora procesora w komputerze z pisma "CHIP".

"Przepływ laminarny występuje przy małych prędkościach powietrza. Jeżeli przepływ jest bardzo mały to wokół radiatora powstaje mała warstwa ciepłego powietrza, która zachowuje się jak izolator i nie dopuszcza do wymiany ciepła. Przepływ burzliwy występuje przy silnym przepływie powietrza. Charakteryzuje się powstawaniem wirów które wzmagają wymianę ciepła z radiatora"

#42 HD1940

    MOTONITA - leżący na baku

  • Moderatorzy
  • 1361 postów
  • Wiek: 51
  • Na FM od: 13 październik 2007
  • Skąd:Białystok
  • Motocykl:BMW R80RT, HD WLD

Napisano śro, 07 lis 2007 - 15:03

Nie zgadzam się, przepływ turbulentny stwarza lepsze warunki wymiany ciepła.
Nie mam teraz pod ręką literatury fachowej z wymiany ciepła ale poniżej zamieszczam fragment o chłodzeniu żeber radiatora procesora w komputerze z pisma "CHIP".

"Przepływ laminarny występuje przy małych prędkościach powietrza. Jeżeli przepływ jest bardzo mały to wokół radiatora powstaje mała warstwa ciepłego powietrza, która zachowuje się jak izolator i nie dopuszcza do wymiany ciepła. Przepływ burzliwy występuje przy silnym przepływie powietrza. Charakteryzuje się powstawaniem wirów które wzmagają wymianę ciepła z radiatora"


Ale w silniku motocyklowym nie wystepuje "mała prędkośc przepływu powietrza", bo jak stoi lub porusza się z niewielką prędkością to silnik się i tak gotuje, bez znaczenia jaka jest gładkość powierzchni karterów. A jak pisałem uważam, że rozpatrywanie wpływu gładkości karterów na spadek ich temperatury jest pomijalnie mały. Liczy się ogólna powierzchnia odprowadzająca ciepło a nie jej struktura.

#43 buba6

    MOTONITA - rozmawiający z silnikiem

  • Forumowicze
  • 1125 postów
  • Na FM od: 19 listopad 2002
  • Skąd:Bielsko-Biała / Wrocław
  • Motocykl:H-D Electra

Napisano śro, 07 lis 2007 - 15:49

tez tak mi sie wydaje, ze w silniku motocyklowym, gdzie jest duza powierzchnia a chropowatosc jest znikoma, jej calkowity brak wiele nie zmienia, nalezy tez podkreslic ze szkielkowanie nie likwiduje zupelnie tej chropowatosci, czasami wrecz przeciwnie

#44 gobert

    ZARAŻONY MOTOCYKLAMI - naciągacz łańcuchów

  • Forumowicze
  • 221 postów
  • Wiek: 37
  • Na FM od: 24 czerwiec 2005
  • Skąd:Pruszków
  • Motocykl:kz1000p,ts350,mt12

Napisano czw, 08 lis 2007 - 07:12

Nasuwa mi se jeszcze jedno porównanie "lotnicze", że tak powiem, w kwesti stygniecia powierzchni gładkich i chropowatych. Otóż można założyć, że przepływ strugi powietrza wokół powierzchni polerowanej ma charakter zbliżony do laminarnego, podobnie jak w skrzydłach samolotów. W związku z tym powietrze lepiej przylega do metalu i przez to lepiej odbiera ciepło :) Przy chropowatej strukturze struga odrywa się i gożej chłodzi. Ale oczywiście są to dywagacje takie same jak udowadnianie, że święta Bożego Narodzenia są ważniejsze niż Wielkanoc lub na odwrót. :)


"Przepływ laminarny występuje przy małych prędkościach powietrza. Jeżeli przepływ jest bardzo mały to wokół radiatora powstaje mała warstwa ciepłego powietrza, która zachowuje się jak izolator i nie dopuszcza do wymiany ciepła. Przepływ burzliwy występuje przy silnym przepływie powietrza. Charakteryzuje się powstawaniem wirów które wzmagają wymianę ciepła z radiatora",

Chodzi mi o błąd rzeczowy jaki powstał w tym temacie.
Dodam jeszcze, że wymiana ciepła składa się nie tylko z przejmowania i przewodzenia, ale i z promieniowania cieplnego. Poniżej podaję stronę z tabelą współczynnika promieniowania, dodam, że im bliższy on wartości 1 tym ciało lepiej oddaje ciepło.

http://www.engineeri...ents-d_447.html

Proszę zwrócić uwagę na współczynnik dla:
- Aluminum Highly Polished 0.039 - 0.057

i dla:
Aluminum Rough 0.07

Nie biorę tu pod uwagę materiału nazwanego: Alloy 24ST Polished (0.9), bo poprostu nie wiem co to jest.

Użytkownik gobert edytował ten post czw, 08 lis 2007 - 07:50


#45 HD1940

    MOTONITA - leżący na baku

  • Moderatorzy
  • 1361 postów
  • Wiek: 51
  • Na FM od: 13 październik 2007
  • Skąd:Białystok
  • Motocykl:BMW R80RT, HD WLD

Napisano czw, 08 lis 2007 - 15:59

Dodam jeszcze, że wymiana ciepła składa się nie tylko z przejmowania i przewodzenia, ale i z promieniowania cieplnego. Poniżej podaję stronę z tabelą współczynnika promieniowania, dodam, że im bliższy on wartości 1 tym ciało lepiej oddaje ciepło.

[Proszę zwrócić uwagę na współczynnik dla:
- Aluminum Highly Polished 0.039 - 0.057
i dla:
Aluminum Rough 0.07


Dalej uważam,że ta dyskusja zmierza w ślepym kierunku. Przyjmując, że dla aluminium chropowatego współczynnik wynosi 0,07 a dla polerowanego 0,039-0,057 to przy ogrzaniu o 100 stopni celsjusza, pierwsze będzie po jakim czasie (takim samym dla obu rodzajów powierzchni) chłodniejsze o 3.1 - 1,3 stopnia. Z technicznego punktu widzenia dla silnika spalinowego są to wartości KOMPLETNIE NIEISTOTNE!!!!!. Może dla procesora PC-ta tak, bo tam i 1 stopień za dużo może spowodować jego awarię.
Polerowanie można rozpatrywać tylko w kontekście estetycznym. Sam nigdy nie poleruję karterów, bo uważam, że nie poprawia się fabryki i poza tym lubię strukturę powierzchni form odzwierciedloną na odlewach.
Pozdrawiam

#46 gobert

    ZARAŻONY MOTOCYKLAMI - naciągacz łańcuchów

  • Forumowicze
  • 221 postów
  • Wiek: 37
  • Na FM od: 24 czerwiec 2005
  • Skąd:Pruszków
  • Motocykl:kz1000p,ts350,mt12

Napisano pią, 09 lis 2007 - 07:39

Pisałem już wcześniej, że nie wiem, o ile zmniejsza się zdolność odprowadzania ciepła i czy jest to wielkość istotna, przytoczyłem argumenty, które natomiast potwierdzają fakt istnienia tego zjawiska.

HD1940 twierdzisz, że jest to wielkość zupełnie pomijalna, podaj zatem konkretne dane, w technice operuje się liczbami i jednostkami.

To co piszę nie jest z mojej strony czepialstwem, czy próbą pokazania jaki to ze mnie "fachowiec", bo gdybym wszystko wiedział to nie byłoby mnie na tym forum.
Chcę wiedzieć jak jest naprawdę, i mieć świadomość, że jeżeli podejmuję jakieś działanie techniczne to czy rzeczywiście polepszy to coś, czy trzeba szukać innego rozwiązania.

Temat rozwinął się w ciekawą dyskusję i uważam, że jest to okazja by dowiedzieć się czegoś więcej, niż gdzie jest przód a gdzie tył motocykla.
Ze swojej strony mogę jeszcze dodać, że szukam(y) opracowań, które mogłyby wnieść coś konkretnego do tematu, a pierwszym sygnałem, który dał mi do myślenia był artykuł T.Sałka w pismie "Automobilista" o człodzeniu silników powietrzem.

Pozdrawiam

#47 HD1940

    MOTONITA - leżący na baku

  • Moderatorzy
  • 1361 postów
  • Wiek: 51
  • Na FM od: 13 październik 2007
  • Skąd:Białystok
  • Motocykl:BMW R80RT, HD WLD

Napisano pią, 09 lis 2007 - 15:27

Pisałem już wcześniej, że nie wiem, o ile zmniejsza się zdolność odprowadzania ciepła i czy jest to wielkość istotna, przytoczyłem argumenty, które natomiast potwierdzają fakt istnienia tego zjawiska.

Zacytuję sam siebie: "przy ogrzaniu o 100 stopni celsjusza, pierwsze będzie po jakim czasie (takim samym dla obu rodzajów powierzchni) chłodniejsze o 3.1 - 1,3 stopnia", co wynika z wielkości wpółczynników


HD1940 twierdzisz, że jest to wielkość zupełnie pomijalna, podaj zatem konkretne dane, w technice operuje się liczbami i jednostkami.


Nie jestem specjalistą od konstrukcji silników motocyklowych. Jestem tylko zwykłym inżynierem mechanikiem ze specjalnością konstrukcja maszyn. Opiewrając się na swej skromnej i niepełnej wiedzy, zdobywanej w dodatku w czasach jeszcze komunistycznych :P ,stawiam dolary przeciwko orzechom, że gdyby polerowanie korpusów miało znaczący wpływ na jakość chłodzenia jednostek silnikowych w pojazdach, to z całą pewnością zamiast lusterek używalibyśmy naszych silników. Ponieważ samo polerowanie jest drogie, a efekt osiągnięty nie aż tak znaczący (co pokazałem na przykładzie powyżej) to nie stosuje sie tego.


To co piszę nie jest z mojej strony czepialstwem, czy próbą pokazania jaki to ze mnie "fachowiec", bo gdybym wszystko wiedział to nie byłoby mnie na tym forum.
Chcę wiedzieć jak jest naprawdę, i mieć świadomość, że jeżeli podejmuję jakieś działanie techniczne to czy rzeczywiście polepszy to coś, czy trzeba szukać innego rozwiązania.



Ja też absolutnie do nikogo się nie czepiam, nie stawiam w roli super eksperta, a dla chcących wiedzieć wszystko mogę tylko polecić dogłębne dalsze studia. Ja nie mam ani takich potrzeb ani możliwości.

Serdecznie pozdrawiam

#48 gobert

    ZARAŻONY MOTOCYKLAMI - naciągacz łańcuchów

  • Forumowicze
  • 221 postów
  • Wiek: 37
  • Na FM od: 24 czerwiec 2005
  • Skąd:Pruszków
  • Motocykl:kz1000p,ts350,mt12

Napisano sob, 10 lis 2007 - 20:04

..stawiam dolary przeciwko orzechom, że gdyby polerowanie korpusów miało znaczący wpływ na jakość chłodzenia jednostek silnikowych w pojazdach, to z całą pewnością zamiast lusterek używalibyśmy naszych silników. Ponieważ samo polerowanie jest drogie, a efekt osiągnięty nie aż tak znaczący (co pokazałem na przykładzie powyżej) to nie stosuje sie tego.


Kompletnie się nie zrozumieliśmy, też cały czas twierdzę, że gładkie powierzchnie gorzej odprowadzają ciepło.

#49 m67

    ZARAŻONY MOTOCYKLAMI - naciągacz łańcuchów

  • Forumowicze
  • 276 postów
  • Wiek: 44
  • Na FM od: 14 lipiec 2002
  • Skąd:Płock
  • Motocykl:Moto Guzzi Nuovo Falcone

Napisano pon, 12 lis 2007 - 18:37

A ja tam w sobotę biorę pralkę Franie i będę prał silnik od Gnoma i Junaka :notworthy: Oczywiście piwko przy tym praniu trzeba będzie zrobić, coby się stara Frania nie rozeschła. Muszę jeszcze zalecieć do jakiego marketa coby jaki proszek Iksi sprawić. O efektach nie omieszkam poinformować :icon_biggrin:

#50 mareczek804

    ZARAŻONY MOTOCYKLAMI - naciągacz łańcuchów

  • Forumowicze
  • 231 postów
  • Wiek: 29
  • Na FM od: 11 czerwiec 2006
  • Skąd:Szczecin
  • Motocykl:3xRusek

Napisano pon, 12 lis 2007 - 20:34

Podobno dobry efekt jest, gdy aluminium jest fabrycznie nie ruszane, nie polerowane ani szkiełkowane, Gotować aluminium..:wink: ale tylko słyszałem o tym.. Pozdrawiam

#51 HD1940

    MOTONITA - leżący na baku

  • Moderatorzy
  • 1361 postów
  • Wiek: 51
  • Na FM od: 13 październik 2007
  • Skąd:Białystok
  • Motocykl:BMW R80RT, HD WLD

Napisano pon, 12 lis 2007 - 21:05

Podobno dobry efekt jest, gdy aluminium jest fabrycznie nie ruszane, nie polerowane ani szkiełkowane, Gotować aluminium..:icon_exclaim: ale tylko słyszałem o tym.. Pozdrawiam

Dobre efekty dają past typu SAMA lub proszki do prania i szczotka ryżowa. Absolutną porażką są natomiast środki stosowane do zmywarek. Aluminium staje się szare, z plamami i różnego rodzaju przebarwieniami. Spraktykowałem na garnku i żona o mało nie wyżuciła go razem ze mną. :wink: ;)

#52 loopy1

    ZARAŻONY MOTOCYKLAMI - cezeciarz agroturysta

  • Forumowicze
  • 379 postów
  • Na FM od: 20 listopad 2005
  • Skąd:A co cię to? \m/
  • Motocykl:"Banda" złomu

Napisano pon, 12 lis 2007 - 21:14

Ja przy WFMie robiłem tak: Szczotka o twardym włosiu (badz kilka róznych, o rożnych twardościach), miska z bardzo ciepłą wodą (ostrożnie z wrzątkiem!), proszek do czyszczenia im bardziej "rysujący" powierzchnie tym lepiej, czyli po prostu najtańszy :wink:. Godzinka ambitnego pucowania i ćwierć kilograma proszku dalej efekt jak z fabryki! Metoda prosta a efekt przy odrobinie wysiłku super! W DeKWie z kolei użyłem takiego jakby "druciaka" do oczyszczania rur miedzianych przed lutowaniem ze sklepu wielobranzowego, silniczek również prezentuje się niczego sobie po tym zabiegu!

Pozdro!

#53 GrudaMax

    CZYTACZ - zupełny świeżak

  • Forumowicze
  • 4 postów
  • Wiek: 36
  • Na FM od: 26 maj 2008
  • Skąd:Warszawa
  • Motocykl:ES 250/2

Napisano nie, 01 cze 2008 - 12:58

Witam,

Szkiełkowanie mojego silnika łącznie z gaźnikiem kosztowało mnie 160 PLN (Warszawa).

O to efekty...

http://www.bikepics....ctures/1038060/
http://www.bikepics....ctures/1038061/
http://www.bikepics....ctures/1038062/
http://www.bikepics....ctures/1043248/
http://www.bikepics....ctures/1043249/


Masz namiar na ten warsztacik w 100-licy. Nieźle to wygląda. Będę rozbierał silnik od ES 250/2 która stała z naście lat i bym jej taki zabieg zafundował.

#54 GośćOccult_*

  • Gość
  • Na FM od: --

Napisano czw, 26 cze 2008 - 10:11

Kurde,

Jakiś czas temu postawiłem WFM u rodziców w garażu. W poprzednią sobote zdejmuje z niej prześcieradło i doznałem szoku. Silnik było zafajdany przez kocury moich rodziców i co najgorsze ten szczoch wszedł w jakoś reakcję z aluminium i mam teraz na silniku ślady. Wkurzyłem się i zabrałem z poworotem WFM do lochu. W zimię będe musiał oddać dekiel i gaźnik jeszcze raz do szkiełkowania.

Masz namiar na ten warsztacik w 100-licy. Nieźle to wygląda. Będę rozbierał silnik od ES 250/2 która stała z naście lat i bym jej taki zabieg zafundował.



Mam :icon_twisted:

http://www.renowacja...a_felg_kontakt/

Ostatnio prostowałem u niech felgi od samochodu i również moglę polecić tę usługę.

#55 HIUS

    ZARAŻONY MOTOCYKLAMI - dwusuwowy rider

  • Forumowicze
  • 290 postów
  • Wiek: 56
  • Na FM od: 03 marzec 2008
  • Skąd:Trzebownisko k/ Rzeszowa
  • Motocykl:Ural M-63

Napisano pon, 30 cze 2008 - 19:39

Kurde,

Jakiś czas temu postawiłem WFM u rodziców w garażu. W poprzednią sobote zdejmuje z niej prześcieradło i doznałem szoku. Silnik było zafajdany przez kocury moich rodziców i co najgorsze ten szczoch wszedł w jakoś reakcję z aluminium i mam teraz na silniku ślady. Wkurzyłem się i zabrałem z poworotem WFM do lochu. W zimię będe musiał oddać dekiel i gaźnik jeszcze raz do szkiełkowania.
Mam :biggrin:

http://www.renowacja...a_felg_kontakt/

Ostatnio prostowałem u niech felgi od samochodu i również moglę polecić tę usługę.


I ZRÓB SOBIE PÓŁRĘKAWNIK Z KOTÓW

#56 Adam M.

    Spec - Mechanik

  • Super-Moderatorzy
  • 12311 postów
  • Wiek: 68
  • Na FM od: 09 sierpień 2003
  • Skąd:Kanada
  • Motocykl:Triumph T150V.

Napisano wto, 01 lip 2008 - 18:11

W mojej opinii zarowno piaskowanie, jak szkielkowanie sa zbyt inwazyjne dla elementow ktore chcemy oczyscic - wlasciwe byloby dopiero czyszczenie sola ( soda blasting ) ktore usuwa zanieczyszczenia nie naruszajac wierzchniej powloki alu, albo jak pisza koledzy szczotka i woda z proszkiem :biggrin:

Adam M.

#57 MOC

    MOTOCYKLISTA - jeździec z głową

  • Forumowicze
  • 5535 postów
  • Wiek: 42
  • Na FM od: 24 marzec 2005
  • Skąd:Wawa/Jastrzebie
  • Motocykl:SOKÓŁ 600 RT

Napisano pon, 14 lip 2008 - 22:07

Szkielkowanie jest praktycznie nieszkodliwe dla silnika i jegopowierzchni, z tym ze dobrze jest po tym zabiegu delikatnie splanowac wszystkie przylagajace i uszczelniajace powierzchnie...
:icon_mrgreen:

#58 wueska

    Spec - Mechanik

  • Spec
  • 5766 postów
  • Wiek: 29
  • Na FM od: 30 lipiec 2004
  • Skąd:Rzeszow
  • Motocykl:MZ ts 250/1 78r.

Napisano wto, 15 lip 2008 - 09:36

Wiec tak na początek co do oddawania ciepła. Teoria wskazuje ze gdy silnik stoi powiny być chropowate, jednak gdy motocykl ruszy zmieniaja sie warunki i chropowate zebra doprowadzaja rozpedzone powietrze do mikro zawirowań które nie pomagaja w wymianie ciepła gdy jednak sa gładkie szybko wymieniaja ciepło.


SZkiełkowanie jest dobre ale powiem szczerze ze trzeba dbać potem mocno o ta powierzchnie.

#59 MOC

    MOTOCYKLISTA - jeździec z głową

  • Forumowicze
  • 5535 postów
  • Wiek: 42
  • Na FM od: 24 marzec 2005
  • Skąd:Wawa/Jastrzebie
  • Motocykl:SOKÓŁ 600 RT

Napisano wto, 15 lip 2008 - 22:16

Wueska chyba myslisz pojecia, szkielkowanie nie poleruje powierzchni a jedynie oczyszcza i nadaje piekny kolor. To co piszesz odpowiada raczej polerowaniu aluminium i wowczas faktycznie trzeba bardzo dbac o jego powierzchnie...
:)

#60 wueska

    Spec - Mechanik

  • Spec
  • 5766 postów
  • Wiek: 29
  • Na FM od: 30 lipiec 2004
  • Skąd:Rzeszow
  • Motocykl:MZ ts 250/1 78r.

Napisano śro, 16 lip 2008 - 08:15

akurat mam szkiełkowany silnik w domu i powierzchnia jest wygładzona i to dosyć mocno.

Polerowane aluminium do zabytka pasuje jak świni siodło.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 Forumowiczów, 1 gości, 0 ukrytych Forumowiczów


modyfikacje bixenon Full-led | sklep z oświetleniem samochodowym | żarniki xenon D2S D1S D3S D4S |